Tips vid ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips vid ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips vid ismete

Hejsan! Har någon några bra tips angående problemet när det bildas is i hålet vid ismete, speciellt under kalla dagar. Kan man använda sig av någon typ av t.ex. spolarvätska eller liknande? Skulle underlätta fisket avsevärt om slapp att springa runt och isa av hålen hela tiden.
    Tackar och bocker

tja. Det finns många olika metoder för att undvika isbildning i hålen under sträng kyla. De vanligaste metoderna ät t.röd, spolarvätska eller matolja. Alla av dessa altenativ funkar men det finns också nackdelar. T-röd o spolarvätska kan skada fisken när den lyfts upp ur hålet och matolja har en tendens att bilda klibb på linan som gör att linan inte blir lika långlivad. Det bästa altenativet som jag använder mig är att vid kalla perioder dvs under minus 5 grader är att låta snön som blir i hålet när du borrar ligga kvar. På så sätt är det mindre chans att is bildas i hålet...obs det går inte köra så en hel dag men det förlänger isbildningen avsevärt. Hade bra o lycka till i vinter! /Zandermaster

Kommentera

Om du inte röjer runt för mycket i hålet borde du ju rent tekniskt kunna hälla i någon form av sprit eller annan vätska som inte fryser så lätt. Frågan är bara om det finns något lämpligt med tanke på att det sedan kommer blandas ut med sjöns vatten, komma in i rullen när du vevar upp samt att även fisken kommer dras upp genom det...
      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Liggunderlag

Om det är stora problemos kan man använda bitar av liggunderlag med ett litet hål i mitten och en skuren skåra in till centrum! Om du har ett borr på 200 mm bör bitarna vara kvadrater med sidan 300 mm. Sen är det bara att trä på dem! Ja det blir mörkt under och det släpper inte in så mycket ljus men jag fiskar mest gös och får en del strögäddor! Genomskinligt liggunderlag vore det ultimata för kallt gäddfiske kanske?

Kommentera

När vi anglar när det är kallt brukar vi hälla lite spolarvätska eller t-sprit i hålet. det bästa är kanske att använda en coronne ring eller liknande och trä igenom linan igenom den, då behöver man inte använda så mycket sprit.

Kommentera

Körde med matolja i hålen en gång. Det gör jag aldrig om! Linan blir kladdig, och de spön som hade flätlina fick en oljehinna som gjorde att det bildades luftbubblor runt linan efter det. Jag kör inte med sprit eller nåt sånt, det är inte så jädra jobbigt att ösa om man är två ute.

Kommentera

När det är så kallt att is i hålet är ett problem har man ju ändå packat ihop spöna för lägesedan. Går inte att köra ett sjyst C&R fiske då.

Kommentera

låter inte särskilt vettigt att kötta ner en massa sprit och skit i vattnet bara för att man är lite slö... kan inte tänka mig att det är bra på något sätt

kolla hålen efter is är ju lite av motionen vi fiskare behöver

Kommentera

Tänk efter lite !

Bada mörten i T-sprit, eller ngt annan vätska kan ju inte vara bra någonstans!?
                  Skulle aldrig någonsin få för mig ens tanken

Sluta vara så lata, det är bara bra att gå en vända då och då, kolla så allt är tipp tipp, kanske dra upp mörten en meter eller två och släppa ner den igen, eller varför inte borrar några nya hål och flytta spöna?

Hur kul är det att sitta stilla och glo rakt upp i himmlen?

Unreg; Vad säger att man måste plocka upp fisken ovan ytan upp i kylan?
                  Men jag fattar vad du menar...
                  sigpic

Kommentera

exakt, det är ju en hel del andra saker som kan vara bra att kolla ofta och då kan det ju inte vara så svårt att ha en isskopa i bakfickan?
                    http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar