Gädda 20 kilo, vad tror ni... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda 20 kilo, vad tror ni...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Unregistered 1
    Jan O, vart har du humorn. Dina 2 sista inlägg tyder på brist...
    Själv tyckte jag det var riktigt kul hur länge CalleX reg på engelska forumet höll i sig
    Handlar om att man ska ha trovädighet i det man skriver, sådant arbetar man sas upp genom att argumentera och behandla människor med respekt.... Att skriva vad man "tycker", få ett par mothugg och kontra med "dra åt helvete" (sodd off) är oförskämt, barnsligt och ska rendera avstängning, by my means... Å en annan sak, regga dig i fortsättningen om du vill ha svar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O hos polarn
      Handlar om att man ska ha trovädighet i det man skriver, sådant arbetar man sas upp genom att argumentera och behandla människor med respekt.... Att skriva vad man "tycker", få ett par mothugg och kontra med "dra åt helvete" (sodd off) är oförskämt, barnsligt och ska rendera avstängning, by my means... Å en annan sak, regga dig i fortsättningen om du vill ha svar...
      Såså Jan O, full & otrevlig en lördagkväll

Kommentera

nivån på forumen är jävligt spridd beroende på land.... GB väldigt atiga, S kritiska avundssjuka, USA kränkande, förlöjligande.... det är va ja upplevt iafa....
        - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O hos polarn
          Självklart ska man vara trevlig och argumentera på ett bra sätt. Han började ju bra genom att visa upp bilden på lödde gäddan som jag tycker talar för sig själv. Tyvärr uppfattar jag dessa Engelsmän som väldigt instängda i sin egen lilla värld där man litar blint på alla och nåde den som inte håller med. Jag menar de ignorerade ju totalt hans inlägg. Måste han sitta och smöra i 10 trådar innan någon läser det han skriver? Tänk om alla bara satt och höll med varandra hela tiden. Gud vad tråkigt vi skulle ha

Kommentera

Ursprungligen postat av Holm
            nivån på forumen är jävligt spridd beroende på land.... GB väldigt atiga, S kritiska avundssjuka, USA kränkande, förlöjligande.... det är va ja upplevt iafa....
            Kan stämma, men jag tycker inte vi skulle vara mer avundsjuka och otrevliga än någon annan. Tror alla här gärna grattar någon för en fin fisk. Att vara kritisk är det bara sunt att vara, man ska inte låta någon annan tänka åt en. Jag personligen tycker det är taskigt att bara sitta och hålla med när man starkt reagerar på trovärdigheten i uppgiften. Gäddan väger ju nartuligtvis inte 20kg och det är nästan taskigt att låta honom tro det. Men en fin gädda är det ju nartuligtvis.

Kommentera

Julmust och en lättöl vid 1800, ska hämta barn i kväll på 15 års kalas... Unreg, fegis, skriv ditt namn, du har noll trovärdighet...
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

...nu retas polaren, vill bjuda på Mac Allan....
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Ruda
                  Få se nu....10cm är lika med en decimeter.
                  1 dm upphöjt i tre blir 1 kubikdecimeter.
                  1 kubikdecimeter är lika med en liter.
                  1 liter vatten väger ca 1 kilo.
                  Mao 10cm^3=1 kilo.
                  Så det Gäddkännaren säger är att gäddan har samma densitet som vatten.
                  100 ggr?
                  Calle, missade du fysiken i skolan?

//Stefan
                  Stefan, Calle gick aldrig i skolan, mitt fel....

//Pappa Jan O
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jag tror alla förstod vad jag menade, att jag inte höll korrekt och stringent matematisk notation tycker jag inte behöver utvecklas till en subdiskussion i denna tråd.. Min första mening lirar vist med den sista (de olirar åtmionstone inte).. I den första påpekar jag att gäddan KAN väga 20 kg genom att föra in in och koppla mot volymsbegreppet och lite andra faktorer.. I den sista meningen redovisar jag min personliga åsikt att trots att gäddan KAN väga 20 kg tror jag inte det, på grund av att fångstmannen inte kan presentera ytterliggare bevis såsom ex. en bild där man ser själva vägningen eller längden..

Tycker det är ganska klart, generellt tycker jag man ska ha lite open-minded när man läser andras inlägg och om man vill kommentera och göra en referens läsa igenom en gång extra utifrån ett annat en ens egens subjektiva och av egna värderingar grummlade perspektiv..

Att linka mig till andra bilder för att visa att gäddan inte väger 20 kg tycker jag är att gå runt i en cirkel. Bedömma ett fotografi utifrån ett annat fotografi, det luktar osökerhet lång väg.. Dessutom har jag ju inte ens tagit ställning för att den väger 20kg! Jag har ju skrivit att jag iunte tror på 20kg.

Enda sättet att bedömma en gädda på ett foto är att ha en bild framifrån, ovanifrån, och från sidan bredvid en skala och räkna en överslagsmässig volym och till vikt genom att uppskatta densiteten. Allt annat är övertro på den egna förmågan!

Molle

Kommentera

Densiteten i sig räcker inte för att bestämma massan. Det behövs en volym också. Lätt att ordna med hjälp av vatten men att beräkna den torrt torde ju vara ett prov värdigt en kompetent civilingenjör.

Det måste bli ganska komplicerade integraler då man utifrån i övrigt vältagna foton där endast längd, bredd och höjd finns angivna försöker räkna ut volymen av en gädda!

Beskriv gärna hur de funktioner ser ut som ska forma graferna av en viss gäddas utseende?

Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline