Ursprungligen postat av Vert
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C & R "Omöjligt"
Collapse
X
-
Småfisk är klart svårast, enda fördelen är att dom är lätta att gålla "på rygg" med en hand, jag tycker dom håller sig lugnare då och blir lättare att jobba med, en femkilos är inte riktigt lika lätt att hålla på rygg med en hand med dom brukar få bra att kroka av i ett gälgrepp.Anders @ gäddfiske.se
-
En bra video i sammanhanget är den Trumman och fiskejournarlen gjorde:
Har du inte pengar till en avkrokningsmatta så funkar det fint att använda baksidan av stolsdyna till utemöbler. Ofta är det vinyl eller liknande på baksida och bara att hälla på lite vatten. Fördelen är att dom ser ut som fan och ingen snor dom från båten.
Kommentera
-
Filmen är en klassiker, den hade jag glömt bort, bra tipps...Ursprungligen postat av Vert Visa inläggEn bra video i sammanhanget är den Trumman och fiskejournarlen gjorde:
Har du inte pengar till en avkrokningsmatta så funkar det fint att använda baksidan av stolsdyna till utemöbler. Ofta är det vinyl eller liknande på baksida och bara att hälla på lite vatten. Fördelen är att dom ser ut som fan och ingen snor dom från båten.
Har man ingen stolsdyna så går det att vika en del av en gammal uttjänt budgetpresening ett par varv och silvertejpa kanterna, dom dynorna brukar också få vara ifred, roligast är när någon icke fiskande båtgäst misstar det för en ful picknickdyna och försöker använda den för att inte skita ner kläderna, då brukar jag knipa käft och hålla god min tills dom börjar klaga på att dynan luktar fisk...Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
En Ikeapåse är ett annat bra och billigt alternativ. Det är bara att blöta och lägga ner gäddan i den när du arbetar. Funkar dessutom super som vågsäck. Kostar 5 spänn, som hittat.
Kom ihåg att skaffa en liten smal tång för abborrar också. Små abborrar kan faktiskt vara ganska trixiga om de lyckats svälja en trekrok. Men med en lite smidig tång och lite tålamod brukar det gå utmärkt. Sen är det som med allt annat övning ger färdighet, man får ett bättre handgrepp ganska snabbt om man tränar lite.Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!
Kommentera
-
Det där är ju trots allt ganska intressant, finns det något vetenskapligt belägg för hur fort en modern fiskekrok "rostar bort"?Ursprungligen postat av karbo001Det där med att kroken lättare rostar i fiskens mun stämmer, dom tog upp det i ett tv program. Det är någon i slemmet som ger extra rosteffekt. Men det förutsätter ju att kroken är av ett material som kan rosta. Inte säkert att alla moderna krokar kan det?
Att ta bort hullingarna låter vettigt!
Jag gick yrkesutbildning en gång för länge sedan vilken bla innehöll metallurgi, och jag har lite svårt att tro att en metall ska "försvinna" så pass fort som det antyds, visst kan det bli en extra tuff miljö i en fiskkäft, men "några dagar" är en väldigt kort tid i metallens värld... Jag har hemskt gärna fel, men som sagt, jag har inte sett något som bevisat det heller...
(jag har i ärlighetens namn inte letat speciellt heller då jag inte tänker så speciellt på det, men det vore ju lite kul att verkligen veta eller om det är en "skröna" som blivit sanning som så mycket annat här i världen)
Kommentera
-
Hur det är med våra vanliga krokar är jag ju inte säker på hur lång tid det tar men snabbare än att fisken hinner svälta ihjäl.Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inläggDet där är ju trots allt ganska intressant, finns det något vetenskapligt belägg för hur fort en modern fiskekrok "rostar bort"?
Jag gick yrkesutbildning en gång för länge sedan vilken bla innehöll metallurgi, och jag har lite svårt att tro att en metall ska "försvinna" så pass fort som det antyds, visst kan det bli en extra tuff miljö i en fiskkäft, men "några dagar" är en väldigt kort tid i metallens värld... Jag har hemskt gärna fel, men som sagt, jag har inte sett något som bevisat det heller...
(jag har i ärlighetens namn inte letat speciellt heller då jag inte tänker så speciellt på det, men det vore ju lite kul att verkligen veta eller om det är en "skröna" som blivit sanning som så mycket annat här i världen)
Sen finns det ju specialkrokar för dom som fiskar tonfisk och liknande. Där klipper man linan när fisken är betraktad som fångad, när det gäller spjutfisk så är det tydligen när någon håller i spjutet med en hand. Dom krokarna är designade för att vittra bort inom 24 timmar. Där tillåts inget annat och nåt fipplande i munnar är aldrig aktuellt.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
Att ta ut kroken "bakvägen" dvs genom gälarna är många gånger ett vinnande koncept, bara släppa draget från beteslåset och långsamt lirka ut den bakvägen, ju mer våld du använder desto svårare brukar det bli
. Av egen erfarenhet i alla fall
! Men träning ger färdighet, så lycka till!
Kommentera
-
För små beten med en krok funkar det bra. Har en krok tagit sig bakom gälarna är det oftast ert bra läge att överväga att klippa fjäderringen och ta kroken bakvägen och betet frammåt, speciellt om betet har fler krokar eller är stort i förhällande till fisken. Klipper du ringen är det bara att sätta tillbaka kroken med en ny ring när fisken simmat tillbaka och fortsätta fiska.Ursprungligen postat av Kopka Visa inläggAtt ta ut kroken "bakvägen" dvs genom gälarna är många gånger ett vinnande koncept, bara släppa draget från beteslåset och långsamt lirka ut den bakvägen, ju mer våld du använder desto svårare brukar det bli
. Av egen erfarenhet i alla fall
! Men träning ger färdighet, så lycka till!Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
19.00 in i filmen visar han perfekt hantering då han är tvungen att klippa av en krok för att inte skada gäddan. http://www.youtube.com/watch?v=LuCM-lAAZsc
C&R
Kommentera
-
OT Kanske:
En fundering utan att ha nån åsikt men om kroken sitter kvar någonstans i gäddan, är det inte stor risk att nästa fisk den äter fastnar i kroken och inte kan sväljas?
Fast det kan ju lika gärna vara så att den fisken fastnar på kroken och lyckas få kroken att lossna.
Det finns en väldig massa möjliga scenarion på vad som skulle kunna ske.Ola
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 145 visningar