Trollingfiskarna utrotar laxen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfiskarna utrotar laxen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fimpoman Visa inlägg
    Jävla töntar, vem fan'an är så förståndshandikappad att tro att trolling fiskare utrotar ett laxbestånd!!!!!!! Pretentiösa pissmyror!!!!
    Jag gissar på att Fimpoman är trollingfiskare
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Tvivlar starkt på att årets tävling skulle utrota laxen med tanke på att dom andra årens tävlingar bevisligen inte gjort det,
      Där var ju även forskare från universitet med som kollade hur bra utsatt lax klarar sig m.m.
      Det borde betyda att även staten godkänner denna tävling vad gjorde annars forskarna där?

Det jag kan se som dubbelmoral är att antalet yrkesfiskarna får dra upp regleras medan vad dom får ta på denna tävling är helt obegränsat,,, man får liksom svårt att begripa sig på politiska beslut...

Kommentera

Folk som kommer in och spyr galla över tråden och trådskaparen där inget konstruktivt kommer fram har inget här att göra. Om det är någon som är korkad så är personer som sådana.

OnT: 7,7 ton bankades har jag för mig att jag har läst. Trollingfiskarna verkar inte förstå att det de gör påverkar sitt framtida fiske.. Eller resonerar de så att "Ja ja, yrkesfiskarna dödar mindre, då kan vi döda mer!"? I sådant fall är de helt blåsta.. det finns ju en anledning till att man minskar yrkesfiskarnas kvoter.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Där var ju även forskare från universitet med som kollade hur bra utsatt lax klarar sig m.m.
          Det borde betyda att även staten godkänner denna tävling vad gjorde annars forskarna där?
          Nu var väl inte frågeställningen om tävlingen var laglig eller inte?! Oavsett om staten och diverse egoistiska trollingfiskare "godkänner" tävlingen så är det ju fortfarande ren idioti, på hög nivå, att bonka såhär mycket lax. Det känns riktigt illa att det är "sportfiskare" som bonkar den här fisken och framförallt under tävling. Nej, jag ser det som fullkomligt oförsvarbart beteende, även om det är lagligt.

Vore intressant om någon trollingfiskare som deltog kunde ge sin syn på detta spektakel. Varför deltar man i denna typ av tävling?

Kommentera

Nu var väl inte frågeställningen om tävlingen var laglig eller inte?!
            Missförstå mig inte.. Jag siktar på att staten reglerar yrkesfisket men skiter i vad som dras upp på trolling-tävlingar,
            Knepig dubbelmoral....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Tvivlar starkt på att årets tävling skulle utrota laxen med tanke på att dom andra årens tävlingar bevisligen inte gjort det,

Det jag kan se som dubbelmoral är att antalet yrkesfiskarna får dra upp regleras medan vad dom får ta på denna tävling är helt obegränsat,,, man får liksom svårt att begripa sig på politiska beslut...
              Inte helt obegränsat. Det finns ett max, 6 fiskar/team/dag.
              Och som det sagts i tidigare trådar var resultatet mindre än 1 fisk/båt och dag. Jämför gärna med ert eget fiske.
              Tror dessutom att ganska många i startfältet bidrar till utsättningar av smolt på ett eller annat sätt. Man kan tycka vad som helst om c&r eller inte men att påstå att det är en extrem kvot är att ta i. Att den totala summan är x antal kilo tycker jag inte är så märkvärdigt, sportfiskets del ska nog ses mer över ett år än att titta på en specifik långhelg.

