C & R "Omöjligt" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C & R "Omöjligt"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör hullinglöst på alla enkel krokar och vissa andra drag som har tendesen att sätta sig djupt

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Går det inte att fixa med tång så släng tillbaka fisken levande med kroken i halsen, med lite tur fixar naturen själv problemet.
      Genom åren har det tyvärr blivit en och annan gädda som av olika anledningar fått behållla bete i svalget. Har alltid haft funderingar på hurvida fisken har möjlighet att klara detta, eller om det mer eller mindre alltid leder till plågsam död.
      Har hört teorier om att krokarna snabbt skulle rosta sönder. Har även hörrt att "naturen", dvs., fiskens "överlevnadssystem" skall lyckas stöta bort betet, alt. bädda in betet i vävnader varvid den skall kunna klara sig osv.

Det här med att krokarna rellativt snabbt skulle rosta sönder, känns någorlunda rimmligt. Frågan är bara hur lång tid en sådan process tar!? Någon som har koll på hur det är med den saken!?

Tappade en riktigt stor gädda, uppskattningsvis 13-15kg, vid abborfiske förra sommaren. Gäddan slukade den lilla Rappalan jag fiskade med, fiskens tänder och kom då över den abbortafs jag använde, varvid linan skars av straxt intill båten.
      Det var uppriktigt sagt förj_vligt, både för ha missat en brutal skärgårdsgädda, men kanske ännu värre att denna fisk skulle få gå en långsam och plågsam död till mötes. Kan våndas över detta än idag.
      Fråan är hur länge fisken kan klara sig med ett platsbete sittandes i strupen, innan krokar ev. rostar sönder!?

Kommentera

Är inte svårt alls, förstår inte problemet. Lång tång (ex. BFT hookout eller Savagegear deep throat) som fixar biffen, om kroken sitter i svalget kapa krokarna med en rejäl avbitare från biltema. Antar att du bottenmetar och inte gör mothugg tillräckligt tidigt eller att du inte har verktygen - byt taktik eller köp verktyg. Biffen kirrad.

Kommentera

En lång tång som nämts i tråden, hjälper väldigt mkt.
          Typ av denna modellen (finns flera som gör dom)

Det är alltid lättare att kroka av stora fiskar eftersom man har mkt mer utrymme att jobba med.

Vad är det för beten ni fiskade med? Ni skulle kunna testa att ta bort en krok eller ersätta med en annan krok.

Kommentera

Som dom flesta andra säger så är en hookout tång grym, ta även med käftöppnare som kan förenkla hanteringen om du är själv.. Är man 2st så är gälgreppet väldigt bra att använda, en håller fisken medans den andra kan koncentera sig på krokarna. Funkar inte detta så använd en kraftig tång som du klipper av krokarna, var bara noga med att du försöker sikta hullingen uppåt ur munnen så hullingen inte flyger ner i magen på fisken, för när du klipper dom så kan dom flyga all världens väg.

Kommentera

Som tidigare påpekats är utrustning viktigt att ha med vid detta tillfälle. Har alltid en långsmal tång samt avbitare med i fickan oavsett hur light jag har packat min utrustning. Sen är det ju så att övning ger färdighet. Tången jag använder är inget fancy, bara en mycket smal, lång tång som man lätt kommer in i munnen med.

Lyckas återsätta betydligt fler fisk nu än under mina första fiskeår. Dock händer det forfarande att den sitter så pass att enda utvägen är avlivning och även om det därefter blir tillvarataget på fisken (mat) så kan det gräma mig nått grymt när det händer.
              [FONT="Arial Black"]Gone fishing[/FONT]

Kommentera

Jag kör hullingslöst till 100% när jag haspelfiskar för ja tyckte jag skadade fisken för mycket. Har kört med det hela den här säsongen än sålänge och man tappar inte mer fisk, håller man spöt högt och spänd lina så fångar du lika mycket
                http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Ytterligare ett trick är att bara köra en krok på tex jerkar, på mindre beten räcker oftast en krok, på större sorterar det bort en del snipor, men det kan kvitta. Det blir en krok mindre att bekymra sig för vid landning och avkrokning samtidigt som det minskar elaka felkrokningar som akterkroken gör sig skyldig till ibland.
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Fiskar du mycket själv som jag så rekommenderar jag även att du köper en klassisk käftöppnare. Det ihop med en bra lång tång och en avbitare så lyckas du snart med det på alla fiskar. Tycker själv det är svårast på dom mindre då man inte kommer åt bra och svårt att ta nån form av gälgrepp.

Kommentera

Ursprungligen postat av mattiss Visa inlägg
                      Då får ju bara fisken lida!!
                      Faktiskt inte.
                      Fisken lider mer om man försöker och försöker få ut en krok som är väl svald. Det är faktiskt bättre att låta kroken sitta kvar än att slita ut den, den kommer att rosta loss på några dager och det är ingen större fara för fisken. Det är därför man inte ska använda rostfri krok.
                      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar