En anledning??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En anledning???

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt syfte med den här tråden har varit att försöka förbereda sportfiskare på en debatt med en vegan, djurrättsaktivist eller liknande. Nån som ifrågasätter sportfiske och/eller C&R. Man ifrågasätter på ett etiskt plan och pratar då om begrepp som lidande och nytta. Jag vill visa att det med veganernas egna argument om lidande och nytta går att förklara sportfisket och C&R.

Men jag kan bara försvara sportfiske på ett nyttoetiskt plan under en viss förutsättning, och det är att jag är beredd att använda fångsten som mat. Därmed inte sagt att jag använder all fångst till mat som några verkar tolka det, som fan läser bibeln. Jag vill kunna fortsätta att ha valet att göra C&R baserat på lagar, god sportfiskeetik och mitt sunda förnuft!

Några verkar tycka att sånt här ska man helst inte prata om, inte ge motståndarna vatten på sin kvarn. Ungefär som att om man inte pratar om något så finns det inte! Men de har ingen kvarn. Jag tycker det är vi sportfiskare som ska föra debatten och vara ledande, det ger trovärdighet även inför andra frågor som berör fisket.

Några ifrågasätter om det här är viktigt och tycker att det inte finns nån debatt om det här. Men visst finns debatten, inte på DN’s- eller SVT’s debattforum än, men överallt där ungdomar finns så finns djurrättsaktivisterna med sin information (läs propaganda). De har insett att arbete mot barn och ungdomar ger bättre resultat i ett längre perspektiv. Ungdomarna blir politiska väljare en dag. Titta bakåt en 20 år och jämför vad som hänt inom djurlagstiftningen. Hur ser det ut om 20 år framåt? Får sportfiskare utöva C&R då? Jag har min uppfattning om vartåt det lutar. Och det är klart att det är viktigt! I Tyskland är det förbud mot C&R. I Norge ligger ett förslag om förbud som stortinget ska ta ställning till. Och hur blir det i Sverige... den som lever får se. Vi riskerar ett förbud mot C&R! Är inte det viktigt?

Jag har jobbat i en miljö där jag dagligen träffat på ungdomar. Framförallt när det framkommer att jag jagar så blir det alltid diskussion. Och det är inte vanligtvis sportkidsen som vill prata om såna här etiska frågor, utan de mer svårmodiga eller politiskt intresserade. Att ta upp ekonomiska argument, typ att sportfisket omsätter en massa pengar, funkar inte alls. Det är snarare bara till nackdel att nämna. Framförallt för att det är en etisk debatt. Så ut och möt ungdomar och fråga vad de tycker om jakt och fiske! När är det berättigat att jaga och fiska och när är det inte det? De kanske är fullproppade med FDR propaganda, men många har en bestämd åsikt, men den går att rucka på också. Många äldre har också djurrättsliga synpunkter som går mot mina egna. Tycker jag ofta stöter på dem, men det beror väl mer med vem man umgås med.

Man kan även följa debatten på Internet på forum som tex http://www.vegan.nu
    Här är ett urval länkar:
    Anti- Sportfiske

C&R

Fisk och lidande

Veganer och Sportfiske

Kolla även in Förbundet Djurens Rätts hemsida på: http://www.djurensratt.org/

Jag vill inte klassa dem som idioter eftersom många i grunden värnar om djur och natur. Det gör jag också! Har tex aldrig stött på någon som på fullt allvar säger sig först rädda en mink ur ett brinnande hus. De vill att djur ska kunna leva värdiga liv utan att plågas i onödan. Det vill jag också! Vem vill inte det? Därför kan jag inte bara dumförklara och ignorera dem. Jag vill istället förklara varför jakt & fiske är de mest optimala fritidssysselsättningarna man kan ha!

På vegan.nu finns många jägare som även försvarar sportfiske. Har aldrig träffat en jägare som hatar sportfiske, däremot har jag stött på sportfiskare som hatar jakt! Det tycker jag är märkligt, då har man inte insett hur lika jakt och fiske är ur ett djuretiskt perspektiv och hur intimt de hänger samman. Skulle någon av de två förbjudas pga djuretiska aspekter så skulle även den andra förbjudas. (Bara som ett exempel, hetsa inte upp dig – ingen har pratat om att förbjuda sportfiske… än! )

Jakt och fiske är en enorm förnyelsebar resurs som ger fantasiska nyttoeffekter som är kul och spännande, avslappnande, ger motion och möjlighet till mat. Och jag tycker möjligheten till mat är den som rättfärdigar alltihop! Tar man bort matmöjligheten så faller det. Motion, spänning, avslappning, osv kan man få på annat håll utan att riskera djurs hälsa.

Jag stödjer alltså inte all form av jakt och fiske. Väljer man bort möjligheten till mat så tycker jag man också ska välja en annan hobby. Fotografering, fågelskådning eller sportdykning är kanske det som är närmast? Mig veterligt är inte någon fisk i svenska vatten oätlig, dvs farlig för hälsan. Många från andra kulturer är vana att äta fiskar som finns i våra vatten och tycker det är gott. Varför kan inte vi göra det?

Inför framtiden skulle jag vilja råda till att använda samma metod som motståndarna. Ta med barnen ut och lär dem fiska! Har man inga själv kanske man kan bli fadder för nån i närheten – släkting eller granne. Man åker ut, fiskar, ser till att de får fisk, tar upp någon matfisk, släpper tillbaka de minsta, lär dem rensa fisken och så tillagar man den och äter tillsammans! Så att det blir en helhet. Ett annat bra sätt är att plocka upp nån firre ibland och ge bort till släkting eller vän. Visa folk att jag hanterar djur och tar det på blodigt (!) allvar. det är inte golf jag sysslar med. Det är inte bara på kul utan det ger även mat på bordet! En bra och naturlig anledning till att bonka en gädda är för att den ska hamna på ett matbord. Men jag vill även i framtiden fortsätta ha möjligheten att välja att återutsätta den.

Även om man fiskar med syftet att ta upp fisk för mat, så kan man Catch&Releasa fisk! Däremellan finns ingen motsättning. Det är jag som ska bestämma det själv baserat på lagar, god sportfiskeetik och mitt sunda förnuft! Och det vill jag få fortsätta att välja själv även i framtiden!

Debatt är utvecklande! /xaphod
    Senast ändrad av xaphod; 2005-03-19, 01:13.
    Smaken är som baken...

Kommentera

• Efter att ha tittat igenom en av trådarna på vegan.nu så verkar det ju som om debattörerna där är bra mycket resonligare än de sportfiskare som motsätter sig C&R...Då verkar det vara som jag trodde, veganhotet är trams. Frysfiskare som är rädda för någon slags fångstbegränsing verkar vara de som är det största hotet mot sportfiske...

Kommentera

• Nu ska jag inte ge mig in i tråden, men gör ett "avgående" inlägg.
        Jag har dock fått mig en tänkeställare av denna tråd. Kan förstå Xaphod´s försök till att förbättra vårann "försvarstalan" inför ett framtida möte med de "gröna". Men det känns faktiskt som att hela saken redan är utagerad när den inte ens har börjat. Om det nu kommer att inträffa något debatt, så kommer det att dröja... ett rejält tag! Och om vi kommer dit, så kommer jag, mina barn och barnbarn att ha ett rejält stöd i ryggen av Sportfiskare och vanliga Svensons!

Case closed! - Or... To be Continued 2040!
        [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av xaphod
          Hmm, dokumentet vill inte öppnas för mig - filen är skadad på nåt sätt.
          Funkade bra för mig nu. Tror den kräver en hyfsat ny version av acrobat reader (typ ver 6 +).

/Martin

Kommentera

• Ursprungligen postat av grebgokz
            Jag förstår att du inte fiskar? För det vore ju synd om fisken. För du anser väl att en riktig fiskare han tar kameran och simmar ner i vattnet och plåtar en fisk istället eller?

(Detta är ett antal "sportfiskade" fiskar http://www.mdstud.chalmers.se/~md9pe...ng/MATFISK.jpg)

Edit: Jag tycker man kan både skjuta djur och fånga fisk.
            Det är klart att jag fiskar, men jag sätter inte ett nät över sjön och tar mina kompisar till hjälp för att driva dem i det s.a.s.
            Var i thailand precis innan tsunamin . innan jag åkte såg jag fram emot att testa fiskelyckan där. Väl där så var det marina livet enormt stort och fint . Man behövde inte dingla med ett drag framför näsan på fiskarna för att se dem.
            Jag köpte mig cyklop, snorkel och simmfötter . Det var helt otroligt vackert, simmade ut med en brödbit i handen och vattnet kokade av färgranna fiskar. var på väg att ta dykcert men ville inte sätta undan den tiden då jag var där.
            Fukar ju inte så lätt i sverige att snorkla ner till en gös,gädda eller lax för att ta en titt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
            14 svar
            3 125 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uditsen
            av uditsen