nätfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nätfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nätfiske

Nästan alltid när jag är ute o fiskar i mina hemtrakter i östersjön "Edeboviken" ser jag massor av nät ligga ute. Vissa nät är 150 - 200 meter långa, Har hört att det tas uppemot 100 gösar på många nät. Även hört att de ska förekomma att yrkesfiskare som egentligen har fiskeområden långt ut har åkt in o lagt stora nät. Ifall detta stämmer kan man bara spekulera i hur mycket fisk de fått. Finns det något man kan göra för att konstrollera detta ? illegalt fiske + hur långa nät får man lägga osv ?

skulle någon lägga ut så stora nät i "min" sjö så skulle jag åka dit en tidig morgon och plocka upp dem! sedan skulle jag bränna upp näten

Kommentera

Kolla med Länsstyrelsen vem som har fiskerätten. Det är bara den som har fiskerätten som kan göra en anmälan om det är tjuvfiske. Att ta upp och bränna nät kan kosta stora pengar om du torskar. Lagen skyddar hellre de som rovfiskar än den som gör uppror.
      !!!!!

Kommentera

Alltså..Om det är lagliga nät, så är det möjligen så att någon yrkesfiskae arrenderar vattnet av någon annan fiskerättsinnehavare.
        Om det läggs så långa nät, är det troligaste att det är flera olika nät som är sammansatta.
        Ofta lägger gubbarna t.ex ett abbornät närmast land, följt av t.ex ett siknät o.s.v.
        Ett nät behöver inte fiska bra alls. Det står där det står, och kommer ingen fisk simmande förbi, så fiskar nätet inte heller.
        fasta nät är sällan så hemska som okunniga försöker få det att tro. De nät som slaktar är trålarna som släpar omkring och söker upp fisk. En helt annan grej, liksom.
        Visst kan ett nät i vissa fall fyllas ordentligt vid vissa tillfällen. Men eftersom de som lägger nät på ett seriöst sätt, ofta lägger på en viss plats under en viss period, så är fasta nät sällan speciellt skadliga i det stora hela.
        Om de hade varit det så skulle ju det vara tomt på fisk efter alla hundratals år som det nätats överallt av yrkesfolk. Och vanligt folk ska ju ha mat också.
        Så jag kan fortfarande för mitt liv inte fatta vissas otroliga och rabiata inställning till nätfisket, då det seriösa nätfisket inte är något problem för sportfisket på något sätt.

Tjuvfiske och trålning däremot är något som skall beläggas med straff i form av kölhalning, lavemang och tvångsmatning med datumövergången fårpölsa, helt klart.
        Men tjaffset om de lagliga och seriöst lagda näten är bara tröttsamt och idiotiskt och okunnigt.
        Särskilt eftersom vi sportfiskare ska vara tacksamma att vi alls får fiska på vatten som ägs av yrkesfiskare och andra fiskerättsinnehavare.
        Snart kan den tiden vara över, och då finns det verkligen något att snyfta över. Särskilt eftersom de som egenmäktigt tar upp o slänger andras nät bl.a är de som riskerar fria fisket i slutändan.
        Tänk på det.

Kommentera

att använda nät för husbehov på eget vatten är inget problem, eller ens moraliskt förkastligt. snarare är det väl kanon om man kan leva av det naturen ger, istället för att springa ner till ICA och köpa trålad torskfilé. att man dessutom lär sig att vårda den natur som ger en ens "dagliga bröd" är en bonus. mina morföräldrar har nät- och spinnfiskat i hela sina liv. som P A mycket riktigt påpekar så lägger dom gamla fiskargubbarna sina nät på det sättet "Ofta lägger gubbarna t.ex ett abbornät närmast land, följt av t.ex ett siknät o.s.v." fisken dom fått har ingått i deras mathållning som en viktig och betydande del. dom har en enorm respekt för djur och natur, vilken dom i sin tur fört vidare till sina barn och barnbarn.
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

