Mariner 15 hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mariner 15 hk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mariner 15 hk

YEEEESSSS
    Till slut har jag äntligen fått tag ¨på en motor, skrev tidigar i somras om att jag hade båt dock med fel motor (kort rigg till båt som vill ha en långt rigg, går inge bra)¨
    Nu undrar jag om ngn vet någon trevlig sida där man kan se hur man skall gå till väga med att serva och venterkonservera en båtmotor, än bättre om ngn
    vet vart jag kan vänta dig för att få tag på en instruktionsbok, motorn är en
    82:a ( troligen)

Manual/Service handbok hittar du enklast http://www.bokpris.com/search.php?search=clymer+mariner till bästa pris.
    Jag har själv en service handbokl ifrån Clymer och jag tycker dom är helt ok.
    Spärngskisser kan du med lite tur hitta till din motor här :

Lycka till

X

Kommentera

testa tradera säljs ofta manualer där..

Kommentera

Vad har du för serienummer på motorn?
        Med hjälp av det kan du se vilket år den är gjord.
        There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Ett till ställe med förmodligen samma sprängskisser:

Gör som FB-pike sa kolla ditt serienummer på mariners hemsida:

Vet inte om detta är rätt hemsida, de är så röriga!!!
          Men då ser du när motorn är såld och modellnummer m.m.
          Ola

Kommentera

Gå in på Marinshopens hemsida och sök efter årtal. Eller skicka ut en bild på den här. Man kan oftast se rätt bra vilken årsmodell det är.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tog du kompprov på den. Och checkade du proppellerns skick. Såg du om växelhusoljan var grå eller vattnig. Tänk på att en så gammal motor har massor med krämpor. Om inte så är det nån som servat den till max. Finns massor med fallgropar på en äldre motor. Gav du ett bra pris. Hur mycket ungefär. Vore intressant att se.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                Tog du kompprov på den. Och checkade du proppellerns skick. Såg du om växelhusoljan var grå eller vattnig. Tänk på att en så gammal motor har massor med krämpor. Om inte så är det nån som servat den till max. Finns massor med fallgropar på en äldre motor. Gav du ett bra pris. Hur mycket ungefär. Vore intressant att se.
                Nja... vad det gäller gamla båtmotorer så gäller inte riktigt samma regler so med gamla bilar. Oftas går en båtmotor bara ett par få timmar om året. ställs in till nästa säsång. Det som oftast brister är skötseln av impellerbyte och växelhus olja. Om man missköter dessa så skär motorn ganska omgånde, (beror på hur man kör motorn med)

Köper man märken som är kända för att inte hålla speciellt hög kvallitet så vet man ju oxå vad man får, skit, men håller man sig till kända märken tex Mariner och gör en service på den onnan man börjar vrål köra den så bör det inte vara några problem.

Själv köpte jag en Mariner 28hk 1979 med elstar styrpulpet och växelreglage för 2000kr i sommras och den går som en klocka, och jag har kört den nästan varje dag sen jag köpte den.

Annat var det när jag köpte volvopentan.. den gick sönder ungefär 7 miljoner gånger på kanske ett halvt år surt men sen är de oxå kända för att fungera mindre bra.

Men vad det gäller begangnat priset på gamla utombordera så kan man nästan jämföra det med bostadspriserna i landet. Folk kan nästan betala hur mycket som helst för ingte alls. Det är Sjukt ..men men jag har haft tur i mina affärer. (okej pentan var inget bra köp, jävla skit motor men i övrigt)
                www.rixman.se
                http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
                http://www.miekofishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen

Bra pris...njaaaa 4500.-, till saken hör att motorn ingår i ett paketpris med
                  en båt, Rana 15 skipper, för allt för 7000.
                  Tänkte att jag skulle lämna in motorn för service när jag får den.
                  Fridens

Kommentera

Rixman, just båtmotorer blir misskötta. Oftast på grund av att man slarvar med mängden olja i bensinen. Kör med sliten impeller. Ofta har båtmotorerna nypit och halvt skurit på grund av impellerhaveri. Eller är helt enkelt slutkörda i cylinderloppet. Om då en motor är över 15 år. Och kanske suttit på en allför stor båt. Typ den Rana som nämns. Får den slita hund med den lilla kubik som just Mariner (Yamaha) är oftast samma motor. Bara dekalen är Mariner. Sedan mår heller inte en motor bra av allt fukt som den utsätts för. Eller oftast bara inslängd på ett golv eller i ett hörn i ett fuktigt ställe. En bil får oftast bra mycket bättre behandling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 127 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen