Gäddhuvuden troféer i glasmonter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddhuvuden troféer i glasmonter?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddhuvuden troféer i glasmonter?

Kan det tänkas funka med gäddhuvuden (enbart 10kg+ gäddor) som troféer i glasmonter hemma? Har någon liknande?

Tänker först och främst på lukten, men om man skulle koka huvudena först i en tunna så alla bakterier och skit försvinner? Nån kunnig på den fronten hur man torkar gäddhuvuden?

Ett torkat gäddhuvud för mig är något som sitter på vedboden vid sommarstugan, uppspikat av någon av de äldre som plockat en 12+ kg i en ryssja. Varför vill man ha sådant i en glasmonter?

Fan vad jag var rädd för de där torkade gäddskallarna när jag var liten... Riktigt bra material för mardrömmar. Självklart fick de en pinne i truten så de gapade stort innan de spikades upp för torkning. Huga...

Kommentera

Eller så tar man bara några schyssta kort och sätter upp på väggen så slipper vi alla som förstör våran vatten med att ta död på fina fiskar

Kommentera

Konservator Lubbe kan nog hjälpa dig

Kommentera

Kokt fisk i en glasmonter ? Vad är nästa trend ? Rökt, månne ?

Kommentera

Förespråkar också att fotografera och släppa tillbaka fisken men annars funkar det bra att lägga den i en myrstack och låta myrorna göra jobbet.

Kommentera

Gäddhuvuden troféer i glasmonter?

Inget personligt, men sånt här gör mig bara förbannad.

Varför? Det är ren idioti att bonka stora gäddor över huvud taget, ur alla aspekter. Att bonka för att spara huvet är befängt, vem skulle det imponera på? Kan garantera att ingen som är det minsta intresserad av fiske kommer bli imponerad, och annan heller. Det visar bara hur lite innehavaren förstår om stora gäddors betydelse för ett beståndet och det lär inte imponera på någon...

Bara ytterligare ett exempel på varför vi behöver max mått i alla vatten oberoende av fiskemetod...
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Med tanke på bilden så ser det inte ut som nån som kör C&R i första taget
                [FONT=Comic Sans MS]http://ecpcfishing.blogspot.se[/FONT]

Kommentera

Nu står det inte att han ska ut och jaga gädda för att få sina trofeer, så förstår inte hetsjakten överhuvudtaget i detta fall. De va inte alls för längesedan nån som postade en bild på en stor gädda som verkligen inte gick att få liv efter drillningen, det är kanske ett sånt läge det kan vara bra att ta vara på gäddan istället för att "kasta den uti skogen" eller ?

Får jag en större gädda kommer jag garanterat att spara skallen/underkäken om den inte överlever fighten. Har sparat underkäken på en gädda på 5kg som inte klarade sig för att en 3 krok satt i svalget och hade punkterat där gällbågarna går ihop vid hjärtat, så den fisken va garanterat död om jag släppt i den.

Sen finns det inga lagar på att släppa tillbaka fisk än, så länge det inte gör är det upp till var och en om man vill bonka den. Att kalla det för idioti, ja så må vara, men ser att det är vi som fiskar aktivt och värnar om fiskarna som har totalt misslyckats då. Det är väl vår uppgift att informera dom som inte kan bättre.

Hur många har ni lärt C&R och som förstår innebörden av det ?
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag har ett gäddhuvud på väggen hemma, det är dock ifrån när jag inte visste bättre(10-årsåldern).
                    Man tröttnar ganska snabbt på att ha det hänga där, det ser bra mycket ballare ut när de simmar iväg efter avkrokning måste jag säga.
                    -----------PB's!-----------
                    Gädda 8,7 kg
                    Harr 0,5 kg
                    Abborre 0,8 kg
                    Torsk 2,4 kg
                    Havsöring 3,5 kg
                    Näbbgädda
                    Strömming
                    Mört
                    Skrabb

Kommentera

Foton