Vinterfiske och C&R - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterfiske och C&R

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinterfiske och C&R

Jag har förstått att många tycker att det är nöjsamt att ismeta gädda för att sedan släppa tillbaka fisken. För mig låter det som en tveksam idé. Finns det någon vetenskaplig studie av hur fisk klarar återutsättning under sådana förhållanden?

På ett annat forum har någon påpekat att riskerna för fisken är betydligt större än vid återutsättning sommartid.

Med en avkrokningsmatta under fisken så att den inte ligger direkt mot isen och tillräckligt bra tång mm så går det utmärkt. Och att vattnet är kallt är ju ett plus, återutsättning när det är 20+ i vattnet är mycket värre ur gäddans synpunkt med större risk för svamp- och bakterieangrepp mm. Dock ska man kanske inte fiska gädda när det är riktigt kallt om man ska returnera dem då det kan vara svårt att hindra frysskador på fisken, tex ögonen är väldigt utsatta för frysning.

Kommentera

Nu är jag ingen stor förespråkare för just ismete, dock ägnar jag mig åt det ibland för att kunna fiska lite även vintertid och
      använder mig då nästintill uteslutande av just C&R. Och det faktum att du Herman Johnell tycker att det är en tveksam modell att använda lär inte kunna ändra på det,jag gör precis som med andra trådar där C&R höjs till skyarna eller slås ned i skoskaften...deltar halvhjärtat men skiter i vad ni andra tycker och använder mitt egna,eller brist på,vilket ni vill, sunda förnuft vid eventuell återutsättning eller klubbande av fisk... pekpinnar hit och dit från andra som tror sig veta bättre fick jag nog av i skolan och lumpen...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Jag har förstått att många tycker att det är nöjsamt att ismeta gädda för att sedan släppa tillbaka fisken. För mig låter det som en tveksam idé. Finns det någon vetenskaplig studie av hur fisk klarar återutsättning under sådana förhållanden?

På ett annat forum har någon påpekat att riskerna för fisken är betydligt större än vid återutsättning sommartid.
        Det här kommer med jämna mellanrum upp och i de flesta fall är det äldre män som försöker försvara sitt skoningslösa dödande av all ätbar fisk som fastnar på deras krokar. Det är inget fel att ta hem en måttlig mängd fisk från ett vatten men att ens försöka insinuera att tillbakasläpp skulle på något sätt garantera att fisken mår dåligt resten av sitt liv är inte ens vettigt.

Jag förstår helt enkelt inte den gamla generationens ( nej jag menar inte bara pensionärer ) sätt att se på fiske, och jag stöter på det varje gång någon äldre fritidsfiskare öppnar munnen.
        -Va, släpper ni tillbaks fisken? Jag trodde man fiskade för att ta hem matfisk.

Om det gjorts några djupgående vetenskapliga undersökningar bortsett från studien i Pikereg vet jag inte men när tusentals riktiga sportfiskare, de som fiskar för sportens skull och inte för matens skull, fångar fiskar av alla arter gång på gång och de växer och mår fysiskt bra så kan man inte förneka detta faktum.

Den gamla modellen av fiske när man anser sig äga den fisken man fångar kommer att bli mer och mer sällsynt och det med rätta. Matfiskare/köttfiskare/husbehovsfiskare är i en klass för sig och de borde förstå innebörden och den påverkan som de gör på vattnet. Men som sagt, de blir färre och färre så nu för tiden gör de väl inte mycket påverkan. Däremot har man ju förr sett hur sjöar sönderfiskas av just dessa äldre generationer som anser det vara fult att släppa tillbaks en fisk även om man inte behöver mat för dagen/veckan.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
          Det här kommer med jämna mellanrum upp och i de flesta fall är det äldre män som försöker försvara sitt skoningslösa dödande av all ätbar fisk som fastnar på deras krokar. Det är inget fel att ta hem en måttlig mängd fisk från ett vatten men att ens försöka insinuera att tillbakasläpp skulle på något sätt garantera att fisken mår dåligt resten av sitt liv är inte ens vettigt.

Jag förstår helt enkelt inte den gamla generationens ( nej jag menar inte bara pensionärer ) sätt att se på fiske, och jag stöter på det varje gång någon äldre fritidsfiskare öppnar munnen.
          -Va, släpper ni tillbaks fisken? Jag trodde man fiskade för att ta hem matfisk.

Om det gjorts några djupgående vetenskapliga undersökningar bortsett från studien i Pikereg vet jag inte men när tusentals riktiga sportfiskare, de som fiskar för sportens skull och inte för matens skull, fångar fiskar av alla arter gång på gång och de växer och mår fysiskt bra så kan man inte förneka detta faktum.

Den gamla modellen av fiske när man anser sig äga den fisken man fångar kommer att bli mer och mer sällsynt och det med rätta. Matfiskare/köttfiskare/husbehovsfiskare är i en klass för sig och de borde förstå innebörden och den påverkan som de gör på vattnet. Men som sagt, de blir färre och färre så nu för tiden gör de väl inte mycket påverkan. Däremot har man ju förr sett hur sjöar sönderfiskas av just dessa äldre generationer som anser det vara fult att släppa tillbaks en fisk även om man inte behöver mat för dagen/veckan.
          [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
          -Ta med skräpet hem.
          -Var ödmjuk.
          -Njut. Sluta hetsa o stressa.
          -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Lite OT men jag kunde inte hålla mig. Om man nu bara ska ta upp så mycket fisk som man ska äta, vad gör man om man tex får hugg direkt när man släpper ner, ska man genast åka hem efter att ha tagit hand om fisken? Många kan ju ha långt till vattnet, tex jag åker ofta 10-11 mil enkel resa när jag ska fiska gädda i Vasa skärgård. Att åka den sträckan och sedan dra direkt när man fått en fisk är ju rena galenskapen om man tänker på miljön, dvs bränna typ 16 liter bensin bara för att fiska i 10 minuter. Näe, tacka f-n för att C&R är möjligt så att man kan fiska utan att döda fisk i onödan, vare sig det är sommar eller vinter.

Kommentera

Precis som förra tråden: nomnomnom!

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                Nu är jag ingen stor förespråkare för just ismete, dock ägnar jag mig åt det ibland för att kunna fiska lite även vintertid och
                använder mig då nästintill uteslutande av just C&R. Och det faktum att du Herman Johnell tycker att det är en tveksam modell att använda lär inte kunna ändra på det,jag gör precis som med andra trådar där C&R höjs till skyarna eller slås ned i skoskaften...deltar halvhjärtat men skiter i vad ni andra tycker och använder mitt egna,eller brist på,vilket ni vill, sunda förnuft vid eventuell återutsättning eller klubbande av fisk... pekpinnar hit och dit från andra som tror sig veta bättre fick jag nog av i skolan och lumpen...
                Uppfattar du det alltid som pekpinnar när någon tycker annorlunda än vad du själv gör? Jobbig attityd på ett diskussionsforum... Jag håller på att komma ifatt efter två decenniers relativ frånvaro från fisket och tycker att det är intressant att diskutera saker som är annorlunda nu än vad de var då. Att jag sedan, utifrån min utgångspunkter, deklarerar vad jag själv tycker är väl närmast ett intellektuellt anständighetskrav. Det handlar inte om att slå ner någon eller något i skoskaften eller att tala om för andra hur de ska göra.

Hur är det med takhöjden här inne?

Kommentera

"Problemet" med isfiske är att många som nästan aldrig annars fiskar ofta går ut och anglar/isfiskar på vintern. Det gör att många som inte är så erfarna vad gäller fiskhantering hamnar i sitsen att de just ska hantera fisken. En del tar givetvis upp fisken och andra släpper tillbaka dom, ofta utan större vetskap dock om hur de ska göra detta på bästa sätt.

Att hantera gäddor på isen på bästa sätt innebär att man använder avkrokningsmatta, vatten för att kontinuerligt skölja fisken när den är ovanför isen undertiden man krokar av, väger och fotograferar osv. Att man är utrustad med tänger som gör det lätt att kroka av fisken utan större bekymmer. Att man inte använder huggkrok vid landning. Att man inte lyfter gäddan med lip grip eller väger fisken i vågens krok fäst i hakan. Att man inte fiskar alls om det är alldeles för kallt.

Fiskens slemskikt och särskilt ögonen är känslig som tusan för att hamna i snön/på isen och ger "bränn"skador.

Klarar man av att hantera fisken på ett smidigt och skonsamt sätt är det inga problem att returnera fisken på vintern. Har inga studier som backar mig i den meningen utan endast erfarenhet genom återfångade individer.

Kommentera

Brukar inte många ha med sig en pulka/balja för att ha grejer i? Fyll den med vatten och ha fisken i medans man kan kroka av och förbereda sig för vägning och fotografering i lugnt och ro

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen