Ursprungligen postat av guleböj
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Storslokens hemsida
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av elanenTycker att den är en riktig fjantsida. Varför just gädda. Kan dom i stället inte ta laxfisk i stället. Uppåt landet är det ju kutym att en död gädda är en bra gädda. Så det är ju ingen nyhet. Att dom sen försöker larva till sig gör ju bara saken ännu dummare. Att många går på grejen gör ju inte saken bättre. Käka fisk är nåt helt annat eller släppa den tillbaks. Tycker att det fortfarande är för mycket byfåne stämpel på deras hemsida.
Elanen....Sidan är ju helironisk, knappast några byfånar från Norrland som gjort den.....
Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
spike
Ursprungligen postat av elanenTycker att den är en riktig fjantsida. Varför just gädda. Kan dom i stället inte ta laxfisk i stället. Uppåt landet är det ju kutym att en död gädda är en bra gädda. Så det är ju ingen nyhet. Att dom sen försöker larva till sig gör ju bara saken ännu dummare. Att många går på grejen gör ju inte saken bättre. Käka fisk är nåt helt annat eller släppa den tillbaks. Tycker att det fortfarande är för mycket byfåne stämpel på deras hemsida.
HALLÅÅÅ Först kör du jordens roligaste "Gurra Snurra" o sen är någon annan en byfåne. Spänn av o se ironin
Kommentera
-
Ursprungligen postat av guleböjOrdning & Reda BBRF... att fisken skulle plågas mindre av att släppas tillbaka än att "bonkas" beror väl på i vilket skick fisken är efter hanteringen? Allting är relativt...
Som regel plågas den mindre av det. Svider nog mer att bli uppragen i båten och bonkad än att bli avkrokad i vattnet, men givetvis finns det undantag.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Missade att det var du som skrev den posten.Ursprungligen postat av ConZecDetta skrev jag ovan, "Visst är C&R hysterin kanske lite väl överdirven..kan inte se felet i att ta upp en firre och käka ibland... men att döda för dödandets skull... "
Jag tror knappast att sportfiskarna i sverige fiskar för att samla mat? Jag påstår inte att du menar det heller, men fiske är ingen födoinsamling i dagens sverige, förutom för yrkesfiskarna. Har man råd med utrsutning för 1000-tals kronor har man råd med mat.
För övrigt äter jag kött, ägg osv och står för det. Om fisken tas omhand och äts så får man dra upp hur mkt gädda man vill. Inte vet jag, de kanske har gäddkalas? =)
Ni måste hålla med om att det inte är speciellt kul att se gäddor ligga uppkastade och överkörda på vägen...mört med för den delen!
Kanske skulle tillägga att humorn på sidan är skön! Speciellt Syster storsloken
Jag tror nog att bilderna är från någon sjö där en fiskeklubb/förening eller något har anordnat någon form av fiskevårdsåtgärder för att få bort gäddorna (titta på de övriga bilderna). Antingen ett klubbvatten med inplanterad fisk eller någon ädelfisksjö där gäddorna har tagit över för mycket.
Inte ovanlig åtgärd i liknade vatten. I norge i en sjö som heter Eltsjön som ligger vid Trysil så fiskade de abborre med nät bara för att sjön höll på att bli förstörd.
Kommentera
-
Test
Ni catch & release vänner som inte anser att ni plågar gäddan kan väl ställa upp på ett test då.Ni tar en jättetugga över en rapala magnum sedan drar och sliter jag så att det tjuter lite i slirbromsen.Några minuter senare kan ni få avgöra om det gjorde lite ont.Eller om ni kände er totalt oberörd
Klart som korven gäddan plågas catchad som releasad.
Kommentera
-
Jon, har du ens läst vad som skrivits i denna tråd?
Inte enda person har påstått att man inte plågar fisken när man fiskar i denna tråd, inte i någon annan heller tror jag.
Men jag tror inte att någon här är villig att ge upp fisket för de tycker så synd om fisken.
Kommentera
-
Danne, det finns faktisk ganska mycket känt om gäddan, bara lösa teorier är det inte alltid, mycket av vad David Lundkvist skriver i inläggen på Storslokens sida stämmer ju.( Vad det gäller fiskets påverkan på bestånden) .Var och en som fiskat i vissa av Sthlm hårt fiskade sjöar kan konstatera att det fullständigt kryllar av smågäddor typ halvkilot. Dra upp "alla" stora gäddor och beståndet individmässigt exploderar... Ett ex, i en lite Sthlmssjö tog jag själv av 74 gäddor två över kilot, en i ofs på 5 kg..Skitfiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 145 visningar