varför inte c&r ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

varför inte c&r ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av perrap Visa inlägg
    Varför inte ha en Rekofiske-approach till laxfisket (liksom annan fisk)? Man tar lite hänsyn till det lokala och generella aktuella laxfiskebeståndet när man fiskar oavsett var och hur man fiskar. Dokumenterat gott om fisk, då tar man upp någon matfisk, lite fisk i fiskevattnet kör man försiktigt och återutsätter. Det förutsätter givetvis att man informerar sig lite, släpper något på köttfisketraditionerna och någon gång/fisketur/dåligt laxår kanske får nöja sig med en korv istället, som en investering för framtiden. Tycker inte alls de tankarna verkar komma fram i tråden. Klarar inte vi sportfiskare av den tanken, så vilka är vi att ställa krav på andra att visa laxbeståndet långsiktig hänsyn och omsorg?

Kommentera

Ursprungligen postat av perrap Visa inlägg
      Varför inte ha en Rekofiske-approach till laxfisket (liksom annan fisk)? Man tar lite hänsyn till det lokala och generella aktuella laxfiskebeståndet när man fiskar oavsett var och hur man fiskar. Dokumenterat gott om fisk, då tar man upp någon matfisk, lite fisk i fiskevattnet kör man försiktigt och återutsätter. Det förutsätter givetvis att man informerar sig lite, släpper något på köttfisketraditionerna och någon gång/fisketur/dåligt laxår kanske får nöja sig med en korv istället, som en investering för framtiden. Tycker inte alls de tankarna verkar komma fram i tråden. Klarar inte vi sportfiskare av den tanken, så vilka är vi att ställa krav på andra att visa laxbeståndet långsiktig hänsyn och omsorg?
      Just det där med att ställa krav på andra och själv inte se sin roll har jag varit kritisk mot organisationen sportfiskarna för. Det var inte populärt.....

Om vi ska ställa krav på att yrkesfiske och husbehovsfiske begränsas måste vi själva avstå fisk..... annars blir vi inte trovärdiga.

Kommentera

Självklart ska vi vara försiktiga med bestånd av våra olika fiskarter, så vi och våra barn kan fortsätta få lika fantastiska upplevelser som många av oss har haft under vår uppväxt och i vuxen ålder. Samtidigt kan jag inte komma ifrån att jag tycker fisk är en fantastisk råvara att tillaga goda och närande måltider av. Den totala upplevelsen av fisket, från planering av fisketuren, uppsnacket..... fisket, fångsten och beslutet att faktiskt ta upp den som matfisk, eftersnacket, och hela vägen fram till matbordet förhöjs ju många gånger av vetskapen att det jag äter nu, är en färsk fisk, som jag har fångat själv.
        Kalla mig kött eller matfiskare om ni vill....... jag fiskar med sportfiskeredskap, släpper tillbaka det mesta jag fångar, men ibland är det fantastiskt gott att låta någon fisk bli en underbar måltid.

Click image for larger version

Name:	Öringkotletter.jpg
Views:	2
Size:	28,8 KB
ID:	1769571
        Kotletter av havsöring, utan fettfena, fångad i havet vid Karlshamn, serverad med potatismos grönsaker och vitt vin.

Och visst genererar sportfisket pengar, om jag försöker räkna kilopriset på de torskar och öringar familjen satt i sig under säsongen kontra fiskeutrustning, bränsle, båtprylar etc, jag inhandlat under samma tid, kommer det upp till i runda svängar 2000 kr/ kg.

Därför blir det inte alltid C&R, men visst måste vi tänka oss för.... om vi ska fortsätta fiska i framtiden....
        Senast ändrad av sparetime; 2013-08-16, 16:27.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
        14 svar
        3 139 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg uditsen
        av uditsen