Nja, anmälan kan ju vem som helst göra. Vad det gäller fiskerätten skiljer man på allmänt och enskilt vatten. I princip tillhör fisket i enskilda vatten fastighetsägaren undantaget tex fritt handredskapsfiske. Men reglerna för området är ganska svåra. Strandvattenregeln,enklavregeln och kilometerregeln. Strandvattenregeln, gällande för alla Sveriges kuster innebär att allt vatten inom 300 m från fastland eller över 100 m lång ö är enskilt. Km-regeln att allt vatten är enskilt som man för att komma åt behöver passera vatten som är trängre än en km. Tex är hela sthlms inner och mellanskärgård enskilt vatten. Det är längst ut det blir delvis allmänt. F.r.o.m Östhammars kommun i uppsala län t.o.m södermanlands län är huvudregeln att strömmings och skarpsillnät fritt i vatten djupare än 6 meter. Allmänt att långrevsfiske ät tillåtet på enskilt vatten djupare än 20 m beläget utanför km-regeln. I princip är alla andra mängdfångande redskap förbjudna utan fastighets/vattenägarens tillstånd. Begränsningar gäller inte de som har äganderätt men kan ej utnyttjas av andra tex arrendatorer.I allmänt vatten har varje svensk medborgare rätt att fiska med rörliga redskap= även tex nät, långrev. Men kolla med länsstyrelsen. Gissar att de flesta nät är olagliga. Det måste dessutom vara utmärkta på vissa sätt, bla ägarens namn. Vad det gäller redskapsbegränsningar gäller utan yrkesfiskelincens att fiske på enskilt och allmänt vatten: högst 6 redskap samtidigt och nätens sammanlagda längd inte överstiga 180m. Min uppfattning är att få nät av de som ligger ute på enskilt vatten är lagliga. Jobba på du och kolla upp vad som gäller i dina hemvatten näteländet är ett otyg...

Kommentera

Håller till viss del med föregående talare, men:
              1.) visst fan är det irriterande när man suttit o puttrat med sin stackars 4-hästare i 40 minuter till sin favoritgrynna och upptäcker att området är helt draperat med nät.
              2.) många, aldeles för många låter sina nät ligga aldeles för länge, i mina hemtrakter verkar det som om många "glömmer" att ta hem sina nät för vintern, på hösten innan isläggning ser man många små korkbitar guppa omkring, o på våren precis efter islossning ligger samma nät kvar, någon annan stans... de skall dessutom vara utmärkta med namn och telefonnummer, något som många "glömmer"
              3.) var ute en eftermiddag i höstas och rodde drag (ok motorn var på emellanåt) och kommer fram till en gubbe som lägger ut nät, följande orväxling följer:

-Du märker väl ut näten ordentligt så jag inte fastnar i dem
              -argt mutter (något i stil med sköt dig själv)
              -ok då kör jag rakt på här!
              -"tvärstopp" draget rätt i nätet.
              Gubben kommer och beklagar och ursäktar sig, givetvis har han bara lagt ut ETT flöte, hurfan ska jag veta åt vilket håll nätet ligger då?
              sådana människor svärtar ner mitt förtroende för nätfiskare, men som sagt; seriöst utlagda nät som vittjas "inom rimlig tid" är väl helt OK, om det inte är en liten och sårbar sjö

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
                1.) visst fan är det irriterande när man suttit o puttrat med sin stackars 4-hästare i 40 minuter till sin favoritgrynna och upptäcker att området är helt draperat med nät.
                Klockrent, hände mig ett antal gånger förra sommarn. Visserligen korrekt markerade och allt ...men fy fan för nät!
                Gone Fishing!

Kommentera

åter igen får man ta och citera "den gamle".
                  "Tjuvfiske och trålning däremot är något som skall beläggas med straff i form av kölhalning, lavemang och tvångsmatning med datumövergången fårpölsa, helt klart." förutsättningen för att alla ska ha ett kul och givande fiske är att man respekterar varandra. nät som lämnas för länge är ett otyg. sura fiskegubbar som inte kan ha normal hövlighet är som en grävling i kalsongerna, inte önskvärt. men att vi sportfiskare agerar som om vi var dom enda som var berättigade till att fiska, är också som en grävling i fillingarna. rent generellt så är det nyttigt att lyfta blicken och se saker i ett större perspektiv. bonka eller inte bonka, sportfiske eller nätfiske, mete eller spinnfiske, kg eller längd, ung eller gammal, lite prylar eller mycket prylar, korta spön eller långa spön osv osv. det finns plats för oss alla och en ödmjuk inställning till att andra har en avvikande uppfattning resulterar i en möjlighet till dialog och även självreflektion. det finns ett bra ordspråk "vandra 1 mil i mina skor, innan du dömer mig".
                  achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

"Håller till viss del med föregående talare, men:"
                    kanske är på sin plats att påpeka att det var ALQ jag delvis höll med, Hemis inlägg kom medans jag skrev mitt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 454 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art