Väldigt många bra inlägg. Stenbocken, belyste det nästan fullständigt. Angel är en konst. Att ismeta kan den mesta gröngöling klara av. För det kunde jag själv 1980 på Magelungens is. Ett lättare torskspö, haspelrulle och ett flöte. En grenklyka huggen vid vattnet fick spöt luta emot. Trekrok fastsatt i en gäddtafs och en levande mört. Ishålet uppborrat med en blå Mora 200 mm. En kompis kom förbi och skrattade. På det där viset får du inget. Precis efter det han sagt det dök flötet. En gädda på runt ett kilo kom upp. Ja du är inte klok blev svaret. Och det var den halvt berömde Erik ( Plutten = Lund ) som sa det. Fast jag övergick till angel som jag fortfarande tyckte var roligare och mera sport. Sjukt att inte godkänna angel som sportfiske. Angel är ju väldigt likt pimpelfiske. Man tvingas drilla fisken med fingrarna. Och då verka som en haspelrulle. Där även man får vara ett spö som skall ta rusningar och ryck. Ismete är här för att stanna. Men tycker inte att man skall slå sig för bröstet vid fångster. Är alldeles för lätt att ta fisk på det. Och ett PB, kan inte kännas lika kul. Då skulle angel i så fall kännas bra mycket bättre för en själv.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismete pb?
Collapse
X
-
Man kan ju ismeta mycket annat än just gädda också ... kan man räkna en ismetad Abborre, Gös, Lake, Öring eller nån annan fisk som PB då ? Är det skillnad mellan arterna eller tycker ni likadant när det gäller alla arter ?C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Komplext ämne, intressant,svaren inte helt självklara. Skulle själv ranka en landfiskefångad handlinad gädda, har tagit många,högt men inte en isfiskat...lite fubb..tycker ju själv att masspöfångade frammäskade vitfiskar är lite fubb men smaken är som baken delad ;o) vad det gäller pimpel/borrefiske från isen menar jag att det kräver en betydande del skicklighet...i motsats till gäddfisket..
Kommentera
-
Tycker man att ismete angelmete är sportfiske så skall väl inte arten ha betydelse viktigast är väl vad man själv tycker och inte vad andra tycker. Det tråkigaste med den här debatten är allt revirpinkande inom fisket mitt fiske är mycket svårare/ mitt är finare /alldeles för lätt fiske/jaså tog du den i det vattnet/trolling e inget fiske. Skall man behöva olika pb för olika fiskesätt olika pb beroende på vilket vatten fisken är fångad i? Dessa frågor behöver vi nog hela vintern till att disskutera för att fortsätta nästa vinter och sen nästa vinter.Ursprungligen postat av BergmanMan kan ju ismeta mycket annat än just gädda också ... kan man räkna en ismetad Abborre, Gös, Lake, Öring eller nån annan fisk som PB då ? Är det skillnad mellan arterna eller tycker ni likadant när det gäller alla arter ?
Kommentera
-
Ska man gå till ytterligheter så kanske man inte ens ska tillåtas använda båt för att få räkna en fångad fisk som PB. Man kommer ju åt ställen som man aldrig skulle komma åt annars ...
Jenk, jag tycker debatten är jäkligt kul. Många åsikter och funderingar ! Vi kommer aldrig kunna enas om vad som är den perfekta sportfiskemetoden.
Personligen kommer jag ismeta som bara fan i vinter.
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Sportfiskare har svårt för att enas och det det återspeglas tyvär i fiskeripolitiken där andra grupper är starkare. Själv blir det nog mest pimpel i vinter men några ismete pass skall det nog bli.Ursprungligen postat av BergmanSka man gå till ytterligheter så kanske man inte ens ska tillåtas använda båt för att få räkna en fångad fisk som PB. Man kommer ju åt ställen som man aldrig skulle komma åt annars ...
Jenk, jag tycker debatten är jäkligt kul. Många åsikter och funderingar ! Vi kommer aldrig kunna enas om vad som är den perfekta sportfiskemetoden.
Personligen kommer jag ismeta som bara fan i vinter.
Kommentera
-
Bergman, kör på, inget fel i det. Har själv inga fördomar om val av metoder. naturligt bete tex är ju ofta mycket effektivt. Vad det gäller fetborre skulle jag inte lita på något annat. Har anglat en del, kul vintersysselsättning. Tror det handlar om mängden redskap fö är det ju ett sätt att kolla upp för att eventuellt senare finlira med ett redskap...men anser att ismete med flera redskap där angelfiske inte är tillåtet är fel. Helt fel..som sagt Jenks frågeställning rymmer många aspekter...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
12 935 visningar