Ismete pb? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete pb?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Av ren nyfikenhet... Jag har sett rätt många vanliga gäddmetare när det är isfritt som använder flera spön... Ska de också dela vikten med antalet spön? Jag tycker inte att det är så fel att 2 eller 3 spön ute vid ismete (eller annat mete), hugger det bra plockar man oftast in de övriga och kör med ett spö. Då använder man i princip spöna endast för att lokalisera gäddorna.

Dessutom spinnfiskar en del personer samtidigt som de metar abborre eller gädda, då borde inte heller deras fiskar räknas som fullvärdiga...

Men man ska som sagt undvika att bryta mot fiskeregler, och ofta står det i reglerna att endast ett spö per fiskare är tillåtet.
    www.hellfish.se

Kommentera

Det där med att dela sitt PB med antalet spön man använder låter lite knepigt och galet.

Då kan man börja undra vad för PB´n trollare har. Då skulle ganska många gösat, laxar och öringar får räknas om.

Skall man då räkna en 15 kg gädda som är flötestrollat med två spön som en 7,5 kg fisk.

NEJ! Har man fångat en fisk tex 10 kg så är det, det som gäller. Varför krångla till det???

KG? din frostgädda på 13.88 kg hur stor räknar du den? Var den inte fångad under trolling?

Det där med reglerna ang ismete är fortfarande lite difust, det är inte så lätt att svara på den frågan!
      Senast ändrad av Stizo; 2004-12-07, 08:15.

Kommentera

hade nog räknat mitt ismete pb som mitt "riktiga" pb.
        frågar ngn hade jag nog dock svarat att jag hade x kg på ismete oxh ex kg på ex spinn.
        tycker dock hasse g har en bra poäng med sitt inlägg.
        http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Spelar väl ingen roll hur man får upp den tycker jag!
          Om man anglar, metar, trollar eller spinnkastar så är det ett PB oavsett.

Kan nån förklara för mig skillnaden sportsligt mellan angeldon och ismetespön.
          Angel kan man inte registrera medans ismete går bra?
          Hur många (med handen på hjärtat) står och håller i sitt ismetespö som man SKA göra för att räkna det som ismete och inte angel?

Rätta mig om jag har fel, men det känns jäkla olustigt att veta att om jag får något på ismetespö liggandes på isen så kan jag inte kalla det PB.
          Finns det ingen här som kan klargöra och ändra reglerna så de blir passande för fiskare?
          Ola

Kommentera

KG!! Förstår inte ditt tankesätt......helt sjukt hur man kan tänka så! En gädda e en gädda e en gädda e en gädda osv

Kommentera

Ursprungligen postat av HaDo
              KG!! Förstår inte ditt tankesätt......helt sjukt hur man kan tänka så! En gädda e en gädda e en gädda e en gädda osv
              En gädda är en gädda är en gädda; även om den är tagen på nät?

Jag tror inte på att ha olika personbästa för olika fiskemetoder. Men var går gränsen för sportfiske? Själv håller jag inte på med varken trolling och ismete, men det är fortfarande sportfiske. Vad som är sportfiske är en definitionssak.

För alla utom Specimen hunters som tävlar mot varandra, så är person bästa någonting just personligt.

Om du anser att nätfångad fisk är ok, eller om du anser att det räcker med att vara i båten för att få ett personbästa; för att du håvade den eller stod nära den personen som fångade den; så är det okej med mig...

Kommentera

Själv sitter jag fortfarande med ca 1500 (ett tusen femhundra) mörttimmar på frykens isar med ett enda hugg som resultat. Skulle jag lyckas landa en 20-kilos där kommer jag garanterad fördubbla den prestationen och beteckna den som en 40-kilosgädda.....

Kommentera

Danne: Beundrar din envishet något så otroligt!Tror inte jag skulle klara av så många bom passAntar att du fiskar pelagisk fisk?du har inte testat att fiska på andra ställen isånna fall?
                  Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Har använt relativt många spön för att få en rimlig chans att komma i kontakt med fisk. Så länge jag inte finner några "spots" med gäddor så kommer aldrig mina spön fiska/söka av bättre än vad mina trollingsspön gör. Med många spön blir mörttimarna snart många. Men ska man fånga drömgäddan så är vintern en grymt bra årstid. Konditionen på fiskarna går inte av för hackor. Ismetet har än så länge baserats till 90% på grundområden. Sporadiskt har vi prövat pelagiskt. De givna höstställen på grunden funkar inte alls. Någonstans är gäddorna och pelagiskt låter som en möjlighet. Träffar man folk från den äldre generationen ("gubbarna") så brukar de ibland fråga fram mot vintern om inte "gäddorna gått ut och ställt sig ännu". Förr var det vanligt att sätta sina saxar någon meter under isen ute i pelagialen. I vinter lämnar vi nog grundområden helt till förmån för pelagfisket. Tänk - 15 kilo ismetegädda på en tunn blankis och 100 meter ned till botten. Jag kan garanterat köra 1500 mörttimmar till innan jag går in i väggen

Kommentera

jag ser det som PB men förstår ditt dolda budskap att ismetet verkligen reducerar känslan extremt mycket! grämer mig fortf ibland över att man hellre hade tagit den på spinn eller något annat än det stela ismetet...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 516 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85