När jag fiskar abborre kör jag uteslutande utan tafs utan bara med beteslås. Favoritdrag för abborre är nog DAM Dressed Executor i gul färg, den levererar alltid. Annars är jiggfiske effektivt om man inte bara vevar in den utan faktiskt låter den sjunka till botten och ta hem den med vevstopp.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur skall man gå till väga för att få nån fisk?
Collapse
X
-
Okej, jag överdrev en smula då ;-) men det var väl LJUGARbänken det här? för 2 år sedan fick jag faktiskt den där gäddan och en lite större abborre.....gäddan känns dock inte som att den räknas. Den högg vid bryggan precis innan jag skulle dra upp draget ur vattnet. Kändes som den lika gärna hade kunnat hoppat upp och lagt sig på bryggan själv. Men ändå, en liten gädda på alla år och tusentals och åter tusentals kast man har gjort.
Kommentera
-
Det är bara att fortsätta att kasta de kommer! Kastar själv för kung och fosterland men får inget. Ibland får man någon som hugger men som släpper, vilket är väldigt surt! Testa en annan sjö kan vara så att den sjön inte är så bra kanske? eller att fisken håller sig mer ut ifrån land än vad du kna komma?Gädda 2kg, Abborre 0.7kg
Kommentera
-
Sätt på småfisken på 10 cm som du får på en större krok och meta med den så kan du få både abborre och gädda. Anpassa flötesstorlek efter storlek på betesfisk och kör med någon sorts taffs. Läs runt lite om mete med betesfisk till gädda och abborre.
Kommentera
-
Den enda hemligheten är att hitta ställen i sjön där enformigheten bryts. Dit kommer eller passerar alla typer och storlekar av fiskar då och då och där det finns bytesfiskar, dit kommer rovfiskarna.
Det kan vara en udde, som sticker ut genom vassbältet, en vassrugge eller ett stenröse vid en slät och bergig eller sandig strand, ett tvärdjup vid långgunda stränder, en vassrugge eller stenröse utanför vassbältet och naturligtvis friliggande grund, näckrosbälten, samt natebankar ute i sjön. Kom ihåg att du tänker som en fisk, när du står ensam på ett stort tomt torg: Du ställer dig vid en lyktstolpe, ett träd eller en vägg. Det skulle abborren göra också! Så sök dem, där det händer något i miljön!
Det kan vara likadant med tidpunkten och vädret. Om det händer en förändring, så är det när det händer som det blir intressant för abborren. Solen går plötsligt i moln eller bryter igenom för första gången på flera timmar. Det kan aktivera jaktlusten. En tillfällig regnskur kan göra susen. Ett längre uppehåll i det allmänna dagsregnandet gör det säkert.
Mitt på en blåsig dag kan vara bra fisketid. Timmen innan solen är på väg ner och timmen efter den går upp är ännu bättre. Bästa tiden är medan den fortfarande lyser eller börjar lysa ner i vattnet, då går storabborren på jakt. Medan kvällen fortfarande är ljus men solen inte når vattnet är gäddornas tid och sen kommer gösens ute på sjön.
Abborre fiskar jag i huvudsak med spinnare eller maskmete. De senare åren har jag fram i augusti haft framgångar med att meta på mört i ca 10-12 cm men den största borren svalde en metmask för sista gången. Det finns fiskare som aldrig skulle kunna tänka sig att jaga abborre utan en liten wobbler eller jigg på tafsen. För tafsen behövs. Gäddorna spottar inte åt en liten spinnare!
Här har du ett smörgåsbord av tips. Välj dem, som passar dig!Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Om du bara vill ha fisk så satsa på lite näbbgädda nu, om jag har förstått rätt så e de uppe i götet nu. O lyckas du inte få fisk när du fiskar näbbgädda så sluta fiska. Skoja bara. Men kan ju va kul o få känna rycken i spöet i varje fall fast det e en jä::a skitfisk. Nöt på o skitfiske på dej
Kommentera
-
hej cubalibre. Jag förstår verkligen hur du känner, ibland vill man bara knäcka det förbannade spöet och köpa en moppe eller nåt
. Jag har inte fiskat mer än i två år nu. Och visst jag har fått fisk, men i perioder är det så j-vla tröstlöst. Man kastar och kastar, provar nya ställen, köper nya drag inget hjälper. Man läser här på forumet, får tips om nya drag, köper dessa men inget händer. Har varit ute med båt 2ggr i år, och fiskat från land åtta gånger och fått allt som allt en gädda på 20cm
Men trägen vinner. Vi får kämpa på..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 281 visningar