C & R "Omöjligt" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C & R "Omöjligt"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C & R "Omöjligt"

Hur bär ni er åt?

Jag har varit ute en sväng ikväll och fiskat. Jag brukar aldrig få någon fisk mer än småskit....och dom har ju oftast svalt kroken och är omöjlig att få ut. Känns trist att behöva ta livet av en massa småborrar som inte är lönt att ställa sig att rensa.

MEN!

Idag fick jag min andra och tredje gädda någonsin. Fick en förra året också. Jag försökte verkligen få ur krokarna ur dessa 1-2kg gäddorna men det var helt omöjligt. Fick ta dö på båda två tyvärr.....och även efter dom var döda så fick jag inte ur krokarna, utan jag fick skära ut dom med kniv.

Skulle det sitta en krok i "läppen" bara så är det väl förmodligen bara att kroka ur. Men där båda 3-krokarna sitter långt in i svalget......hur gör man då?

Skulle det sitta en krok i "läppen" bara så är det väl förmodligen bara att kroka ur. Men där båda 3-krokarna sitter långt in i svalget......hur gör man då?
    Går det inte att fixa med tång så släng tillbaka fisken levande med kroken i halsen, med lite tur fixar naturen själv problemet.

Kommentera

Lång tång stabilt gälgrepp och lite lirkande. Ta det lungt och försök inte slita ur krokarna, kolla hur de sitter och försök få ut en spetts i taget. Öva på.

Kommentera

Som sagt en lång tång är bästa verktyget den bör vara runt 20cm i käftdelen gärna mera så Du når ner i halsen även på större gädda som Du kommer att få framöver, en käftöppnare är ett billigt och bra hjälpmedel som gör att gäddan inte kan bita ihop och fastna igen på den krok Du just lossat.

Sedan kan Du underlätta för Dig genom att klämma in hullingarna på alla krokar, Du tappar inte fler gäddor pga det men det blir avsevärt enklare att få ur krokarna och det är väldigt bra för gäddans överlevnadschanser när Du idkar C&R, sedan tålamod inte stressa och slita utan lirka sakta och försiktigt och titta hur krokarna sitter och lossa dem så försiktigt det bara är möjligt så klarar sig gäddan så bra som det bara går.

Övning ger färdighet så bara träna så kommer det med tiden att gå bättre för Dig.

Kommentera

Skaffa en rejäl avbitare som klarar att klippa krokar och fjäderringar, det har räddat livet på många smågäddor. Har kroken trillat genom gälbågarna är det nästan alltid lättast att klippa fjäderringen och ta ut kroken bakvägen. Sitter den i svalget och inte går eller är besvärlig att lirka loss så klipp där du kommer åt, den krokbiten som sitter kvar rostar snabbt bort. Därför byter jag bort alla rostfria krokar...
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Går det inte att fixa med tång så släng tillbaka fisken levande med kroken i halsen, med lite tur fixar naturen själv problemet.
            Då får ju bara fisken lida!!

Kommentera

Då får ju bara fisken lida!!
              Skrev nog så det blev en liten missuppfattning , jag menar som sagts ovan att ta bort det du kan utan att skada fisken och låt resen sitta kvar, hoppas sedan att naturen fixar resten.

Fisken fick lida även när du drillade den

Kommentera

Jag brukar tänka så här, vad skulle jag själv föredra, att "lida" och få en chans att överleva eller att slippa lida. Därför ger jag alla jag kan en chans att överleva och gör vad jag kan för att maximera den chansen.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Helt ok att skriva om tipps på detta här. Som jag kan ana så är du ganska ny på fisket efter så som gädda. Alla vi andra har ju lärt oss hur man gör och det kommer du med att göra. Vem har inte fått ta dö på fisk som är omöjlig att kroka loss men man lär sig med tiden. Det är som att fileea fisk, första gången ser det ut som f*n och ben lite var som men man lär sig. Övning ger färdighet
                  Gädda 8.0kg Wobbler
                  Regnbåge 3,7kg Mete
                  Karp 5,4kg Botten M
                  Färna 2,2kg Popper
                  Aborre 1,3kg Spinn
                  Torsk 9,7kg Pilk

Kommentera

vet inte om du är någon extrem köttfiskare, men hullinglöst är ju att föredra med enkelkrok

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34