Snappers - djävulens påfund? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snappers - djävulens påfund?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snappers - djävulens påfund?

Jag hade tänkt att börja med lite pimpel i år efter att ha bott i Skåne i många år. Snappers är ju tydligen något man ska ha. Men de är ju stenhårda och pyttesmå. Hur fan får man på kroken på den utan att ta med sig en hel verktygslåda ut på isen?

Sitter i skrivande stund i bilen medan sambon kör mig till sjukhuset för att få bort en storlek 14 pimpelkrok som sitter i pekfingrets topp. Ett resultat av snappers. Kroken är ju så jäkla liten att det inte går att trycka igenom den.

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
    Jag hade tänkt att börja med lite pimpel i år efter att ha bott i Skåne i många år. Snappers är ju tydligen något man ska ha. Men de är ju stenhårda och pyttesmå. Hur fan får man på kroken på den utan att ta med sig en hel verktygslåda ut på isen?
    Använder dem ibland för att få lite livligare gång på streamers. Funkar fint att få av och på flugorna med hjälp av en liten spetsig peang.

Kommentera

Finns det inget vettigt alternativ till snappers som är mer lätthanterligt? Och som har mindre benägenhet att sluta i blodvite?

(numera i väntrummet till distriktsläkaren)

Kommentera

Nu vet jag inte vad du menar med snappers... Jag kör med s k finnhakar och har aldrig haft problem med att få dit krokarna. Snarare är det väl så att Bergmanpirkens originalsnappers har en tendens att lämna ifrån sig krokarna i vattnet...

Kommentera

Du måste använda konstiga snappers. Det vanliga man anv är sk Fluesnappers. Och jag har under 30års pimpeltävlande aldrig någonsin dragit in kroken i fingrarna när jag satt på den på snappern. Ett irriterande moment är dock att linan har en benägenhet att sno in sig i snappern.Många gör därför färdiga länkar med krok utan att ha snapper.Men då måste man ha 20mm länk sittande på varje krok i krokasken

Kommentera

Nu vet jag att seriösa pimplare kommer att virra på huvudet, men det kan jag ta

Efter att ha tappat för många större abborrar på pirkar med snappers så använder jag riktigt små beteslås, eller lekanden. Varianten med lekande är ju lite mer pillig då man måste trä kroken i en pytteliten fjäderring. Annars tycker jag båda varianterna fungerar bra till lite större pirkar och sjöar med lite större fisk.

Än har ingen borre lyckats sno kroken
            Senast ändrad av Drisse; 2015-02-17, 21:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av Drisse Visa inlägg
              Nu vet jag att seriösa pimplare kommer att virra på huvudet, men det kan jag ta

Efter att ha tappat för många större abborrar på pirkar med snappers så använder jag riktigt små beteslås, eller lekanden. Varianten med lekande är ju lite mer pillig då man måste trä kroken i en pytteliten fjäderring. Annars tycker jag båda varianterna fungerar bra till lite större pirkar och sjöar med lite större fisk.

Än har ingen borre lyckats sno kroken
              Som om jag skrivit det själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                Sitter i skrivande stund i bilen medan sambon kör mig till sjukhuset för att få bort en storlek 14 pimpelkrok som sitter i pekfingrets topp. Ett resultat av snappers. Kroken är ju så jäkla liten att det inte går att trycka igenom den.
                Åker du till sjukhuset när du fått en spink också eller? Hehe
                Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Denna snapper, micro finess, är mycket starkare och bättre än en vanlig sk fluesnapperClick image for larger version

Name:	Micro snap.jpg
Views:	1
Size:	21,5 KB
ID:	1777076

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                  7 svar