Storslokens hemsida - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storslokens hemsida

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

grebgokz: Jag är helt övertygad om att den här diskussionen på allvar kommer till Sverige inom en snar framtid. Jag tror också att paralleller och jämförelser kommer att dras till jakt. Jämför: om ett jaktområde, eller jaktbar art, inte bedöms tåla uttag blir det jaktförbud på det området eller arten. Men man kan jaga på ett område efter älg men får inte skjuta på björn. Inom jakt finns som bekant inte C&R, men innan jägaren lossar skottet mot viltet ser han vad det är och skjuter eller håller inne skottet. Det här förstår "svensson" och tycker då att det är ok att jaga älg, bara man inte skjuter björn!

För fisket kan det vara att i ett vatten får uttag göras på öring men inte harrbeståndet. Om då "svensson" inte tillåter C&R så finns bara ett alternativ; totalt fiskeförbud. Eftersom fiskaren innan krokningen inte kan säga om det är en öring eller harr som krokats!

Respekten och förståelsen för C&R och sportfiske bland "svensson" anser jag undergrävs när man fiskar utan att äta fisken. "Ta skogspromenader istället, eller kör en sväng med båten om du vill ut på sjön!" blir för många "svensson" en naturlig reaktion. Jag förstår den reaktionen och räds att den i förlängningen kommer att drabba synen på C&R negativt, vilket i sin tur drabbar sportfisket. Därför tycker jag att äter man inte fisk men fiskar ändå ska man skaffa sig en annan hobby.

Vänligen /xaphod
    Smaken är som baken...

Kommentera

Ursprungligen postat av xaphod
      grebgokz: Jag är helt övertygad om att den här diskussionen på allvar kommer till Sverige inom en snar framtid. Jag tror också att paralleller och jämförelser kommer att dras till jakt. Jämför: om ett jaktområde, eller jaktbar art, inte bedöms tåla uttag blir det jaktförbud på det området eller arten. Men man kan jaga på ett område efter älg men får inte skjuta på björn. Inom jakt finns som bekant inte C&R, men innan jägaren lossar skottet mot viltet ser han vad det är och skjuter eller håller inne skottet. Det här förstår "svensson" och tycker då att det är ok att jaga älg, bara man inte skjuter björn!

För fisket kan det vara att i ett vatten får uttag göras på öring men inte harrbeståndet. Om då "svensson" inte tillåter C&R så finns bara ett alternativ; totalt fiskeförbud. Eftersom fiskaren innan krokningen inte kan säga om det är en öring eller harr som krokats!

Respekten och förståelsen för C&R och sportfiske bland "svensson" anser jag undergrävs när man fiskar utan att äta fisken. "Ta skogspromenader istället, eller kör en sväng med båten om du vill ut på sjön!" blir för många "svensson" en naturlig reaktion. Jag förstår den reaktionen och räds att den i förlängningen kommer att drabba synen på C&R negativt, vilket i sin tur drabbar sportfisket. Därför tycker jag att äter man inte fisk men fiskar ändå ska man skaffa sig en annan hobby.

Vänligen /xaphod
      Ja i veganernas fotspår kommer resten.

Om man inte äter fisk själv kan man väl åtminstone ta med hem någon fisk till farmor hon brukar bli glad

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz
        Ja i veganernas fotspår kommer resten.

Om man inte äter fisk själv kan man väl åtminstone ta med hem någon fisk till farmor hon brukar bli glad
        Det går faktiskt att lära sig tycka om fisk!! Mycket handlar om att göra en god sås. Tycker man det är jobbigt att rensa ben kan man ju börja med filéer. Samlar man sen ihop familjen eller fiskekompisarna till en egenhändigt fångad fiskmåltid så ger det ytterligare en dimension till själva fisket! Testa!

Vänligen /xaphod
        Smaken är som baken...

Kommentera

Vänligen /xaphod
          Jag håller med om att många "Svenssons" kan tycka att det verkar konstigt att släppa tillbaka fångsten. Men om man förklarar varför och på vilket sätt man gör det så brukar det gå bra. För det första kan man med flera enkla exempel påvisa att fisken inte plågas av C&R om man gör det på rätt sätt.

Viktigt att betona att jakt bedrivs på däggdjur som ju fungerar på ett helt annat sätt än en fisk.
          Man kan även tala om att man gärna äter fisk men anser att de allra största exemplaren gör störst nytta i vattnet. De flesta har ju faktiskt provat att fiska och vet att det är roligt, som regel förstår de att en person som fiskar vid varje ledig stund inte har möjlighet att ta vara på all fisk.
          Många tar ju gärna upp exempel på länder där C&R förbjudits, jämför hellre istället med länder som England och USA där det är helt naturligt och mer eller mindre självklart att släppa tillbaka fisken.
          Ev. veganattacker får man bemöta tidigt, och att då själv som sportfiskare gå ut med påståendet att vi plågar fisken är vansinnigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
            Jag håller med om att många "Svenssons" kan tycka att det verkar konstigt att släppa tillbaka fångsten. Men om man förklarar varför och på vilket sätt man gör det så brukar det gå bra. För det första kan man med flera enkla exempel påvisa att fisken inte plågas av C&R om man gör det på rätt sätt.

