Folk som lägger ut nät i Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Folk som lägger ut nät i Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
    Okej,så för att dina prylar är dyrare än ett nät skulle det ge dig rätten att dra upp nån annans nät bara för att kika?Du får väl följa med någon nätfiskare om du är så nyfiken av dig. Fast du skulle nog bli väldigt brsviken när bilden du målat upp inte riktigt stämmer med verkligheten.

Är det där skon klämmer,att dom lägger näten på dina hot spots? Och nej dom lär förmodligen inte tömma sjön på fisk. Då e chansen större att miljögifter tar fisken först.

Den frågan låter ja dig grubbla vidare på. Ligg inte sömnlös bara
    Ge mig en enda anledning varför nätfiske är bra!

Sen så är jag så nyfiken jag vill, har de problem med att någon är där och pillar får de väl vakta sitt nät under tiden det ligger i vattnet. Vad än du säger kommer jag aldrig gilla nätfiske och hoppas att den generationen som pysslar med denna slappfisfisket dör ut snart och reglerna ändras. För som de håller på och lägger ut nät på så stora områden kommer naturens balans rubbas och då har jag 20år framför mig med sämre fiske än det är idag.

Hade det inte varit för fisken skull hade jag med glädje åkt ut och skärt loss all nät. Men då har vi massa spöknät som dödar massa fiskar under en längre tid.

Så åter igen, ge mig en enda bra anledning varför det är bra att lägga nät ur en hållbar framtid.

Kommentera

I Mälaren kanske det är helt fel. På en global skala måste vi det för att inte svälta ihjäl helt enkelt. Svårigheten blir väl att dra en gräns någonstans.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Så folk kan käka fisk. Eller du vill inte se något svenskt fiske alls utan bara odlat o importerat? De e ju jättebra för miljön,eller inte.Nätfiske va mycke vanligare förut än vad de e idag. O ändras reglerna så hoppas jag ALLA regler ses över. Även det sk fria handredskapsfisket.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
          Så folk kan käka fisk. Eller du vill inte se något svenskt fiske alls utan bara odlat o importerat? De e ju jättebra för miljön,eller inte.Nätfiske va mycke vanligare förut än vad de e idag. O ändras reglerna så hoppas jag ALLA regler ses över. Även det sk fria handredskapsfisket.
          Så för att lyxpelle ska ha en 500g gösfile på bordet hemma vid fin middagen så ska massa braxar, gäddor och annan sort fisk kvävas i nät?
          Känner inte en enda lirare som går in i butik och betalar 400-500kr/kg för gösfile eller annan svenskfisk. Så vet inte vart denna efterfrågan på svenskfisk finns nånstans......eller exporteras det?

Oavsett måste alla ta ett ansvar, precis som jag tar mitt ansvar och kör C&R på 95-97% av mina fiskar. Borde nog börja ta upp all fisk och sälja så dessa nätlirare ej får fisk eller inte får lika mycket betalt och ser detta som en icke lönsam verksamhet.

Förra året fick jag och lillebrorsan 160-180gösar, 60-70 gäddor 200-220 abborrar, hade kunnat bli en hel del pengar

Notera att iår har det inte alls varit lika bra fiske. Och pricket över i:et så ser man dessa nät ute som tömmer sjöarna för det bringar pengar. Så om allt ska handla om pengar så varför köra C&R när man kan tjäna pengar på detta

Kommentera

Problemet är ju att du som privatperson inte får sälja fisken vidare. Måste vara yrkesfiskare för att få sälja fisk,vilket jag faktiskt tycker är bra. Här fanns det massa sk husbehovsfiskare förut. Men när dom inte fick sälja fisken vidare så minskade fisketrycket ganska rejält. För husbehovsfiske enligt mig är att förse familjen med färsk fisk,inte förse hela släkten o fiskhandlare oxå. Uppenbarligen är ju efterfrågan stor eftersom det fortfarande finns fiskhandlare kvar. Äter hellre närfångad fisk än den som rest runt halva jorden. Skillnaden i smak e enorm.

