nätfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nätfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av DragQ
    Ahhh kan ju ha varit fallet. Så långt tänkte jag aldrig
    Nästa gång så gör jag som du säger och frågar helt enkelt =)
    Mmm... sedan kan man jun fortfarande ifrågasätta om det ör ok eller inte att kasta nät vid en vass. Nu såga ju jag inte vad de höll på med ... men ... jaa.. fan ni fattar

Kommentera

Eftersom "Jigghuvud" vet att han redan har foten i munnen, så behöver han inte drabbas av helvetets eld. Han får leva själv med sin fadäs..

Men såhär är verkligheten.

Vi består av nästan nio millioner innevånare i Sverige.
      Alla behöver och ska få äta fisk. Och man kan inte begära att alla ska ut och fiska själva. Alla är inte intresserade av fiske. Många kan inte fiska av t.ex fysiska skäl o.s.v.

Hur ska dessa få äta fisk, som är nyttigt och gott och bra för kroppen på alla vis?

Ska det ske via odlas steroidlax från Norge uppfödd på antibiotika och fiskmjöl skapat av småfisk som dammsugits upp med industritrålare?
      Eller odlad polsk sunkgös som smakar skit redan i munnen o.s.v.??

Knappast. Folk måste ha mat..och enda chansen att se till det är med vettigt nätfiske, för det är det enda rationella. Och det ska ske av lokala kustnära yrkesfiskare. Och inga andra. Inte masslaktade minigösar svartsålda av s.k "Sportfiskare" på Järnafjärden eller annat löst folk. Utan riktiga yrkesfiskare som fiskar med vett o sans o med tanke på framtiden.
      Och vill de som har fiskerätt på ett vatten sköta sitt eget husbehovsfiske, så ska dom få göra det utan tjaffs o gnäll från folk som ska vara TACKSAMMA att dom har möjlighet att åtnjuta fira fisket, och inte se det som något självklart.

Ska yrkesfiskare förbjudas? I så fall ska fiskeguider förbjudas dom med, eftersom dom de facto är yrkefiskare eftersom dom tjänar sitt levebröd på fiske.

Allt sånt här snack om "förbjud yrkesfiske" och "förbjud nät" och allt sånt trams, börjar bli förbaskat tröttsamt. Och i varje fall jag, börjar bli heligt trött på all avundsjuka och själviskhet från både yrkefolk och fritidsfiskare. "Det är MITT vatten".."Jag blir så sur när någon annan ligger på min plats o gör det och det".."Jag tänkte faktiskt fiska här idag, men nu är någon annan före mig"..*Snyft, gnäll, snyft, gnäll..JAG vill ju..JAG skulle ju..JAG-JAG-JAG*
      Det är precis sånt här trams som skapar osämja mellan folk och som riskerar fria fisket m.m.
      OM någon lagt ett nät emd full rätt på en plats eller någon ligger och spöfiskar på en plats man hade tänkt fiska på..Så ÄR det så..Det är bara att åka någon annanstans den gången. So what? Världen går inte unde för det.

När i hela friden ska folk börja tänka med skallen och inte med arslet och se längre än näsan räcker och kasta av sig skygglapparna och leva i den stora världen "utanför Sundbyberg", egentligen??!!

Tänk efter nu istället för att använda en enda cell av hjärnan.

Nog från mig i detta ämne.

Kommentera

Sådär..Nu har jah käkat och blivit snäll igen. Om jag var lite väl hård i förra inlägget, och någon kände sig lite stött, så flåt för det. Men ibland blir jag bara så himla trött..

Kommentera

Lite väl hårt kanske, men fiske berör helt enkelt
          Gone Fishing!

Kommentera

Haha P A... det berör verkligen, dock vidstår jag vid mitt påstående att det är jävligt irriterande att åka båt i 40 min för att upptäcka att området man tänkt fiska på är draperat med nät.
            P A kanske borde testa o käka ordentligt på regelbundna tider för att hålla blodsockernivån hyffsat jämn (gärna fisk).
            (obs ovanstående är inget påhopp, bara en "kråka" och mest på skoj)

Kommentera

[QUOTE=P A]När i hela friden ska folk börja tänka med skallen och inte med arslet och se längre än näsan räcker och kasta av sig skygglapparna och leva i den stora världen "utanför Sundbyberg", egentligen??!! [QUOTE]

Nu tycker jag nog att du är rasistisk. Jag är född och uppvuxen i Sundbyberg!
              Fast jag är kanske en bättre människa nu när jag emigrerat till Upplands-Bro?
              !!!!!

