Skarv i Gisslaren. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarv i Gisslaren.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skarv i Gisslaren.

I lördags såg en ung mellanskarv i Gisslaren. Hade den en god stund inom 10 meters avstånd.

Den dök upp precis utanför min båt, låg med huvet och halsen över vattnet ca 30 sek sen dök den. Jag trodde att fågeln skulle fly fältet men där misstog jag mig. En minut senare kom den upp igen några meter bort. Fågeln svalde, Kollade på mig och dök. Det var lätt all följa den under vattnet. Det steg nämligen luftbubblor efter en.

Rörelsemönstret var ungefär så här: Dyka ner till botten, simma runt och leta noga på 1,5 till dryga 2m djup, varunder den förflyttade sig framåt högst 4-5m, upp till ytan och svälja födan, simma fram någon meter, dyka. Detta upprepades så länge jag kollade fågeln.

Undrar vad den åt, kräftor, abborre, mört eller dammuslor kanske? 1,5 m är alldeles för djupt i Gisslaren för att man ska se vad som sker där.

Etableras en skarvkoloni i Gisslaren så lär problemet med tusenbröder och millionmört vara löst. Men jag tycket att det räcker så gott med de fiskande fåglar vi redan har och ser inte på skarven med mitt blida öga!

Men det blir inte tillräckligt jävligt för oss som njuter av fisket i Gisslaren att sjön drabbas av syrebrist på vintern, det kanske behövs några skarvar också för att göra katastrofen fullkomlig året om.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Du kanske ska skaffa en jerkpåk och sikta på skarv istället. Det måste väl vara försvarbart att "råka" sänka en skarv av misstag?
    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
    14 svar
    3 141 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg uditsen