Cirkelsimmande Abborre?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cirkelsimmande Abborre??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cirkelsimmande Abborre??

Hej! Jag var ute och fiskade och krokade en 3 hektos abborre. Ingenting ovanligt hände vid drillningen och jag lyfte upp den med spöt och tog ut kroken som satt bra i läppen. När jag släppte tillbaka den började den simma i cirklar på ytan, hela tiden åt samma håll. Jag tog upp den igen och kollade så fenorna såg okej ut och det verkade dem göra, jag släppte i den igen. Det var inte svårt att ta upp den ur vattnet igen. Den fortsatte simma i cirklar med huvudet ovanför vattenytan men jag bestämde mig för att avvakta och ge den mer tid att återhämta sig. Inget verkade hända så 10 minuter senare tog jag upp den för att bryta nacken av den. Då märkte jag att nacken var sne och huvudet pekade åt höger. Jag antog att den typ "brutit" nacken åt sidan och avlivade den.
    Kan nacken ha brutits under den korta fighten eller hände något med simblåsan. Väldigt nyfiken på att höra om de går hänt er någon annan gång?

Du har troligtvis skadat den när du krokade av den, klämt den för hårt så att simblåsan paja lr råkat knäcka abborrens nacke när du tog ut kroken, den har i alla fall inte knäckt nacken under fighten. Mörtarna som min son hjälper mig att fånga till gös å gäddmete brukar simma på sniskan om dom ens simmar alls i hinken efter att han krokat av dom/ mvh och sketfiske

Kommentera

Vet inte hur stora abborrar som är bra att landa med "bass-landing", kanske har med det att göra?
      -----------PB's!-----------
      Gädda 8,7 kg
      Harr 0,5 kg
      Abborre 0,8 kg
      Torsk 2,4 kg
      Havsöring 3,5 kg
      Näbbgädda
      Strömming
      Mört
      Skrabb

Kommentera

Foton