Frusna händer!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frusna händer!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frusna händer!!!

Hej allvetande,

Idag var det 9+ ute med frisk vind! jag pallar ca två timmars fiske med att ta bort skit från betena och tackla om mm. Sen är mina fingrar helt körda. Har köpt neoprenhandskar som var svindyra som mer funkar som kylskåp. Beställde handvärmare nu men jag undrar om nån har tips på varma vattentäta handskar. Behöver inte ha öppning för fingrarna då jag mest kör haspel och det går rätt bra med handske på.

Rädda mitt vinter/vår fiske, please!!

Det här kanske kan funka:
    http://nordicbluedrygloves.com/
    Används egentligen vid dykning och frågan är om dom är smidiga nog. Annars är dom både varma och helt täta, det kan jag gå i god för. Funkar inte heller att sätta krokar i för då läcker det, till skillnad från neopren som tål en hel del krok ;-)

Kommentera

jag har haft samma problem

jag köpt bft vantar, fiska med dom idag och dom var riktigt sköna! frös aldrig om fingrarna och var helt torr.

199 kr en bra investering!

Kommentera

Jag kör med hemstickade fingervantar, dock långt ifrån vattentäta men jag har inte så känsliga händer, kör utan handskar om det är över nollan.

Edit: Eller det kanske heter hall/torgvantar?
        Utan fingrar iallafall.
        -----------PB's!-----------
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av sjöräven Visa inlägg
          jag har haft samma problem

jag köpt bft vantar, fiska med dom idag och dom var riktigt sköna! frös aldrig om fingrarna och var helt torr.

199 kr en bra investering!
          Typ dom här eller?

Kommentera

Jag har tre olika vantar:
            1. Imax Baltic. Vattentätish. Jättesköna tills de blir blöta, då blir de kalla och torkar inte förrän de är hemma på elementet. Lite korta muddar, blir kallt i handlederna om det är riktigt kallt/blåsigt.
            2. BFT neoprenhandske. Svinbra. Varm och go. Förvånansvärt bra fingerfärdighet med handskarna på, tex byta beten funkar. Rekommendation nummer ett!
            3. Skalvante i skinn (tumvante) med lovikavante inuti. Inget att ha när man fiskar men enastående sköna som "värmestuga" för händerna då och då...

Höll på med dykning tidigare och vet att en del kompisar hade problem med att de blå som rekommenderades högre upp läckte efter slitage. De är torrhandskar dvs om de blir blöta blir de kalla. Jag hade ett par Mares trefingrade neoprenhandskar, dök på vintern med dem och det funkade någorlunda. Klumpiga men kan kanske funka att kasta haspel med. Sök på mares trilastic.

Kommentera

Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
              a fett sköna. gick riktigt bra att fiska med också, det trodde jag faktiskt inte

Kommentera

Jag har samma problem, utöver det värsta. Jag har Imax handskar som inte värmer ett dugg. Och likså handska från BFT som är sjukt värdelösa. Höll typ ett par turer innan dom började läcka. Problemet med handskar för spinnfiske är att det är mer eller mindre omöjligt att göra ett par handskar som värmer och går att fiska bekvämt med.

Handskarna som man kan fiska med, sitter ofta tight och släpper ej in nån luft som värmer. Faktiskt riktigt jobbigt att frysa som satan om händerna fast kroppen är varm av overallen. Märkligt att man kan frysa så mycket och svettas på övriga kroppen.

Ska till nästa år skaffa ett par batteriuppvärmda handskar. Kan man ha på sig dom en kvart och få upp värmen för att sen spinnfiska effektivt en 30 min, för att sen värma sig igen.

Köp för guds skull inte BFTs handskar som det skrivs om I denna tråd om du nu är så frusen som mig. Dom sitter jättetight och blir kalla som satan direkt. Och inte höll dom mer än nån tur heller.
                Senast ändrad av poppers man; 2014-04-05, 22:05.

Kommentera

Gör som ante skriver i #4. stickade ullvantar utan fingrar, se till så handleden är täckt av både vante, tröja och jacka. Håller man värmen så långt ner som möjligt fryser man sällan om fingrarna. fast är det runt 0 och +1 så hjälper inget annat heller. Har flera olika vantar neopren och andra svindyra och alla är kallare och jag fryser mer med dessa på än utan.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
                    Jag kör med hemstickade fingervantar, dock långt ifrån vattentäta men jag har inte så känsliga händer, kör utan handskar om det är över nollan.

Edit: Eller det kanske heter hall/torgvantar?
                    Utan fingrar iallafall.
                    De var ett givande svar...

Köpte sundridge camohandskar, funkar perfekt. De är dock öppet så man kan öppna upp vid fingertopparna.
                    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34