Trollingfiskarna utrotar laxen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfiskarna utrotar laxen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tror du man lägger mellan 150-500 000 på båt och utrustning för att slippa gå till ica och handla lax till grillpartyt? Näe, tror inte ens du själv tror på det påståendet.
    Är det för att få dräpa fisk och få blodtörsten släckt? Näe inte det heller då vore det nog enklare och biligare att fiska båge i valfri P/T vatten.

Varför tror du dom trollar?

/// Mikko
    Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
    Borde man då kalla de där trollingfiskarna som bonkar alla laxar för sportfiskare? För mig så betyder sportfiske att man just fiskar för sportens skull.. Och inte för stekpannan eller grillen..

Kommentera

Intressant att det enda sättet att försvara tävlingen verkar vara att man pekar på att något annat är ännu värre. Rättfärdigas man så länge någon annan är värre?

Kruxet med att ta upp laxen i havet är att man inte vet från vilket lekvatten den kommer ifrån. Vissa bestånd är mer hotade än andra och där kan även mindre bortfall påverka bestånden. 7.7 ton vägdes in under tävlingen. Hur många laxar som kom upp vet väl egentligen ingen. Det har talats om en lax/båt i snitt men det är ju också per dag. Drygt 30 kilo per båt vägdes in.

Jag tycker att beteendet är helt puckat. Det handlar inte om att ta sig en matfisk eller två, det har jag ingenting emot och det gör jag själv när jag känner för det. Men här lämnades t.o.m. fisk kvar på borden för att ingen brydde sig om att rensa den. Då tycker jag man borde fråga sig vad man egentligen håller på med...
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
        Intressant att det enda sättet att försvara tävlingen verkar vara att man pekar på att något annat är ännu värre. Rättfärdigas man så länge någon annan är värre?

Kruxet med att ta upp laxen i havet är att man inte vet från vilket lekvatten den kommer ifrån. Vissa bestånd är mer hotade än andra och där kan även mindre bortfall påverka bestånden. 7.7 ton vägdes in under tävlingen. Hur många laxar som kom upp vet väl egentligen ingen. Det har talats om en lax/båt i snitt men det är ju också per dag. Drygt 30 kilo per båt vägdes in.

Jag tycker att beteendet är helt puckat. Det handlar inte om att ta sig en matfisk eller två, det har jag ingenting emot och det gör jag själv när jag känner för det. Men här lämnades t.o.m. fisk kvar på borden för att ingen brydde sig om att rensa den. Då tycker jag man borde fråga sig vad man egentligen håller på med...
        Håller med. Tar man upp fisk så ska man fan ta tillvara på den oxå. Sen håller jag med i det du säger,2 fel blir inte 1 rätt. Är beståndet så dåligt som dom säger så ska de ju vara helt fredat.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Då tycker jag man borde fråga sig vad man egentligen håller på med...
          Dom tävlar,är det inte vad sportfiske egentligen går ut på enligt namnet ?

Kommentera

Absolut inte. Sportfiske går väl ut på att fånga fisk, att slakta den ingår inte per automatik. Blir yrkesfiskarna sportfiskare om de börjar tävla om vem som får mest i garnen?
            Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Hallå,

Man kan ju diskutera hit och dit med 1043 olika argument. Men i slutändan är ju kärnfrågan C/R. Vi sportfiskare vill enbart att utvecklingen går mot bättre fiskemöjligheter. Jag är övertygad om att i framtiden kommer detta att vara standard. Men då krävs det ju att man opponerar sig mot att döda fisk i onödan för att uppnå målet för bättre bestånd oavsett art och bestånd. Så varför inte utöva C/R när detta alternativ finns. Men givetvis måste fisk dö ibland. =)
              Senast ändrad av JoeyZpike; 2012-05-05, 00:40.

Kommentera

Oavsett vilket avtryck laxtrolling lämnar borde de som sysslar med det kunna tillämpa C&R? Själv anser jag att det borde ingå som en av grundförutsättningarna för allt Sportfiske per definition.

Kommentera

Absolut inte. Sportfiske går väl ut på att fånga fisk, att slakta den ingår inte per automatik.
                  Jag skojade bara i min förra kommentar, tycker på sätt och vis att det gnälls på fel folk, dom det borde gnällas på är ledningen som organiserar ett jippo i denna storleken och inte deltagarna..

Sedan är det många här som verkar tycka att allt skulle va bra om man kör C&R på fisken, jag kan nog inte hålla med,
                  att anordna tävlingar där man avsiktligt utsätter djur för lidande är aldrig ok oavsett... (ställer inte tävlingsreglerna mot varandra utan ser det helt etiskt och tycker inte det är ok)

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Dom tävlar,är det inte vad sportfiske egentligen går ut på enligt namnet ?
                    Nej där har du fel Jörgen. Sporten i sportfiske är INTE tävlingen mot varann, det är att vi fiskar inte för ekonomisk vinnig utan för nöjjet, därav ordet sport före fiskare enligt mitt synsätt. Att sätta likhetstecken mellan sport och tävling vänder hela resonemanget på ända. Tävlandet bör rätta sig efter den stora massans "sportfiskares" syn och inte tvärtom att tävlandet ska få rätten att definiera vad sportfisket innebär.

Bara en lite åsikt i ett intressant ämne Såg att du sa det skämtsamt men ville ändå kommentera då jag tror att många andra sitter med denna åsikt benhårt i skallbenet

Detta är en företeelse som återkommer i alla trådar där någonting inom sportfiske ifrågasätts, Jag kallar det taggarna ut, rör inte mitt nöje, titta på dom andra som är mycket värre, Tänk på alla mördare som går fria nu. dom behöver bara peka på Behring Breivik och säga att han är mycket värre.

Kolla bara tråden där ekolod och vertikalfiske ifrågasattes så ser man löjeväckande skolexempel på detta.
                    Senast ändrad av Exxet; 2012-05-05, 09:32.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Jag skojade bara i min förra kommentar, tycker på sätt och vis att det gnälls på fel folk, dom det borde gnällas på är ledningen som organiserar ett jippo i denna storleken och inte deltagarna..

Sedan är det många här som verkar tycka att allt skulle va bra om man kör C&R på fisken, jag kan nog inte hålla med,
                      att anordna tävlingar där man avsiktligt utsätter djur för lidande är aldrig ok oavsett... (ställer inte tävlingsreglerna mot varandra utan ser det helt etiskt och tycker inte det är ok)
                      Har svårt att sätta fingret på hur du tänker efter de kommentarerna...
                      visst är det fel uppifrån ledningen, men ställer inga upp på dessa tävlingar självdör de...så vi får nog anse att
                      både de som anordnar och de som deltar i dessa tävlingar är lika goda kålsupare...

Nästa kommentar säger mig även att tänker man så, blir per automatik förlängningen av detta ställningstagande att det aldrig heller är riktigt att ägna sig åt just sportfiske med C&R då fisk avsiktligen under dess utövande utsätts för samma lidande som under en tävling med dessa regler...

Etik är svårt det...verkar oftast som att man vill att andra skall ha mycket hög etik så man själv kan skita i den...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen