Ismete pb? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete pb?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu närmar sig vintern och debatten om ismetet är i full gång ja visst är det kul att alla har olika åsikter alla kanske har rätt. Vad är sportfiske för mig vad är sportfiske för dig. En skön låt för mig kan vara oväsen för dig en snygg kvinna kan vara underbar men en häxa för dig en öl kan smaka hästpiss men någon annan kan vara inne på sin åttonde öl.

Kommentera

Jenk, Jag håller med dig till fullo.
      Det är helt sjukt att man ska släpa med sig ett spö ut på isen eftersom fiskesättet är likadant.

Läste härovan att det var ok att borra hål iisen och sätta spöt där.
      Är det inte då ännu mindre skillnad mellann angeldon och ismetespö?
      Ola

Kommentera

ismete

catch and eat visst ar det som du sager. Ismetet hade dock aldrig blivit sa populart om folk inte ansett att det ar sportfiske. Varfor var inte angel lika populart bland ungdomar forr. Vi ar ju pa ngt sett alla sportfiskare, och nar ismetet blev legitimt som sport fiske borjade ju manga ismeta. Dels for att det ar kul men ocksa for att fangsten kunde raknas som sportfiske. jag kanske svamlar men upplever det sa. Visst fiskar man for det ar kul men ocksa lite for att det ar kul att ta ett pb och bracka polarna lite

Kommentera

Andersson1: Jag har varit med och dragit upp en 10 kgs på angeldon, iofs med bomullslina, men med trekrokstackel. Det tog 5-6 minuter innan den kom till hålet, och min kompis som skötte linan hade djupa skärsår i handflatorna som bomullslinan skar upp vid rusningarna. Med det vill jag säga att nog fan är det sport att ta gäddor på angel, även med bomullslina.

Men jag tycker iaf att det är att räkna som mer riktigt sportfiske att ta dem på spö, dessutom roligare.

Jag undrar om man kan kalla mina gamla angeldon i källaren för fasta, då de är av trebent modell, avsedd att stå fritt på isen utan fastsättning. De hade ibland en tendens att blåsa iväg över isen, så man fick jaga dem en bit. De var lika mobila som mina ismetespön iaf.
          www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Andersson1
            Skulle själv inte fiska med angeldon, en sporfiskare tycker jag personligen ska ta sina fiskar och PB med hjälp av spö och rulle.

Visst vill man fiska med angeldon så får man givetvis göra det!

Själv tycker jag det skulle vara roligt att se angeldonsfiskare sitta med 0.30 nylonlina och drilla 10kg+ gäddor med händerna då kan jag överväga att klassa det som sportfiske.

Men när dom kör med fetlina och bålakrok och bara drar upp fisken så kan jag inte kalla det sportfiske!

Har inget mer att säga i detta ämne.... tycker personligen det är så solklart att man inte ska behöva diskutera det.
            Vad är det som är så solklart? Ismete är ju bara ett sätt att kringå reglerna runt angelfiske. Angel har ju aldrig ingått i det fria fisket, så nåt ljushuvud kom på att om man gör på exakt samma sätt fast med rulle och kort spö så kan man kringgå reglerna.
            På de ställen som angel är tillåtet så är ju ismete med fler spön självklart okej. På andra ställen är det inte okej enligt mitt sätt att se det.
            Fattar heller inte definitionen spö och rulle för sportfiske. De fiskar som tar på toppknutet mete är alltså inte sportfiskefångade? Vid pimpelfiske får man ju också ofta lov att handdrilla fisken, är det inte heller sportfiske? Om man monterar 18 gäddsaxar på 18 spön med rulle, är det sportfiske?
            Senast ändrad av KG?; 2004-12-09, 00:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
              catch and eat visst ar det som du sager. Ismetet hade dock aldrig blivit sa populart om folk inte ansett att det ar sportfiske. Varfor var inte angel lika populart bland ungdomar forr. Vi ar ju pa ngt sett alla sportfiskare, och nar ismetet blev legitimt som sport fiske borjade ju manga ismeta. Dels for att det ar kul men ocksa for att fangsten kunde raknas som sportfiske. jag kanske svamlar men upplever det sa. Visst fiskar man for det ar kul men ocksa lite for att det ar kul att ta ett pb och bracka polarna lite
              Jenk det är nog bra att det blivit legitimt att ismeta fler fiskesätt att syssla med under våran långa vinter när isarna ligger ombyte förnöjer brukar man säga. Verkar som fisket har fått ett uppsving bland ungdomarna ser ut så i fiskeklubben det är bra. Ismetets vara eller inte vara får vi nog dras med ett bra tag en del lägger ner fisket under vintern andra vill fiska även fast sjöarna lagt locket på så det är nog upp till dig själv om ditt pb. vissa kommer inte acceptera ditt is pb. andra kommer att göra det. Vad är viktigast vad andra tycker om ens pb eller vad man själv tycker det kanske är svaret.

Kommentera

Mycket intressant diskussion. Hade själv "oturen" att ta min största gädda på angel med trekrok och fireline. Känns lite skumt att inte få räkna den som rekord när man samtidigt hade ismeten ute också. Sättet jag tacklat skiljer sig inte ett dugg från tacklet på ismetena. Nästan en klurigare uppgift att få upp fisken när man håller i linan än om man haft spö och en rulle med slirbroms.

Kommentera

Ursprungligen postat av GösMicke
                  Mycket intressant diskussion. Hade själv "oturen" att ta min största gädda på angel med trekrok och fireline. Känns lite skumt att inte få räkna den som rekord när man samtidigt hade ismeten ute också. Sättet jag tacklat skiljer sig inte ett dugg från tacklet på ismetena. Nästan en klurigare uppgift att få upp fisken när man håller i linan än om man haft spö och en rulle med slirbroms.
                  Precis. Det var så jag bedrev mitt "ismete" på 80-talet. Det är ju bra mycket enklare att få upp fisken med spö och rulle än att drilla med händerna.

Det är ingen större skillnad mellan metoderna. Ismetet är klart mer effektivt i kroknings- och drillningsögonblicket än angelvarianterna.

Vad jag tycker är viktigt i bedömningen om det är sportfiske eller inte är hur många spön man använder och om man har kontinuerlig uppsikt över dem. Och jag menar att 10-15 spön per person inte är sportfiske, även om man tycker man har kontroll över dem för att det hugger så sällan.

Var gränsen går är jag däremot osäker på. Ett spö är definitivt sportfiske, men var man ska sätta max vet jag ej.

/Martin

Edit: Länk till vad Sportfiskarna säger om det hela:
                  Senast ändrad av Martin_G; 2004-12-09, 08:48.

Kommentera

Den här debatten rullas som sagt upp varje vinter, och jag tänkte bidra med mina 2 cent igen :-)

Börjar med att deklarera att jag ismetar/anglar ett par gånger per år. Mest på grund av överhängande fiskesug. Isfisket är som jag bedriver det ett socialt latmansfiske, men jag vet att det finns de som lägger i princip allt sitt krut på att flytta spön som tättingar i jakten på storgäddan.

Som jag ser det är ismetet ett sätt att undfly regelverket, så att man kan registrera sina storfiskar från isen. Det krävs klart mer känsla för att handdrilla en fisk än att ta den med hjälp av spö och rulle, och den som säger något annat har inte testat. Det ser dessutom förbannat larvigt ut att stå med spö och drilla genom ett litet hål, och jag kan inte annat än le när en del personer påstår att det är samma sak att drilla genom hålet som i en båt eller från land.

Antal spön/redskap: Nu verkar de allra flesta hålla sig till 3-4 ismetespön, och det brukar man kunna ha skaplig koll på om man inte sprider ut sig allt för mycket över isvidderna. Det finns dock de som kör med betydligt fler spön än så, och de som stött på kompisgäng på småvatten vet hur man fullständigt kan belamra vattnet med spön, vilket ger fisken föga chans. Det finns inget som säger att man måste ha fler don än spön! Jag förstår inte parallellerna till andra typer av fiske vad gäller antal spön. Det är ju grymt stor skillnad på trollingfiske efter lax, karpmete och ismete. I de förstnämnda exemplen är man generellt sett glad över en fisk per dag, och vid ismete är många missnöjda om de inte fått tio på ett pass. A och O måste väl vara att man inte fiskar med fler spön än man klarar av, men ändå hör man talas om dubbel-, trippel-, och t.o.m kvadruppelhugg av ensamma fiskare.

Fast redskap: Här finns det heller ingen skillnad. De allra flesta fäster sina ismetespön på ett eller annat sätt, antingen i isen eller på någon typ av anordning, för att sedan lyfta/lossa spöt vid mothugg/drill. Det finns inget som hindrar en anglare från att lossa sitt don precis som ismetaren lossar sitt spö, och vips så är det inget fast redskap längre. Den nya regeln om att nappindikatorn måste sitta på spöt har ju gällt hela tiden för donen.

Det som oroar mig mest är att fisketrycket på mindre vatten, som kanske har båtförbud eller är otillgängliga med båt, ökar markant under vintern. Gäddan söker sig mot sina lekområden tidigt, och det är inte för inte som fiskeförbud införts på utsatta leklokaler. Jag har själv tidigare suttit på små marar och sjöar, men det ska mycket till för att jag ska göra det framöver. Vill man premiera ett bra fiske i framtiden tror jag att man måste respektera utsatta vatten och lekfiskeförbud, även om det är lätt att bli fartblind i jakten på storgäddan.

Kommentera

Det mest avancerade pb lär ju trotsallt vara att ta gammelgäddan på ett hederligt spinn/haspelspö med ett drag hängade ute i linspetsen! Att kunna locka gämmelgäddan med sina egna teknik (spinnstopp, ryck mm) och veta vart man ska kassta , när , hur tex och göra allt från att man kasstade ut tills gäddan ligger i båten det är en helt annan grejj anser jag...
                      de lär ju vara 10 gånger så mycket mer ett "riktigt" pb istället för att slänga ut 5 ismetesspön / 10angeldon / 5 trollingspön och täcka av så stora ytor och inte ens hålla i spöet själv:S när fisken hugger osv. Själv skulle jag inte kunna räkna mitt ismetes pb / angel pb som mitt riktiga pb fast det är ju ändå ett pb innom den fiskemetoden. Så tycker jag ni andra tycker säkert inte som mig med det är min teori.. kanske lite svårt att fatta vad jag menar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen