Frusna händer!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frusna händer!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Var ute och fiskade tidigare idag, 7-9grader med friska vindar men neopren handskarna hjälpte ett tag men när de väl blivit blöta var de värdelösa.

En annan sak jag fick erfarna idag är att råkar du skära dig i handen/fingret och kroppen är i full gång med blodcirkulationen för att händerna ska få upp tempen så blöder det satan. Jävlar vad det blödde trotts en lite skåra i pekfingret och vad än jag gjorde slutade inte blödningen fören jag satte mig i bilen och händerna vart varma.

Kommentera

Det billigaste tipset jag kan komma med är att sluta röka, snusa o dricka.
      Men om det är en åkomma från vibrerande maskiner så kan jag bara beklaga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
        En annan sak jag fick erfarna idag är att råkar du skära dig i handen/fingret och kroppen är i full gång med blodcirkulationen för att händerna ska få upp tempen så blöder det satan. Jävlar vad det blödde trotts en lite skåra i pekfingret och vad än jag gjorde slutade inte blödningen fören jag satte mig i bilen och händerna vart varma.
        Senaste gången jag märkte de var när jag fick ett litet stick i fingret från skrubbatacklet... Jag förstod inte att de var jag som blodade ner hela båten förens jag råkade kleta de på solglasögonen...
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Kör med ullvantar utan fingertoppar, under transport så drar jag på stora tumvantar, typ golfvantar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Schlangen Visa inlägg
            Det billigaste tipset jag kan komma med är att sluta röka, snusa o dricka.
            Men om det är en åkomma från vibrerande maskiner så kan jag bara beklaga.
            Dummaste jag hört.
            Kan bero på mycket mer än så. Jag har raynauds fenomen medfött (ja det är ärftligt)
            Man kan få raynaud om man använder betablockare med. Vilket i dagsläget faktiskt är ganska vanligt bland folk. Man kan även få det om man förfrusit sig i händerna.

Min mening. Finns inga vantar som hjälper.
            Fiska en stund, dra te bilen å värma sig. Eller göra upp en eld på land, som jag gjorde igår.

Gå till din läkare. Gör EKG. Kolla ditt blodtryck. Man kan behandla det om man har tur med kärlkrampsmedicin, typ kalciumhämmare eller nitroglycerinkräm.

Kommentera

Själv kör jag med Sealskinz ultra grip vantar, helt vind och vattentäta. Väldigt följsam och relativt tunna. nackdelen är priset ca 500 kr men smakar det så kostar det

Kommentera

Jag lägger min röst på ull, jag kör så länge det är isfritt med fingerlösa ullvantar. Det funkar även långa dagar. Det enda jag upplevt är att blåser det 15m/s eller jag åker båt i 20 knop sånkan det bli lite kyleffekt när dom är blöta. Annars värmer det gott även när det är blött. Blött är annars inget problem, jag doppar dom hela tiden och dom värmer gott.

Är du riktigt frusen skulle jag komplettera med ett par tummvantar och handvärmare som nämndes ovan, inte för att fiska med utan för att värma upp fingrarna i pauserna. Passa på att dricka något varmt och njut av livet, det nappar ändå bättre efter en fika.

Sen ska du se till att ha handskar som täcker handleden alternativt handledsvärmare, det ökar cirkulationen och håller händerna varma.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag är djävulskt lättfrusen om händerna och har provat olika varianter. Har ett par neopren utan fingertoppar på pek- och långfinger och de funkar bra så länge tempen inte är nära 0 men blir de blöta är det kört så länge inte solen steker på. Har ett par fleecevantar där man så att säga kan fälla upp skyddet för fingertopparna och de föredrar jag framför neopren. Men som andra redan sagt, det finns inget smidigt alternativ som funkar bra vid fisket som också håller dig garanterat varm. Ta en paus och ta på dig dubbla vantar eller vad som behövs då du blivit nedkyld.
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Kör ibland med "heat packs" såna där påsar som håller sig varma rätt många timmar efter att man öppnat förpackningen instoppade i mudden på jackan/tröjan mot undersidan på handlederna. Värmer skönt när det är riktigt grinig ute. Annars är det ett elände då man antingen får fiska i böta handskar eller om man fiskar i vattentätt blir blöt inifrån. Pest eller kolera :-!

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                      De var ett givande svar...

Köpte sundridge camohandskar, funkar perfekt. De är dock öppet så man kan öppna upp vid fingertopparna.
                      Givande och givande, de funkar ju kanon, eftersom fingrarna är fria så behöver de ju inte vara vattentåliga heller om det inte regnar.
                      Jobbat utomhus 8-9 timmar hela vintern med mina fingervantar också, har testat att köpa handskar för hundratalskronor men de håller ju inte mer än några veckor, MAX.

Edit: Var ju kanske inte så givande om man sökte vattentäta handskar :p
                      Senast ändrad av ante912; 2014-04-06, 18:46.
                      -----------PB's!-----------
                      Gädda 8,7 kg
                      Harr 0,5 kg
                      Abborre 0,8 kg
                      Torsk 2,4 kg
                      Havsöring 3,5 kg
                      Näbbgädda
                      Strömming
                      Mört
                      Skrabb

Kommentera

Foton