Trollingfiskarna utrotar laxen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfiskarna utrotar laxen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag trollar förvisso en hel del men inte gör jag något större avtryck på bestånden direkt - Dels för att det är så j*vla svårt att få röding i Sommen (trollar nästan uteslutande där) och dels eftersom jag strikt följer de minimimått som finns (60cm) samt sätter tillbaka det mesta över måttet.

Tycker själv att det är rätt fjantigt att tävla i fiske även om jag kan deltaga i någon pimpeltävling ungefär vart femte år (också på Sommen där abborren vi får är stor och ätbar)...

Men...

Jag blir så trött när jag ser hur många det är här på FS som radikaliserats (gäller hela forumet) under de år jag varit medlem.

Visst är det kanon med catch & release och visst är det fel på någon nivå att de plockade upp så många ton lax vid tävlingen i fråga men:

Lägg hellre er energi på mer stötande företeelser istället för att klanka ner på fiskebröder som säkerligen delar de flesta av era/våra ideal rörande naturvård och fiske.

Några exempel på bättre saker att angripa:

- Kemikalielobbyn och den kemikalietillverkande industrin som ser till att vi alla blir mer och mer förgiftade ju längre tiden går. ”En kemikalie är bara farlig om det finns tester som visar att den är det..."
    Vad är det för saatans skitsnack och vad hände med försiktighetsprincipen?

- Yrkesfiskets snedsteg och EUs stöd till överfiske här och där.
    Bara en så’n sak att vi har svenska båtar som byggts för omställningspengar liggande utanför Afrikas kust som fiskar på kvoter EU köpt av ländernas korrupta regeringar – kvoter som tidigare höll liv i en kustbefolkning som bedrev ett småskaligt, hållbart fiske.

- Skördandet av hajfenor (från levande fisk) och den miljöförstörande odlingen av jätteräkor och lax

Visst, bli förbannade om ni vill, men bli det proportionsenligt och avhåll er från att starta gräl bara för att ni har en öppen dörr att sparka in…

Fred,
    Hejan

Kommentera

sportfiskets del ska nog ses mer över ett år än att titta på en specifik långhelg.
      Håller helt med dig.

Kommentera

Det är väl snarare flug- och spinnfiskarna som bonkar sin fångst som utrotar laxen än trollarna då all fisk de fångar är lekfisk som är på väg till lekplatserna, åtminstone i de älvar där laxen reproducerar sig naturligt. Trollingfiskarnas fångster består ju till stor del av odlad fisk som aldrig kommer att leka. Själv brukar jag inte trollingfiska men tycker att det är lite ensidigt att bara skälla på dem som gör det.

Kommentera

När ska vi börja ösa skit över pimpeltävlingarna då? 100 tals tävlande som drar fram över isen likt vandrande slaktbord. Knäcker nacken på varje abborrepinne och kastar i skryllan för att kunna väga in dagens tyngsta fångst.

Vart tar den fisken vägen sen? Vem fan tar rätt på ett par hundra kilo abborre i 10cm klassen?
          Inte för att jag har en anning men kanske blir det höns eller grismat? eller åker det rakt på tippen?.

Inför C/R på alla pimpeltävlingar med mätplanka och kamera, tror jag är grejen när det är 20 minus. Även skoj för tävlingsledningen att sitta och granska alla bilder.

Näe samhällsnyttan av en tävling i bornholms klassen måste vara värd sin beskärda del i hotelnätter, bensin, mat mm...

Tycker det luktar avundsjuka och okunskap om bra många trådar nu på FS.

/// Mikko

Kommentera

Jag skulle mer än gärna ställt upp i tävlingen om tid funnits. Lax är gott ! Att ta hem fisk är inget fel och kommer förhoppningsvis inte bli det så länge jag lever.

Kommentera

Ursprungligen postat av snickarn Visa inlägg
              Jag skulle mer än gärna ställt upp i tävlingen om tid funnits. Lax är gott ! Att ta hem fisk är inget fel och kommer förhoppningsvis inte bli det så länge jag lever.
              Nu handlar det ju inte om 1-2 laxar utan om 7,7 ton. O undra hur mycke lax som tas på dom andra tävlingarna o utanför tävlingarna? Sen gråter dom över att beståndet är dåligt o leklaxarna blir färre.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Varför kör inte alla fisketävlingar med mätbräda och kamera istället?
                -----------PB's!-----------
                Gädda 8,7 kg
                Harr 0,5 kg
                Abborre 0,8 kg
                Torsk 2,4 kg
                Havsöring 3,5 kg
                Näbbgädda
                Strömming
                Mört
                Skrabb

Kommentera

Och nu pratas det bara om en helg. Vad är mörkertalet för resten av säsongen? Tror det är skapligt högre än 917.

Det pratas om flugfiskare, spinnfiskare, trollare osv. Alla måste givetvis skärpa sig oavsett vilken grupp som drar mest. Det handlar om att säkra vår och nästa generations fiske och passion.
                  sigpic

Kommentera

Borde man då kalla de där trollingfiskarna som bonkar alla laxar för sportfiskare? För mig så betyder sportfiske att man just fiskar för sportens skull.. Och inte för stekpannan eller grillen..

Kommentera

1 till 2 laxar per man blir 7,7 ton om man är flera personer på fisketur. fisket runt bornholm har blivit mycket bättre sedan drivgarnen förbjöds.
                      om det bara stiger ett fåtal laxar i älvarna så kanske det oxå kommer att ändras
                      att trollingfiskare bara skulle vara ute efter att slakta fisk som bloggskrivaren menar . ligger nog långt borta från sanningen.
                      då vore det bra mycket enklare och billigare att ställa sig vid någon å eller älv och fiska efter lekfisk.
                      nej lyssna på hejan !rikta ert missnöje mot något annat laxodlingarna foderfisket eller att all lax över fem kilo mals ner till minkfoder i danmark

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 122 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen