Gädda 20 kilo, vad tror ni... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda 20 kilo, vad tror ni...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av gäddkännaren
    Jag tror alla förstod vad jag menade, att jag inte höll korrekt och stringent matematisk notation tycker jag inte behöver utvecklas till en subdiskussion i denna tråd.. Min första mening lirar vist med den sista (de olirar åtmionstone inte).. I den första påpekar jag att gäddan KAN väga 20 kg genom att föra in in och koppla mot volymsbegreppet och lite andra faktorer.. I den sista meningen redovisar jag min personliga åsikt att trots att gäddan KAN väga 20 kg tror jag inte det, på grund av att fångstmannen inte kan presentera ytterliggare bevis såsom ex. en bild där man ser själva vägningen eller längden..

Tycker det är ganska klart, generellt tycker jag man ska ha lite open-minded när man läser andras inlägg och om man vill kommentera och göra en referens läsa igenom en gång extra utifrån ett annat en ens egens subjektiva och av egna värderingar grummlade perspektiv..

Att linka mig till andra bilder för att visa att gäddan inte väger 20 kg tycker jag är att gå runt i en cirkel. Bedömma ett fotografi utifrån ett annat fotografi, det luktar osökerhet lång väg.. Dessutom har jag ju inte ens tagit ställning för att den väger 20kg! Jag har ju skrivit att jag iunte tror på 20kg.

Enda sättet att bedömma en gädda på ett foto är att ha en bild framifrån, ovanifrån, och från sidan bredvid en skala och räkna en överslagsmässig volym och till vikt genom att uppskatta densiteten. Allt annat är övertro på den egna förmågan!

Molle

Att hålla på att räkna densiteter på gäddan tror jag är dömt att misslyckas. Även så volymen. Varför inte ta det enkla, det finns fångst tabeller där man med hjälp av måtten på gäddan kan uppskatta en vikt. Och jag tror inte att det någonsin har kommit upp en 115cms gädda som väger 20kilo! Och denna gäddan är inte ens dunderfet eller liknande.

Kommentera

Gäddan kanske har simmat runt i "tungt vatten" eller käkat bly.

Kommentera

Ursprungligen postat av Johannes R
        Självklart ska man vara trevlig och argumentera på ett bra sätt. Han började ju bra genom att visa upp bilden på lödde gäddan som jag tycker talar för sig själv. Tyvärr uppfattar jag dessa Engelsmän som väldigt instängda i sin egen lilla värld där man litar blint på alla och nåde den som inte håller med. Jag menar de ignorerade ju totalt hans inlägg. Måste han sitta och smöra i 10 trådar innan någon läser det han skriver? Tänk om alla bara satt och höll med varandra hela tiden. Gud vad tråkigt vi skulle ha
        Tackar - precis så uppfattade jag situationen - sen att JanO tycker att jag överreagerade är upp till honom.

Kommentera

Så låg nivå på detta forum så man gråter ibland.. Här försöker man föreslå en alternativ väg som är lite lite vetenskaplig.. Håll inte med för all del men dumförklara inte..

Vad tror ni fångsttabellerna bygger på?.. En gissning till frukost?...

Nej, säger då självutnämnde experten. 100 års samlad erfarenhet och 10000 dokumenterade gäddor. Men vad säger det om en enskild gädda? När vi alla vet hur taniga respektive välmatade en del gäddor kan vara.

Expert nummer två kommer påstå att man tar tabellvärdet och lägger på några kilon för att vara på säkra sidan att man korrekt avfärdat det hela som en bluff. På fotot ser ju gäddan ändå liten ut.. Hur mycket ska man då lägga på finns det i tabellen med?..

Klart att allt är osäkert, räkna på densiteten är väl däremot knappast speciellt osäkert den lär ligga alldeles kring 1 och är väldigt enkel att ta reda på ganska exakt.. Svårigheten är ju att uppskatta volymen, men är det inte precis det ni gör när ni själva uppskattar vikten. För det är väl det som era gissningar bygger på, någon form av uppskattning av en gäddas volym i förhållande till en annan fotograferad gäddas volym med känd vikt?? Finns det tabeller för vilken vinkel och avstånd gäddan är fotograferad ur med??..

Tycker bara det är tragiskt att vara så självgod att man avfärdar en eventuellt fin fisk genom fotografier och tabeller och andra fångade gäddor.. Avfärda fisken på grund av brist på bevis (längd vikt vittne ska ju vara tillräckligt men exeptionell vikt i förhållande till längd kräver kanske lite extra)men inte eran egen s.k. "storgäddeerfarenhet". Det luktar bara avund.. Något som förövrigt präglar hela detta forum fullt av folk som bara fiskar torrt..

Molle

Kommentera

Så låg nivå på detta forum så man gråter ibland.. Här försöker man föreslå en alternativ väg som är lite lite vetenskaplig.. Håll inte med för all del men dumförklara inte..

Vad tror ni fångsttabellerna bygger på?.. En gissning till frukost?...

Nej, säger då självutnämnde experten. 100 års samlad erfarenhet och 10000 dokumenterade gäddor. Men vad säger det om en enskild gädda? När vi alla vet hur taniga respektive välmatade en del gäddor kan vara.

Expert nummer två kommer påstå att man tar tabellvärdet och lägger på några kilon för att vara på säkra sidan att man korrekt avfärdat det hela som en bluff. På fotot ser ju gäddan ändå liten ut.. Hur mycket ska man då lägga på finns det i tabellen med?..

Klart att allt är osäkert, räkna på densiteten är väl däremot knappast speciellt osäkert den lär ligga alldeles kring 1 och är väldigt enkel att ta reda på ganska exakt.. Svårigheten är ju att uppskatta volymen, men är det inte precis det ni gör när ni själva uppskattar vikten. För det är väl det som era gissningar bygger på, någon form av uppskattning av en gäddas volym i förhållande till en annan fotograferad gäddas volym med känd vikt?? Finns det tabeller för vilken vinkel och avstånd gäddan är fotograferad ur med??..

Tycker bara det är tragiskt att vara så självgod att man avfärdar en eventuellt fin fisk genom fotografier och tabeller och andra fångade gäddor.. Avfärda fisken på grund av brist på bevis (längd vikt vittne ska ju vara tillräckligt men exeptionell vikt i förhållande till längd kräver kanske lite extra)men inte eran egen s.k. "storgäddeerfarenhet". Det luktar bara avund.. Något som förövrigt präglar hela detta forum fullt av folk som bara fiskar torrt..

Molle
            Jaha och den kritiken kom varifrån? Vem är det som har utnämnt sig till gäddexpert? För det första måste gäddan "medeldensitet" vara över 1. Eftersom att gäddor sjunker, läs mitt inlägg längre upp. För det andra, vilken felmarginal tror du att du kommer att få om du börjar räkna volym? Om det nu är så bra att räkna volym * densitet = massa så varsegod. Får man se hur mycket den väger nu då? Klart som fan att det är mycket enklare att gå på genomsnittet av fångade gäddor med längden 115. En halvfet 115kilos gädda brukar väga runt 9-11 kilo. Är den fetare än genomsnittet? Har den bly istället för tarmar?

Vem är det som inte unnar honom fisken? Men tänk lite själv, det går att göra misstag. Det är inte säkert att han försöker lura någon men han kanske, som föreslaget av många, har kollat på fel skala. Och eftersom att så många reagerar så starkt på att gäddan inte ens är i närheten av 20kilo så lär den inte vara det heller.

Kommentera

Jan O, om man är registrerad eller inte på det här forumet spelar ingen roll. Man är lika anonym för det. Vill du kan jag regga mig som Bert Karlsson om du blir nöjd isf... =P

Angående gäddans egentliga storlek har jag bara en sak att säga utan att spekulera. Den lär bli känd i fiskepressen om den vägde 20 kg, nu har fångsten fått så mkt uppmärksamhet.

Kommentera

Johannes:
                Fattar du inte att jag inte påstår att man skall räkna volym vem fan har ork med det, har jag påstått något någon gång i min serie av inlägg. Säger bara att vill man bestämma en gädda från ett foto ärt det enda sättet att ha gäddans längd känd i l, b, h och vara lite vetenskapligt.. Det är enda alternativet även om det är dåligt, det går inte att uppskatta en fisks vikt ifrån ett foto det vet väl ta me sjutton alla hur svårt det är..

