Tips om Norge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om Norge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips om Norge

Hej!

Jag och min sambo hade tänkt att göra en roadtrip i Norge nu i slutet av aug. Det ska inte vara någon ren fiskeresa men man kan ju inte åka till Norge utan att fiska åtminstone någon dag. Så nu behöver jag lite tips på var man ska lägga denna dag. Hon spinnfiskar och jag flugfiskar (helst). Det spelar ingen roll om det är i havet, sjö, älv osv. Men med tanke på hur snabbt sambon tröttnar om hon inte får nåt eller åtminstone ser mycket fisk så är det viktigaste att det finns mycket fisk och är lättfiskat, jag känner däremot att jag hellre kan vänta hela dagen utan så mycket som att se nåt överhuvudtaget för att sen när det verkligen händer nåt så är det STORT. Så en kombination av det hade ju varit utmärkt men det inser jag ju så klart att det kan vara svårt. Så lättfiskat och mycket fisk är allra viktigast. Vi är inte ute efter någon havstur utan stå längs land.

Har säkert glömt någon info men börja ös på med tips så kanske jag kommer på något som jag glömt.

Edit: Kom på en annan sak. Behövs det något fiskekort eller liknande om man fiskar på kusten som i t.ex. Danmark? Andra regler man bör ha koll på. Minimimått och sånt är orelevant då vi ändå kör c&r på all ev. fångst.
    Senast ändrad av haggis82; 2013-08-16, 15:01.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
    Hej!

Jag och min sambo hade tänkt att göra en roadtrip i Norge nu i slutet av aug. Det ska inte vara någon ren fiskeresa men man kan ju inte åka till Norge utan att fiska åtminstone någon dag. Så nu behöver jag lite tips på var man ska lägga denna dag. Hon spinnfiskar och jag flugfiskar (helst). Det spelar ingen roll om det är i havet, sjö, älv osv. Men med tanke på hur snabbt sambon tröttnar om hon inte får nåt eller åtminstone ser mycket fisk så är det viktigaste att det finns mycket fisk och är lättfiskat, jag känner däremot att jag hellre kan vänta hela dagen utan så mycket som att se nåt överhuvudtaget för att sen när det verkligen händer nåt så är det STORT. Så en kombination av det hade ju varit utmärkt men det inser jag ju så klart att det kan vara svårt. Så lättfiskat och mycket fisk är allra viktigast. Vi är inte ute efter någon havstur utan stå längs land.

Har säkert glömt någon info men börja ös på med tips så kanske jag kommer på något som jag glömt.
    Jag kan tipsa om Mehamn, var uppe där en sväng i somras. Ska tydligen inte vara allt för farligt dyrt att flyga dit från Götet.

Discover premium Arctic safari experiences in Northern Norway. Snowmobile tours, Northern Lights and authentic adventures in remote Finnmark.

Kommentera

Vi hade tänkt att bila genom Norge så flyget är uteslutet denna gång. Tror dessutom att det är lite väl långt för denna resa, det går ju liksom inte komma mer norr ut på fastlandet. Men jag läste din rapport från när du var där och det låter riktigt trevligt.
      Senast ändrad av haggis82; 2013-08-16, 11:01.
      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Kom igen nu. Vi åker förmodligen redan på tisdag så det hade varit bra med lite tips så snart som möjligt så man hinner kolla igenom alternativen.

Kommentera

Hela Vestlandet är ju ett fiske paradis. Och så har du ju Femunds marka om du åker via Särna och Idre.
          Tänk bara på att ska du fiska Lax, HÖ eller Röding? så måste du lösa en fisketrygd ( licens) uppe på fiske kortet.

Tänk på att bensinen är dyr i Norge. Tanka bilen knök full och helst ett par 20 l dunkar också innan du åker över gränsen.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-18, 10:12.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har ni några planer alls på hur långt ni ska åka?
            Nåt att tänka på är att det tar lång tid att komma nån vart, det är betydligt snabbare att köra i sverige.

FInns nåt som heter kustvägen eller liknande (väg 17) som är riktigt fin

Fisket i havet är fritt om ni fiskar med varsitt spö tror jag.
            Ska man fiska i sjöar och liknande ska man ha 2 fiskekort.
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Hela Vestlandet är ju ett fiske paradis. Och så har du ju Femunds marka om du åker via Särna och Idre.
              Tänk bara på att ska du fiska Lax, HÖ eller Röding? så måste du lösa en fisketrygd ( licens) uppe på fiske kortet.
              Gäller det om man fiskar i havet med?

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Har ni några planer alls på hur långt ni ska åka?
              Nåt att tänka på är att det tar lång tid att komma nån vart, det är betydligt snabbare att köra i sverige.

FInns nåt som heter kustvägen eller liknande (väg 17) som är riktigt fin

Fisket i havet är fritt om ni fiskar med varsitt spö tror jag.
              Ska man fiska i sjöar och liknande ska man ha 2 fiskekort.
              Vi hade väl tänkt att köra längs kusten och kanske upp till Trondheim +/- några mil.

Kommentera

Det vet jag inte. Men troligen så är det fritt där. Du får väl fråga dig för när du kommer dit. Eller om någon annan här kan svara på detta?

Kommentera

Har ni några sista tips innan avresan så hade det varit grymt!

Kommentera

Nej, men önskar dig en riktigt trevlig Norge resa och ett grymt skit fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 547 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85