Tummen upp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tummen upp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Fotoröstningen vet jag inget om men de infantila konnotationerna du gör i "gilla" beror sannolikt på ditt antagande om hur andra vanligen använder sig av det och kanske är det så på FB? Flera här har ju ändå meddelat hur de på FS brukar tummen, visar uppskattning eller sänder ett tack, har sällan sett någon infantilt i detta här på FS. "Min" FS sida visar rubriker på engelska och där är tummen kompletterad med texten "Thanks" Sedan när blev det barnsligt att tacka, uppskatta, såsom angivits i tråden? Min upplevelse är snarast den omvända, det är närmast infantilt att inte göra det och då menar jag i den stora, vida världen.
    Men det är väl knappast alla som alltid använder knappen så? Eller? På ett diskussionsforum finns ju, för övrigt, möjligheten att uttrycka såväl uppskattning, medhåll som tacksamhet i ord. Varför man ska behöva en knapp som vi inte ens tycks vara eniga om hur den ska användas är jag inte riktigt klar över.

edit.
    Att plattformen för detta svenskspråkiga diskussionsforum är en engelskspråkig programvara innebär väl knappast att det är den engelska versionen som "gäller"? "Gilla" och "thanks" är inte synonymer. Din harmsna fråga om när det blev barnsligt att tacka framstår därför som något poänglös.
    Senast ändrad av lausvik; 2014-09-11, 11:33.

Kommentera

Alla och alltid? Jag beskrev hur jag uppfattat kommentarerna i tråden, d v s hur, när och varför lejonparten av de som kommenterat i just denna tråd (och FS) vanligen använder tummen/tackar, det var ju det tråden handlade om, d v s tummen/tack på FS. Dessutom sa jag ju att det (tummen/gilla) kanske används på annat sätt i andra fora men det vet jag inget om, jag finns på FS

Det fanns inget harm i min fråga, det var ett förtydligande till dig eftersom du in ditt inlägg fortfarande verka mena att bruket av "gilla/tummen/thanks" är infantilt. Jag tycker inte det (läs tråden) och att påpeka det var sorgligt nog inte poänglöst, det var uppenbarligen nödvändigt.
      Senast ändrad av anteman; 2014-09-11, 12:35.

Kommentera

Ge mig en Tumme nu kom igen!

Kommentera

För att vara den som verkar tycka att det är onödigt med en gilla-knapp på forumet då man kan, citat: "uttrycka såväl uppskattning, medhåll som tacksamhet i ord", så har du använt den knappen rätt många gånger Herman (458 gånger för att vara exakt)..

I övrigt så är det väl inte så konstigt att den knappen finns här med då de flesta andra sidor man går in på har den funktionen, företag mm jagar ju "likes" till sina FB-sidor i marknadsföringssyfte, ungdomar och kändisar tävlar i antal "likes" på sina instagram/twitter/facebook-konton.

Jag själv gillar inlägg som jag tycker är informativa i sakfrågan samt jag ser som extra roliga. Men jag gillar långt ifrån alla svar jag får på mina frågor. Det betyder dock inte att jag inte uppskattar tiden och energin som läggs ner på att skriva ett par rader i en tråd jag skapat.

Mina två kopparpengar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Qfisk Visa inlägg
            För att vara den som verkar tycka att det är onödigt med en gilla-knapp på forumet då man kan, citat: "uttrycka såväl uppskattning, medhåll som tacksamhet i ord", så har du använt den knappen rätt många gånger Herman (458 gånger för att vara exakt)..
            Minst lika många gånger har jag i inlägg (och några gånger i PM) sitt uttryck för gillande av vad andra skrivit. Att en funktion används när den finns är en annan sak (men innebär inte att funktionen är bra eller ens nödvändig).

Kommentera

Tar man den logiken en bit på vägen så skulle en prostitutionsmotståndare ändå kunna köpa eftersom det finns...

Kommentera

Tar man den logiken en bit på vägen så skulle en prostitutionsmotståndare ändå kunna köpa eftersom det finns...
                Ehh fast det finns väl för att det, tydligen, finns efterfrågan.
                Nu spårar det..

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
                  Ehh fast det finns väl för att det, tydligen, finns efterfrågan.
                  Fast det är en helt annan sak, att använda något som man ogillar är inte en fråga om tillgång och efterfrågan, en alkoholmotståndare dricker väl inte alkohol bara för att det finns? Fast du har en poäng i att det börjar spåra, ursäkta, åter till tråden!
                  Senast ändrad av anteman; 2014-09-11, 16:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av Qfisk Visa inlägg
                    Det borde vara en självklarhet att man bemöter andra som man själv blir bemött, Jag menar, kommer till jobbet och får tack för det ena och det andra men själv aldrig säger tack.

Av den anledningen så borde det vara intressant att titta på kvoten av de två talen "Gillad" samt "Gilla". Kvoten 1 borde därmed vara idealet, man får ett tack och ger ett tack. Har man över 1 så kan det ju beror på att man Gillas en hel del, men det kan ju också spegla det faktum att man själv är dålig på att tacka och uppskatta det andra säger.

Fundera på den ni

Lausvik har kvoten 2,71 . . . Själv har jag nära idealet 1,19 . . hmmm . . . Vad det nu betyder ?

Måste lägga till att Anteman är en vänlig själ som bjuder på mer än han får. Kvoten 0,41 säger allt.
                    Senast ändrad av Exxet; 2014-09-11, 17:33.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nu är det nivå på argumentationen... Inget gilla från mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 520 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85