Tabell klart de funkar som en vägledning till en själv om man vill gissa en vikt, men det jag påstår är att det inte räcker för att avfärda eller godkänna en fisks vikt.. Hört talas om normalfördelning någon gång? Om du tror på tabellen måste du tro på att det finns en liten sannolikhet att den kan anta extremer också!

Det är väl klart det inte är bly i tarmarna din fjolla!.. Men du kan väl inte diskutera intressantare påståenden i mina inlägg.

Det är ju er fulla rätt att utan bevis attackera engelmännen på deras hemmaplan.. Där fick de jävlarna!!! HA HA HA!

Nu drar jag mig ur diskusionen hoppas ni alla suger på tummen gott inatt!

Kommentera

Johannes:
                  Fattar du inte att jag inte påstår att man skall räkna volym vem fan har ork med det, har jag påstått något någon gång i min serie av inlägg. Säger bara att vill man bestämma en gädda från ett foto ärt det enda sättet att ha gäddans längd känd i l, b, h och vara lite vetenskapligt.. Det är enda alternativet även om det är dåligt, det går inte att uppskatta en fisks vikt ifrån ett foto det vet väl ta me sjutton alla hur svårt det är..

Tabell klart de funkar som en vägledning till en själv om man vill gissa en vikt, men det jag påstår är att det inte räcker för att avfärda eller godkänna en fisks vikt.. Hört talas om normalfördelning någon gång? Om du tror på tabellen måste du tro på att det finns en liten sannolikhet att den kan anta extremer också!

Det är väl klart det inte är bly i tarmarna din fjolla!.. Men du kan väl inte diskutera intressantare påståenden i mina inlägg.

Det är ju er fulla rätt att utan bevis attackera engelmännen på deras hemmaplan.. Där fick de jävlarna!!! HA HA HA!

Nu drar jag mig ur diskusionen hoppas ni alla suger på tummen gott inatt!
                  Jaha, det var ju ett moget sista inlägg från någon som inte hade någonting att säga.

Man inte kan räkna volym på en bild utan mått men då är det ju jävligt dumt att ta upp det från första början. Ingen kan ju se hur stor gäddan är men eftersom att han har skrivit längden och man kan se att gäddan inte är speciellt fet så är det jävligt rimligt att gäddan har samma vikt som de flesta andra 115 cm. Iaf inte 7-8 kilo mer.

I vanliga fall så tror man ju nartuligtvis på fångstmannen och sen är det ingenting mer med det. Man kan säkert ljuga med flera kilo om man vill... Men eftersom att det skulle vara en mycket stor fisk om den vägde 20 kilo och eftersom att den ser så jävla mycket mindre ut så är det klart att folk reagerar.

Om du nu tycker att folk är så mogna på detta forum så bidrar du ju inte direkt till att höja mognadsgraden med personliga påhopp och dina försök att kasta skit på andra. Utan någon som helst andledning igentligen. Du får tro vad du vill om gäddans vikt men sitt inte och säg att andra är avundsjuka. Blir jag gladare för att hans gädda inte väger 20 kilo? Tror alla seriösa gäddfiskare får sin beskärda del av storgäddor och det är nog inte många som sitter och avundas dom som får stort. Men så kanske det är i din lilla värld.

Kommentera

Johannes:
                    Sa att jag dror mig ur men vill i alla fall be om ursäkt för mitt påhopp. Det är omoget..

Blir irreterad på dig dock eftersom jag ser det som att du hoppar på mig genom att endast citera mig personligen och ta det jag skrivit ur sammanhanget, d.v.s. du kommenterar småsaker och inte det jag egentligen har menat med mitt inlägg, därmed ger du en felaktig bild av mig här i forumet och bidrar inte till en diskussion utan skapar bara osämja.. Det är så jag känner det i alla fall.. Det är också personangrepp på sitt sätt..

Jag har argumenterat mer generellt inte så mycket över denna gädda eftersom jag tycker att denna problematik kommer upp hela tiden med jämna mellanrum när någon presenterar en fångst på något stort.. Det har kanske inte framgått tydligt nog men det är väl det som orsakat denna dispyt..

//Molle

Kommentera

Är engelsmän överlag mindre kunniga inom fiske än vad vi svenskar är? Alla bara gratulerade honom ju. Hade någon lagt upp en bild på en lika stor gädda på detta forum och sagt att den vägde 20 kg så han han/hon säkerligen blivit banned eller nåt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 489 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art