Ursprungligen postat av Mysche
När det gäller gädda så har sjön helt klart en potential att producera några exemplar med vikter upp mot 15 kg. En normal höst brukar jag på den sträckan vi fiskade idag räkna med att få minst tre gäddor i 5kg-klassen och vanligen är då en av dem runt 6 kg eller över, ibland mycket över.
Våra beten är större än de svensson brukar köpa och i mitt fall har de fått en ny design beträffande färg och mönster. I några fall har jag även givit mig på betets form. Allt detta för att optimera dem efter de krav som jag inbillar mig att fisket i just Gisslaren ställer.
Kenta kör standardbeten och får minst lika många. Idag hade han en av de större på gång. Man behöver inte vara en förlorare bara för att man är ny i sjön. Min uppfattning är att beten i blått/silver inte är så bra i Gisslaren men annars funkar det mesta som inte går ner för djupt eller samlar på sig skit. Grönt, gult, orange, vitt, silver och guld är bra färger att kombinera.
Den sträckan vi höll oss till idag är en bra sträcka alla årstider men vid den här tiden på senhösten och i början på våren står de större gäddorna där men i brist på sådana får även de mindre vara med. Om några år kommer dock de större att regera hårt och resolut gentemot småttingarna just där.
Svaret på dina frågor är att det är gott om fisk och det är rätt årstid för gäddorna och jag vet var de samlas. Jag har för övrigt fiskat i sjön sen 1955.
Kommentera