grålax och rom!nyfiskad lax och behöver lite svar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

grålax och rom!nyfiskad lax och behöver lite svar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• grålax och rom!nyfiskad lax och behöver lite svar!

hej!
    jag har just börjat fiska och idag fick jag en lax på ca 15-18 kg, helt otroligt laxen jag fick var lite mörk eller gråaktig, jag skulle rensa den och såg att det var fullt med rom i fisken och köttet var inte rosa som man brukar köpa, lite gråaktig eller sånt. min fråga är, går det att äta den? och romen, kan man göra nåt av den? äta den? och hur tillagar man den då?

tacksam för lite upplysande svar!
    Med vänlig hälsning/

Jag hade inte försökt äta det. Det bäst du kunde gjort med den laxen hade varit att släppa det.

Vad säger fiske bestämmelser där du fick det?

Den laxen var säkert på väg att göra många välbehövda yngel. Nästa gång, släppa försiktigt tillbaks sådana viktiga fiskar för att hjälpa säkra framtids laxbestånd.

Kommentera

mm..skulle kanske har gjort, men alla som fiskar i älven tar sina laxar hem. sen är det så att jag fick den i den delen av älven där det inte finns bestämmelser. är liten kluven om jag har gjort rätt nu=(

Kommentera

Östersjölaxen är inte alltid rosa i köttet, och sällan så röd som den norsklax du köper i affären. Färgen beror ju i stor omfattning på vad fisken äter..... en östersjölax som har annan färg än rosa i köttet är enligt min erfarenhet inte sämre än andra fiskar. Har du inte brutit mot några regler så är det bara att gratulera och önska dig smaklig måltid. Finns inga andra regler för fiskevattnet är det upp till varje fångstman eller kvinna att själv avgöra vad som skall göras med fångsten, och lax är en fantastisk matfisk så inget konstigt att du käkar upp den. Inte många tar hand om rommen, men den går att koka eller steka om man gillar rom. Själv köper jag torskrom på burk och steker.... tycker det är fantastiskt gott.....

Men fångar du en likadan till kan du ju fundera på om den också ska på tallriken, eller kanske hjälpa till att rädda den svaga stammen av vildlax som vi har kvar.

Grattis till en fin fångst......

Kommentera

tack för svar sparetime, nää nästa gång kommer den att simma igen i vattnet. fick faktiskt dåligt samvete när jag såg att den hade rom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 453 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art