Viktigt att betona att jakt bedrivs på däggdjur som ju fungerar på ett helt annat sätt än en fisk.
            Man kan även tala om att man gärna äter fisk men anser att de allra största exemplaren gör störst nytta i vattnet. De flesta har ju faktiskt provat att fiska och vet att det är roligt, som regel förstår de att en person som fiskar vid varje ledig stund inte har möjlighet att ta vara på all fisk.
            Många tar ju gärna upp exempel på länder där C&R förbjudits, jämför hellre istället med länder som England och USA där det är helt naturligt och mer eller mindre självklart att släppa tillbaka fisken.
            Ev. veganattacker får man bemöta tidigt, och att då själv som sportfiskare gå ut med påståendet att vi plågar fisken är vansinnigt.
            (Ok, nu tar jag på mig veganglasögonen och tittar på ditt inlägg! Som vegan har jag förresten aldrig fiskat heller och tycker inte det ser roligt ut - framförallt inte för fisken.)
            Du säger själv att fisken plågas om man gör C&R på fel sätt. Varför ska man då göra C&R och riskera att den plågas? Bättre är då att införa fiskeförbud.
            Senast ändrad av xaphod; 2005-01-21, 15:30.
            Smaken är som baken...

Kommentera

Det vi måste ha med i debatten tycker jag är att det är vi sportfiskare som ser ett värde i levande fisk (oavsett art) då allmänheten sällan kommer i kontakt med fisk utom i fiskdisken.
              Se jämförelsen med rådjur, folk ser rådjur då de är ute och tycker de är vackra att titta på och skulle säkerligen sakna dem om de försvann (rådjur kan egentligen bytas ut mot de flesta landlevande djur).
              Men fiskar syns inte under ytan och allmänheten skulle inte reagera om den närliggande sjöns fiskbestånd skulle dö ut av någon anledning. Däremot skulle en sportfiskare reagera tidigt och i sin tur varna allmänheten och politiker att något måste göras.

Kommentera

KG? Bra skrivet!

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                  Därav att det krävs att vi för en normal dialog och inte kallar andra som inte förespråkar c&r för idioter, dumhuvuden och idioter. Det är ofta en sådan jargon fiskare möts när de kör c&k och någon ivrig C&R-förespråkare minsann ska berätta hur illa funtad han är i pallet.

Samtidigt sitter det en förening någonstans och arramgerar en gäddbonkartävling. Man bonkar en del gädda som definitivt inte påverkar populationen. Sedan säljer man fångsten till förmån till biotopinsatser och gäddorna åtnjuts på matbordet.
                  Dessa personer kallas för idioter, knäpphuvuuden etc. Hum.... Det är rätt sätt att bilda opinion
                  Senast ändrad av Danne; 2005-01-21, 15:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus
                    Det vi måste ha med i debatten tycker jag är att det är vi sportfiskare som ser ett värde i levande fisk (oavsett art) då allmänheten sällan kommer i kontakt med fisk utom i fiskdisken.
                    Se jämförelsen med rådjur, folk ser rådjur då de är ute och tycker de är vackra att titta på och skulle säkerligen sakna dem om de försvann (rådjur kan egentligen bytas ut mot de flesta landlevande djur).
                    Men fiskar syns inte under ytan och allmänheten skulle inte reagera om den närliggande sjöns fiskbestånd skulle dö ut av någon anledning. Däremot skulle en sportfiskare reagera tidigt och i sin tur varna allmänheten och politiker att något måste göras.
                    Men kom ihåg att sportfiskarens värde med levande fisk är att kunna få möjlighet att fiska på den. Levande fisk som är förbjuden att fiska på har inte samma värde för en sportfiskare, eller hur?
                    Smaken är som baken...

Kommentera

(Ok, nu tar jag på mig veganglasögonen och tittar på ditt inlägg! Som vegan har jag förresten aldrig fiskat heller och tycker inte det ser roligt ut - framförallt inte för fisken.)
                      Du säger själv att fisken plågas om man gör C&R på fel sätt. Varför ska man då göra C&R?
                      Som jag har skrivit vid flera tillfällen så tycker jag att dålig C&R är värre än döda fisken direkt. Däremot finns det mängder av exempel, främst kanske inom karpfisket, där fisken klarar många återfångster.
                      Anledningen till att jag tycker man ska släppa tillbaka större fisk är många, ofta (men inte alltid) smakar en större fisk sämre än en mindre. När det gäller gäddor så är stora gäddor väldigt duktiga på att äta upp mindre gäddor vilket kan gynna exempelvis bestånd av harr och öring. Dessutom är en stor fisk väldigt rolig att fånga, tar man bort toppfiskarna sjunker sportfiskevärdet snabbt. Det kan ta många år innan ett bestånd återhämtar sig efter ett kraftigt uttag av stor fisk. Har sett många exempel på där mindre sjöar med stor abborre blivit mer eller mindre utfiskade på större fisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen