Plantera ut lax och öring i liten å - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plantera ut lax och öring i liten å

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plantera ut lax och öring i liten å

Hej fiskesnackare!
    jag får tag i odlad 2årig lax och havsöring smolt och funderar om det skulle vara möjligt att plantera ut i en annan älv/å än där dom blivit odlade. Kommer den vara präglad på vattnet den är odlad i eller går den upp i ån där jag satte ut den?
    Jag vet att det krävs tillstånd men det är ett senare problem. Frågan är om det är möjligt att få den att gå upp i ån?

Jag är endast en lekman i detta fallet.
    Jag föreställer mig att vattendraget måste ha tillräckligt vattenflöde alla årets dagar i all framtid.
    Vattnet måste hålla tillräckligt god kvalitet alla årets dagar och ha förutsättningar att behålla den kvaliteten även i framtiden.
    Där måste året om i all framtid finnas ett tillräckligt omfattande insektliv och tillgång på annat byte för de uppväxande ynglen.

Innan du får ditt tillstånd lär du få vara den som bekostar en stor del av de undersökningar som krävs för att fastställa att där finns en stabil vattentillgång av god kvalitet och tillräckligt födotillgång sett över all överblickbar framtid.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bytesdjur finns det garanterat och vatten flödet är tillräckligt. Vattenkvaliten är tveksam, ganska mörkt vatten. Men frågan är om fisken återvänder till ån eller om dom går upp i älven dom är odlade i.

Kommentera

Så vitt jag vet brukar fiskarna i stor grad återvända dit de blivit utplanterade även om det är mitt i havet och saknar lämplig lekmiljö. Kan dock inte svara hur det blir om de har möjlighet att simma upp i det vatten de blivit odlade i. Luktar kanske ännu mer bekant. Det borde väl odlaren kunna svara på?

Kommentera

Hejsan! Nissan är mitt hemmavatten och kanske kan bidra med lite information därifrån. Den egna laxstammen dog ut vid pga. vattenkraften så man började plantera ut lax ifrån odlingen i Lagan.

Till en början hittade bara en del av laxen tillbaka till ån, man hade stora bekymmer att de istället gick upp i närliggande åar. När man sedan började ha smolten i kassar 2 veckor i ån, innan själva insättningen av lax tros resultaten ha blivit bättre. Detta året har det faktiskt varit riktigt mycket lax i ån, nu under sommaren har de varit stor mängder lax som varit uppe och hoppat precis under kraftverket där de har svårt att passera. Men det är ett annat problem...

Så nog går det alltid... personligen skyr jag all form av odlad fisk och ser hellre att man värnar om stammens naturliga reproduktion och förutsättningar. Men har det tidigare funnits en naturlig stam, ser jag inget problem med att försöka få igång den igen.

Kommentera

Mycket av de smolt som sätts ut idag i utbyggda älvar kommer från odlingar många mil bort i helt andra sjösystem, men fiskarna hittar ändå tillbaka till älven/ån de planteras ut i. Nyköpingsån som jag själv bor vid är ett bra exempel. Fisken här sätts ut direkt från tankbilen utan att gå i kasse i ån.

Kommentera

Tack för alla svar, det låter som att det kan vara värt ett försök

Kommentera

Tack för alla svar, det låter som att det kan vara värt ett försök

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 450 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art