Kommentera

Om man får åka 40 minuter till sin favvegrynna, får man skaffa snabbare båt..hehe

Upplands-bro?? Men herregud..Det ligger ju inte på Söööder..huuu

Kommentera

Jo, ja vet P A. Det är en något dystopisk vision med ett land utan fisk att äta. Jag gillar att äta fisk. Men jag gillar framförallt att fiska. Och jag är naturligtvis färgad av vissa personliga upplevelser; uppe vid min sommarstuga kan vissa knappt mänskliga varelser helt täcka av vikar och inlopp med ett tjugotal nät. En dag konfronterade jag två unga killar (jag vill inte göra någon upprörd genom att gissa på ålder och sedan få skäll av jämnåriga med grabbarna, låt oss bara säga att det borde ha sommarjobbat) som helt täckt en favoritvik. Det visade sig att de faktiskt sommarjobbade, de nätfiskade hårt varje dag och sålde fisken. Minkmat. Sånt smärtar. Sånt gör att jag börja höra röster och fumla med filékniven. Och det är sånt som formar min bild av nätfiskare som giriga, hänsynslösa idioter.
                  De allra flesta nätfiskare är dessutom väldigt aggressiva, många gånger har jag blivit anklagad för att ha snott nät, trots att jag aldrig skulle röra ett nät, blivit instängd i vikar och påhoppad för att förstöra deras "fiske" genom min blotta närvaro. Kort sagt; nätfiskare är inte lika trevliga som sportfiskare. Det kanske beror på min instinktiva inställning till dessa men allt för ofta på att de kanske skäms över att de ofta inte får vad de vill ha och ofta får mer än vad de vill ha och allt ändå är dött och måste tas om hand om. Åtminstone hoppas jag det.

Kommentera

Nu ska vi inte ta och generalisera allt. Dvs bara för att jag såg en i en röd bil köra som en idiot så betyder det inte att alla med en röd bil är idioter Ta och tagga ner lite nu och fundera över det hela. Det handlar om sunt förnuft precis som vid C&R. Ibland kör jag med C&R och ibland inte. Vill man ha en mat gädda/abborre/strömming/etc så är det bara att bonka på. "Behövs" det lite fiskevård så kan det oxå vara ok att bonka fisk. Varför tror ni man skjuter elg eller hugger ner träd? Det är inte bara för att använda utan även för att vårda sin skog. Om naturen skulle få sköta allt själv så skulle inte människorna finnas kvar på dagens premisser.

Nu tycker jag vi alla sätter oss i en ring och sjunger "we should over come"

Kommentera

Ursprungligen postat av Jigghuvud
                      Jo, ja vet P A. Det är en något dystopisk vision med ett land utan fisk att äta. Jag gillar att äta fisk. Men jag gillar framförallt att fiska. Och jag är naturligtvis färgad av vissa personliga upplevelser; uppe vid min sommarstuga kan vissa knappt mänskliga varelser helt täcka av vikar och inlopp med ett tjugotal nät. En dag konfronterade jag två unga killar (jag vill inte göra någon upprörd genom att gissa på ålder och sedan få skäll av jämnåriga med grabbarna, låt oss bara säga att det borde ha sommarjobbat) som helt täckt en favoritvik. Det visade sig att de faktiskt sommarjobbade, de nätfiskade hårt varje dag och sålde fisken. Minkmat. Sånt smärtar. Sånt gör att jag börja höra röster och fumla med filékniven. Och det är sånt som formar min bild av nätfiskare som giriga, hänsynslösa idioter.
                      De allra flesta nätfiskare är dessutom väldigt aggressiva, många gånger har jag blivit anklagad för att ha snott nät, trots att jag aldrig skulle röra ett nät, blivit instängd i vikar och påhoppad för att förstöra deras "fiske" genom min blotta närvaro. Kort sagt; nätfiskare är inte lika trevliga som sportfiskare. Det kanske beror på min instinktiva inställning till dessa men allt för ofta på att de kanske skäms över att de ofta inte får vad de vill ha och ofta får mer än vad de vill ha och allt ändå är dött och måste tas om hand om. Åtminstone hoppas jag det.

Förstår dej o håller med dig.
                      Det jag surar ihop över är att så många drar alla över en kam och tänker så kort och snävt.
                      Avarter ska bort. Det jyssta ska stödjas. Samarbete är att föredra.
                      Men så länge som folk överallt är trångsynta så blir det aldrig någon förbättring.

Jag kan berätta att Rune Wikström på Möja som är ordförande i stockholms yrkesfiskare (tror jag dom heter) under lång tid försökt öppna dörrar o skapa ett samarbete mellan yrkesfolk och sportfiskare o fiskeguider. Nu har det äntligen så sakta börjat slå lite rot. Men fortfarande är det massor med bakdantare i bägge lägren som stretar emot och bara tänker på sig själva kortsiktigt.
                      Men vi får se. Det blir nog bättring, får man hoppas.
                      Hoppas bara jag slipper se korkade uttalanden från bägge håll så jag slipper bli så sur.
                      Har annat att göra än att sura..

:o)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 433 visningar
                      0 gillar