Fördelar med att fiska vertikalt med haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fördelar med att fiska vertikalt med haspelrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fördelar med att fiska vertikalt med haspelrulle

Hej alla vertikalfiskare

Jag har sett att många vertikalfiske-experter från Holland och Frankrike föredrar haspelrulle. Vet ni vad som finns för fördelar med att inte fiska med spinnrulle?. Hur gör dessa experter när djupet ändras och man måste släppa mer lina?... Öppnar de bygeln?

MVH
    natito

Jag ser absolut ingen fördel med haspel. Spinnrulle ger mer direktkontakt med betet och bättre kontroll tycker jag, har man dessutom en twitch-bar är saken biff..
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Nej dom öppnar inte bygeln utan drar ut lina för hand....enda fördelen jag ser med haspelrulle är balansen med rullen under spöt...
      men hellre lite "obalans" och att man kan sköta spö/rulle med en hand
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        Nej dom öppnar inte bygeln utan drar ut lina för hand....enda fördelen jag ser med haspelrulle är balansen med rullen under spöt...
        men hellre lite "obalans" och att man kan sköta spö/rulle med en hand
        Det är faktiskt sant, bättre balans och skönare grepp, men that's about it..
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Men om de drar linan för hand måste bromsen vara ganska löst ställd. Är det inte då svårare att kroka fisken?

Kommentera

Ursprungligen postat av natito Visa inlägg
            Men om de drar linan för hand måste bromsen vara ganska löst ställd. Är det inte då svårare att kroka fisken?
            Får lägga andra handen över spolen, onödigt krångligt och funkar inte om du samtidigt ska sköta båten..

Kommentera

räcker med ett pekfinger på spolen....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
                Får lägga andra handen över spolen, onödigt krångligt och funkar inte om du samtidigt ska sköta båten..
                Men ändå klarar fransoserna och holländarna av det? Helt otroligt... de måste vara helt utomjordiskt duktiga på det de gör! Eller är det vi (inta alla kanske) svenskar som inte är så vassa?

Skämt åsido, jag har kört lite amatörmässigt med haspel men det är faktiskt inte lika nice som med multi...

Kommentera

En fördel är att om man vertikalfiskar ca 1-2 gånger om året, så har man med en haspelrulle i alla fall en utrustning som man kan använda till lite annat fiske än just detta. En rulle typ Daiwa Viento med 0,08 flätlina på spolen har väl knappast några användningsområden än just vertikalfisket?

Kommentera

Ett pekficker känns som man kan ha för att bromsa, vid mothugg skulle jag inte sätta enbart ett pekfinger på spolen, funkar säkert, men orka.

Holländarna driftfiskar la mest medan en annan prickskjuter pelagiskt, lite skillnad. Fiskar jag bottenfiske kan jag ha haspel utan problem med och faktum att jag började den vägen, funkar säkert till pelagiskt med, men varför göra det onödigt svårt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 457 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art