vertikalfisket tar fart :-) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vertikalfisket tar fart :-)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vertikalfisket tar fart :-)

Som jag skrev i en tidigare tråd så har jag i år börjat med vertikalfiske. Efter ett oändligt antal turer i sommar utan minsta fisk verkar det äntligen ha vänt :-)
    Antingen har jag kommit på "knepet" eller så har det helt enkelt börjat bli lite fart på fisken. Jag har nu fått 6 gösar och 2 gäddor på 2 turer :-)
    Inga stora fiskar än men... Topp-gösen låg på 2.15 kilo iallafall.
    Detta är då ett fiske jag kommer fortsätta med! Vansinnigt spännande och kul! Rekomenderas för de som inte provat!

//johnny

En fråga föresten när jag ändå är på i farten... Ni vana vertikalfiskare... Vad tycker ni är bäst för gösen? Stora eller små jiggar?
    Jag har fått alla mina fiskar på lite mindre jiggar... Typ 1 dec långa.... Färgen verkar ju variera lite från dag till dag men jag har hittat på 3 färger som verkar funka bra där jag fiskar. Men storleken? Ger stora jiggar mer eller mindre fisk än små?

Kommentera

Var inte rädd att använda större jiggar uppåt 25cm om du hittar fina ekon och det finns grov gös.
      Men prova ganska snart mindre jiggar 10-15cm om det inte händer något eller att fisken avviker.
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Kan bara hålla med ock större jiggar är häller inget hinder för mindre gösar... Fick en liten vampyr runt 1.5 kg nyligen som totalt! hade inhalerat en 20 cm twin teez.
        Fast jag verkar vara en magnet på smågösar. Tror att även om jag fiskade med 50 centimeters jiggar skulle jag fortfarande fånga gösar mindre än 2kg...

Kommentera

Jag håller mig till större jiggar numera (20cm). När jag fiskar pelagiskt och gösarna skyggar så går jag ner i storlek efter att jag testat diskretare och mer transparenta färger.
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Får gratulera till dina första fångster:-)
            Ang. storleken på jiggarna är det bästa att pröva sig fram. Det kan även variera lite från sjö till sjö.
            Ett vatten vi fiskar i används med fördel t.ex Fin-S 7 tummare men dessa ratas totalt i en annan av våra sjöar. Där gäller den vanliga 5,75:an eller mindre.
            Just nu kalasar gösarna på små-nors som samlas i stora stim. Flera av gösarna vi fått har rapat ur sig nors och det luktar gurka i hela båten. För att lyckas lura dom har vi fått gått ner ytterligare i jiggstorlek, till jiggar runt 5 tum.
            Så var inte rädd för att prova dig fram. Har du hittat en färg som funkar bra i ditt vatten kan du köpa fler jiggar i samma/liknande färg i flera olika storlekar och testa.
            //Micke

Kommentera

Jag fiskar i Dalälven i södra dalarna och det verkar då finnas väldigt gott om Gös... SMÅ sådana :-)
              Men nån stor ska man väll kunna lura vad det lider hoppas jag... Jag har inte laborerat så mycke med storlekar på jiggar än så länge men väl med färger... Det verkar som fisken ändrar sig hela tiden vilken färg de vill ha... Fick 2 gösar i rasande fart häromdagen på en helt genomskinlig vit jigg. Kanon tänkte jag och fiskade på men efter typ 10-15 "stigare" som vägrade hugga började jag skifta färger och fick tillslut en till på en rosa jigg :-)
              Dagen efter var det tydligen blått som gälde och igår funkade Gult...

Det är så sjukt irriterande när man ser fisken stiga upp från botten bara för att stå och glo på jiggen ett tag sen simma hem igen... Har säkert sett ett 30-tal sådana sista veckan... Måste bara lära mig att lura de rackarna att hugga! För fisk i vattnet det finns det då :-)

Kommentera

jag personligen börjar alltid med en ismo 25cm i färg 14(mörkgrön).
                funkar inte det så går jag ner till 15-20cm.
                är det riktigt mulet och lite regn så kör jag lite skrikigare färger.

som igår tex. va ute hela dagen och det va trögt som fan. alla fiskar jag släppte på gick upp å titta och vek sedan av.
                bytte till en 15cm fox jigg (brun med gul mage) och det började hugga.
                landade en fin gös på 5,15kg.

om vissa dagar e skit så ge inte upp. nöt på utav bara fan och de kommer att släppa efter ett tag ska du se.
                börja me stora jiggar och gå ner i storlek om de inte funkar.

Kommentera

Tack för tipsen! Ska investera i lite större jiggar få se :-) Mer färger och fler storlekar så måste man väll träffa rätt förr eller senare :-)
                  Vertikalfiske blir nog min nya stor grej tror jag, hinner bara hem efter ett pass så är jag sugen på nästa :-)

Kommentera

Hade oxå tyckt att det var kul om inte mitt nya sprillans elite lod strulade hela tiden.
                    Kan ju inte se min jigg på 200 kHZ när den går under 3 meter...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 142 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen