Ryds styrpulpetare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds styrpulpetare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ryds styrpulpetare.

Jag har precis sålt min gamla MC för att köpa mig en båt. Jag kan lägga 30kkr till 70kkr för båten.
    Har kikat runt lite och har "fastnat" för ett antal olika Ryds...
    Det är 480 RSI, 480 DL och 535 DL...
    Är det någon av er här som har erfarenheter av någon av dom
    eller någon annan som ni kan rekomendera?
    Skulle gärna få veta lite om vad ni tycker isf..

mvh
    ~FB~Pike
    There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Jesus då,tjänar man så bra i BHD

Kommentera

I stort sett kan du titta på vilket annat märke som helst och få bättre kvalitet och egenskaper. Ryys är Ryys och det är ingen slump att det dräller av dom på beg marknaden.

Kommentera

Hej...

Jag har en Ryds 480Rsi med en Suzuki 4-takt från 2004.....jag kan säga att den går kanon i vattnet + att den e lätt att transportera till olika sjöar liten o smidig men rymlig!! =)) och att den är en kanon fiske båt att ha! men sen att man bara får ha 30hk på den är ju ingen höjader på långa för han gör ju bara ca 20 knop!!!
        sen ligger den ju ganska bra i pengar tycker jag...jag titta på en 535dl först men sen är det ju en grym skillnad på pengar på dom 2!!!

Spring o köp en 480Rsi du kommer inte bli missnöjd kan jag säga!
        Senast ändrad av Roggla; 2004-09-07, 19:57.

Kommentera

Originally posted by P A
          I stort sett kan du titta på vilket annat märke som helst och få bättre kvalitet och egenskaper. Ryys är Ryys och det är ingen slump att det dräller av dom på beg marknaden.
          Inte ofta jag har tillfället att hålla med dig fullständigt men Ryds är Ryds, eller som du benämner det Ryys.

Känner få (inkl. mig själv) som varit speciellt imponerade av sina Rydsbåtar. Men det finns säker guldkorn också.
          sigpic

Kommentera

Instämmer med föregående om att Rydsbåtar inte är nåt att yvas över. Allt för många båtmodeller av Ryds är rena skrotet. Och det går tillbaks till redan 70-talet. Inte först i år har dom tvingats att skärpa till sig. Talade på båtmässan med en av deras ansvariga för Ryds om deras dåliga rykte. Han tvingades erkänna att dom från och med i år måste bygga bättre båtar. Dom skulle ta hjälp av ett annat företag för att bli bra. Värst är deras tunna skrov som spricker vid trailning eller vid hård sjö. Sedan har deras båtkonstuktioner varit allt för dåliga. Båtskrov som slår så hårt i sjön att folk tappat både skägg och lösgom. Nä skämt åsido. Men inte långt ifrån. Mitt tips på kvalite är Uttern, Crescent, Örnvik, Askeladden, Yamarin, och Bella. Men då är det bara vissa modeller som funkar för fiske. Det är just konsten att hitta den rätta typen av rätt märke. Crescentbåtar ritade av Pelle Pettersson är ju aldrig fel. Att man tycker att sin egen båt alltid är bäst. Är likadant som när man är bilägare. Men vid hårdtest visar sig verkligheten. Likadant med fiskerullar. Kör man båt inte alltför mycket håller den. Likadant med en haspelrulle. Agnarna sållas för vinden blir kontentan. Och där ryker nästan alla Ryds utan vissa undantag. MVH Gunnar J.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag har en Ryds 535 DL som jag är nöjd med, här kommer lite vad jag tycker.

Fördelar:

* Sjösäker
              * Höga fribord (tycke å smak?)
              * Stabil i sjön
              * Mitt pulpet

Nackdelar:

* Trång bakom stolarna
              * Vindfång (eftersom den har höga fribord)

Kommentera

Originally posted by Flymaster
                Jesus då,tjänar man så bra i BHD
                Om du bara visste... hehehe...
                There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Hmmm, de flesta av er sågar Ryds totalt, men 2 av er gillar båtarna. Det bör ju ge mig en fingervisning, eller?
                  Jag får nog tänka om lite ang. märke.

Är den någon som har erfarenheter av liknande båtar fast av andra märken, t ex dom dom elanen nämnde? Uttern, Crescent, Örnvik, Askeladden, Yamarin, och Bella.

Mycket tacksam för alla svar...

~FB~Pike

Kommentera

Intressant tråd!

Håller på att kika efter båt för tillfället. Har iof haft ögona öppna på begagnat marknaden sedan i vintras och nu börjar det bli dags för köp (inte så snabb, jag vet )

Mina riktmärken ligger på:

* Stabil (Vänern)
                    * Sjösäker
                    * Kvalitet
                    * Nära till inköpsstället (service)
                    * Relativt lättfraktad på trailer
                    * Inte kosta mer än 150 000 kr
                    * 4-takt 40- 60 hk
                    * "Lättfiskad"

Har hittat en del begagnat, men har nog bestämt mig för att slå till på en ny båt istället. Det känns som att man vill vara "riktigt säker" på sitt köp.

Mitt val står nu mellan:
                    Uttern S52 med 60 hk mercury
                    Uttern A56 med extramonterad snurrstol, samma motor som ovan
                    Yamarin 5200 med 50 hk Yamaha
                    Buster M eller L med 40-60 hk Yamaha

Skulle behöva ett par tips om vilket val som verkar mest klokt... BÅten kommer till största del använda för trolling på Vänern, men även till en del transporter/utflykter.

Är det någon som har erfarenhet från någon av ovanstående båtar, så säg gärna bu eller bä.
                    Senast ändrad av FF; 2004-09-08, 15:29.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 464 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art