jiggskale till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jiggskale till abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • jiggskale till abborre

    Hej!
    Vilken är eran favorit jiggskalle till abborre.
    Vilken storlek kör ni med. Jiggen jag tänkte använda är en relax jigg på 6,5 cm (2,5) tum
    Skitfiske!
    https://pikemonster.wordpress.com/sigpic

  • #2
    Beror på djup, men jag drar mig mer än gärna till 3-7grams skallar med en vid öggla

    Kommentera


    • #3
      För 2,5 tums relax jiggar kör jag med storlek 3/0 vikt 5-15 gram. över 10 gram kör jag endast när jag snabbt vill söka av ett område för att se om abborren är hemma, när man väl hittar stimmet så kör man med 5-10 gram beroende på djupet.

      Kommentera


      • #4
        Hej Axel!

        Till Kopyto Relax 2,5 tum använder jag oftast en 2/0 7,5gram jiggskalle. Vill du fiska den djupare så funkar 10 gram också.
        Min favoritfärg på små relax-jiggar är S078 (genomskinlig med guldglitter, svart rygg och röd haka), de funkar absolut bäst i klart vatten under soliga dagar och S006 (vit, blå rygg och röd haka med eller utan röd paddel) som är lite mer allround.

        S078:


        S006
        Bifogade filer

        Kommentera


        • #5
          5gr-30gr jiggskallar från Spro då jag gillar att linöglan ligger nära blyhuvudet vilket gör att krokspetsen in har en "mast" framför sig som kan hindra en perfekt krokning samt inte rikserar att vid mothugg "kroka" med nämnda höga linögla något jag tyvärr varit med på några fina fiskar som jag tappat då jag trott att kroken suttit men när fisken gapat vid båtkant så har det visat sig att högöglan hakat i mungipan
          Man ska inte vara rädd att ibland slänga på en riktigt tung skalle och verkligen bonka botten i hög fart kan ibland var medicinen när inget annat funkar, men generellt kör även jag med så lätt skalle som möjligt!
          Betesmässigt så försöker jag att alltid ha en mörk och en ljus shadjigg i stl från 5cm-10cm och samma färgspecctra men curlytail i längder 7,5cm-10cm, små kräftor med samma färgtänk 4cm-7,5cm och till sist några maskjiggar i längder 7,5cm-15cm även mörk och ljus, så ser min start ut vid varje pass och om det inte funkar blir att panikfiska med alla andra sjuttioelva färger och modeller av jiggar som är med på fisketuren
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

          Kommentera


          • #6
            Ok tack för alla svar. Vilket märke brukar ni köra med på jiggskallen
            https://pikemonster.wordpress.com/sigpic

            Kommentera


            • #7
              SPRO har bra skallar.

              Kommentera


              • #8
                Gamakatsu, SPRO och Savage Gear (SG) är mina märkesfavoriter när det gäller jiggskallar. Högkvalitativa skallar från alla 3!
                [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
                Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

                Kommentera


                • #9
                  Gillar Dragon V-point Viper....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    gamakatsu eller v point skallar från dragon använder jag. sen som andra säger så är det ju beroende på djup, 5-10 gram använder jag mest 15 för att söka och komma ned till botten snabbt. storlek 3/0 eller 4/0 till 3 tums jiggar och storlek 6/0 till 4tums.

                    Mvh

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 649 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X