Kommentera

Kan tillägga att ja har heller inte haft så bra fiske iår jämfört med förra året. Men de beror snarare på att de varit kallare iår än förra året så gäddan har inte varit där ja brukar hitta dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
                Så för att lyxpelle ska ha en 500g gösfile på bordet hemma vid fin middagen så ska massa braxar, gäddor och annan sort fisk kvävas i nät?
                Känner inte en enda lirare som går in i butik och betalar 400-500kr/kg för gösfile eller annan svenskfisk. Så vet inte vart denna efterfrågan på svenskfisk finns nånstans......eller exporteras det?

Oavsett måste alla ta ett ansvar, precis som jag tar mitt ansvar och kör C&R på 95-97% av mina fiskar. Borde nog börja ta upp all fisk och sälja så dessa nätlirare ej får fisk eller inte får lika mycket betalt och ser detta som en icke lönsam verksamhet.

Förra året fick jag och lillebrorsan 160-180gösar, 60-70 gäddor 200-220 abborrar, hade kunnat bli en hel del pengar

Notera att iår har det inte alls varit lika bra fiske. Och pricket över i:et så ser man dessa nät ute som tömmer sjöarna för det bringar pengar. Så om allt ska handla om pengar så varför köra C&R när man kan tjäna pengar på detta
                Dras ju gös till höger och vänster på Lambar, Lövsta och Görväln. Förutsättningarna är aldrig densamma så ändra ditt fiske. Vertikalfiskarna plockar ju fortfarande fisk med gott resultat verkar det som, kolla gös-tråden. Har alltid vart gott om Gös i dessa områden trots nät och näten är inget nytt, har fiskat i området i 10år och det har alltid funnits bra med fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
                  Ge mig en enda anledning varför nätfiske är bra!

Sen så är jag så nyfiken jag vill, har de problem med att någon är där och pillar får de väl vakta sitt nät under tiden det ligger i vattnet. Vad än du säger kommer jag aldrig gilla nätfiske och hoppas att den generationen som pysslar med denna slappfisfisket dör ut snart och reglerna ändras. För som de håller på och lägger ut nät på så stora områden kommer naturens balans rubbas och då har jag 20år framför mig med sämre fiske än det är idag.

Hade det inte varit för fisken skull hade jag med glädje åkt ut och skärt loss all nät. Men då har vi massa spöknät som dödar massa fiskar under en längre tid.

Så åter igen, ge mig en enda bra anledning varför det är bra att lägga nät ur en hållbar framtid.
                  du kan inte på fullt allvar mena att du tycker att du har rätt att kolla om det finns fisk i andras lagligt lagda uppmärkta nät??
                  i så fall har du en mycket underlig syn på vad som är rätt och fel...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    du kan inte på fullt allvar mena att du tycker att du har rätt att kolla om det finns fisk i andras lagligt lagda uppmärkta nät??
                    Har du inte noterat detta än Byggarn ! ! !

Även om han har ett Nick som försöker ge sken av att han är Seriös så finns det inget seriöst i det han står för.

Placera vederbörande i detta fack:

Click image for larger version

Name:	troll.jpg
Views:	2
Size:	10,1 KB
ID:	1779491
                    Senast ändrad av Exxet; 2015-10-11, 14:20.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      Det är skillnad på mig och andra, alla på detta forum påstår att de inte trollar på fel vatten, aldrig kollar på andras nät eller tar upp fisk under måttet osv. Har sett detta ske med mina egna ögon var och varannan dag när jag är ute på sjön.

Jag har vid ett tillfälle kollat någon annans nät, var innan jag visste reglerna samt fattade inte vad det var som någon hade lagt ut och drog upp linan och konstaterade att det var nät.

Sedan vad som är rätt och fel i verklighets vinkel är stor skillnad mot vad lagar och regler säger så jag behöver absolut inte skämmas. Ex. är det ej olagligt att jag har sex med grannens fru, men det ser jag som ett mer allvarligt handling än ha kollat någons nät.

Dessutom, det mesta jag skriver här är för att skapa en diskussion......för jag håller inte alls med om att det är fel att kolla någons nät, men jag gör det inte för lagen säger att man ej får. Sen hur ni vill måla upp det hur allvarlig handling det är köper jag inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 442 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29