Kommentera

Jag deltog inte och jag vet inte om jag kan kalla mig Trollingfiskare även om jag trollar ibland. En lax blir fullvuxen på kanske 5-7 år beroende på uppväxt vatten och kan då väga allt mellan 5-20kg. I vänern där jag fiskar mest är det till stor del ideella pengar från laxfonden som står för en stor del av utsättningen. Den litar till stor del på pengar från sportfiskare, "trollare". Även i havet görs utsättningar. tror att de flesta som är seriösa med sitt trollingfiske bidrar med pengar till utsättningar. Tycker inte det verkar va så "korkat", det bör ses som en del i ett fiske på ett bestånd över längre tid, riktigt korkat är dumpning av fisk.
                En stor del av fiskarna som fångas är odlade, i sverige har vi i flera år klippt fettfenan för att markera detta, men runt östersjön sker stora utsättningar utan klippta fenor, moa det är svårt att säga exakta siffror. För ett hållbart fiske borde man ist ta bort vattenkraften som är den stora anledningen at vi måste sätta ut fisk i första läget. Att det existerar yrkesfiske är dessutom konstigt då fiskenenligt EU inte ens anses tjänlig som föda åt djur ens pga gifthalter. Sen gör det ju större skillnad att sätta en fångstbegränsning resten av året än att ta bort en fisketävling som ger mycket pengar till regionen, fisket mm.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fimpoman Visa inlägg
                  Jävla töntar, vem fan'an är så förståndshandikappad att tro att trolling fiskare utrotar ett laxbestånd!!!!!!! Pretentiösa pissmyror!!!!
                  Nej men det kanske bidrar med utrotningen,går ju att köra C/r även på lax.
                  Men det värkar ju lite svårt när det gäller lax trollarna.
                  Tomas

Kommentera

Alla sportfiskare värt namnet har ju hört talas om C/R. Ändå spyr samma fiskare galla över yrkesfiskarna som fiskar upp all fisk så ger man sig ut och kör all in och klubbar all fisk man drar upp som resulterar i 900 fiskar mindre som får simma runt och kunna bidra till att fisken växer sig starkare man blir ju gråtfärdig över idiotin.

Kommentera

Jag tycker att det verkar som om diskussionen mest handlar om vilket fiskesätt som är det finaste och mest sportiga?! Summa summarum är ju att alla vill ha mer fisk, trollingfiskaren, flugfiskaren, spinnfiskaren, och tro det eller ej! Även Yrkesfiskaren som dessutom ska leva på det?! Allt fiske där man tar upp/dödar laxar är ju en belastning på populationen av laxar. Men jag anser det missriktad vrede att ta ut det på trollingfiskare som med nöd och näppe får upp en fisk per båt på 4 dagars fiske med 3 pers i båten. Räkna lite på vad det är värt i skattepengar med hotell, båtar, bränsle och övrig utrustning. Jag tycker nog att de betalar sin beskärda del. Låt ist de som verkligen belastar, betala kalaset. Att det bara är en bråkdel av smolten, både vild och utsatt, som överlever kraftverkens turbiner är ett bra mycket större problem än en trollingtävling, lägg därtill vandringsproblemen för lekande lax pga kraftverk så har du den enskilt största faktorn. Det är där vi ska lägga krutet, alla sportfiskar, yrkesfiskare och naturälskare. Det är bara att inse att alla inte tycker att samma hobby är den bästa samt att vi alla har olika uppfattning om vad som är sportfiske. Vissa verkar tycka att deras hobby är finare än andras som bör förbjudas, men jag menar att vi alla har samma problem att fightas mot. Nog är det många spinnfiskare i våra älvar som gärna tar hem en lax efter 4 dagars fiske?
                      Klart det går att köra c&r på lax, vilket även görs i stor utsträckning, se vänern som ett bra exempel. Enbart odlad lax får tas upp, dessutom enbart 3/dag och över 60cm. Värre är då alla de tusentals vildlaxar som dör i fiskarnas nät. En bekants far är yrkesfiskare i vänern och även han tycker att det är fördjävligt att inte den även ska räknas in i hans kvot. Som det är nu tvingas han slänga döda vildlaxar överbord.
                      En bra lösning vore ju att yrkesfisket har minimimått, medans fritidsfiskare har minimimått samt begränsas till enbart odlade.
                      Samma sak skulle vara genomförbart i havet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen