ab stämda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ab stämda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av GibsonSG
    På vilket sätt är detta fel? Ni traditionella handlare vill ta ut ett högre pris, och motiverar detta med den hjälp ni kan ge vid köp, era lokaler och sortiment som ger möjlighet till att klämma och känna på saker osv. Inget fel på detta.

Andra erbjuder inte denna service, men konkurrerar med lägre pris.

Vilken typ av handlare jag som konsument vill göra affärer med är upp till mig själv att avgöra. Med vilken rätt kallar du mindre aktörer för pirater? Vad i deras upplägg är oseriöst? På vilket sätt ställer någon som t.ex. säljer USA-importerade jerkbaits billigt "till med oreda"?

Om ni handlare inte lyckas motivera era högre priser och behålla era kunder betyder det bara ni har ett sämre erbjudande än konkurrenterna och därmer förtjänar ni, i marknadsekonomins namn, att bli utkonkurrerade.

Problemet är inte jysst konkurrens..probleme är en konkurrens från någon som faktiskt inte konkurrerar på lika villkor. inte har samma kostnader o.s.v.
    Dessutom är de flesta av den typen "källarmicklare" inte intresserade av ett långsiktigt arbete utan bara gör det för att det är kul just nu..
    MEN..Det finns många små sårbara företag ute i landet som tar mycket stryk av dessa micklare..På jaktsidan t.ex har det fått slå igenmassor med små butiker..Sedan har micklarna försvunnit de med..Kvar står konsumetnen utan någon alls att handla ifrån eller få när service ifrån..var detta jysst?? Knappast..

Men en handlare som startar ett företag..Håller lager och ger bra service, men ändå säljer billigt är inget problem över huvud taget..För då är konkurrensen "JYSST..

Dessutom anser jag som privatperson att man som konsument hellre ska åbäka sig med att beställa själv från t.ex ett utländskt företag med bra priser än att springa till Billiga Bosse i cykelkällaren i kvarteret bredvid som ändå skiter fullständigt i både dig som konsument eller i marknaden i övrigt bara han för stunden får tjäna en hacka.
    Jag köper själv på postorder emellanåt saker jag vill ha men inte kan lagerhålla själv..Och då jagar jag bästa pris såklart..Men gränsen går vid att jag alltid handlar från riktiga företag..Och inte källarpirater.

AB är t.ex INTE en källarpirat eller konkurrerar på fel villkor..Jag känner nämligen Jenk personligen och vet att han och hans polare gärna vill att företaget på sikt ska bli lönsamt och så pass stort att dom kan leva på det..

Kommentera

Bra skrivet PA håller med till 100%

Kommentera

Jag tror jag förstår vad du vill säga PA, och håller med dig så tillvida att jag t.ex. tycker det vore roligare med välskötta småbutiker, som bagare, slaktare osv. istället för dagens könlösa stormarknader. Samma sak gäller för småskaliga jordbruk och en hel massa andra brancher.

Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med att konkurrensen inte är på lika villkor, och vad som är oschysst? Tycker inte konsumenterna att det är värt ett par tior extra att handla i din trevliga butik utan istället föredrar en internetsite så är det inte så mycket att göra åt. Konsumenter röstar med plånboken. Alla tycker det är viktigt med rättvisa och miljö, men lik förbannat handlar de på Lidl.

Ska småbutiker överleva måste de övertyga konsumenterna om att det är värt de extra kronorna med personlig service och allt annat välskötta småbutiker erbjuder. Lyckas man inte med det kan man gnälla hur mycket man vill, men man kommer ändå bli utkonkurrerad i slutändan. Tråkigt? Ja, men ofrånkommligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av GibsonSG
          Jag tror jag förstår vad du vill säga PA, och håller med dig så tillvida att jag t.ex. tycker det vore roligare med välskötta småbutiker, som bagare, slaktare osv. istället för dagens könlösa stormarknader. Samma sak gäller för småskaliga jordbruk och en hel massa andra brancher.

Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med att konkurrensen inte är på lika villkor, och vad som är oschysst? Tycker inte konsumenterna att det är värt ett par tior extra att handla i din trevliga butik utan istället föredrar en internetsite så är det inte så mycket att göra åt. Konsumenter röstar med plånboken. Alla tycker det är viktigt med rättvisa och miljö, men lik förbannat handlar de på Lidl.

Ska småbutiker överleva måste de övertyga konsumenterna om att det är värt de extra kronorna med personlig service och allt annat välskötta småbutiker erbjuder. Lyckas man inte med det kan man gnälla hur mycket man vill, men man kommer ändå bli utkonkurrerad i slutändan. Tråkigt? Ja, men ofrånkommligt.
          Jag har fortfarande inte pratat om postorderföretag i gemen eller internetföretag, utan om piraterna som inte har seriösa företag utan micklar bredvid för kul och egen vinning. Typ sitta hemma i källaren eller pojkrummet och ta hem prylar och sälja billigt utan att bedriva företag.
          Dom är INTE konkurrenter utan pirater. Och dom ingår INTE i någon konkurrens på lika villkor.
          Konkurrens innebär att ett företag konkurrerar med ett företag.

Att sedan en del småbutiker och företag inte hänger med i konkurrensen, inte är up to date med sortiment eller kunskap är naturligt och dom försvinner med tiden. Men dom ska vara utkonkurrerade av SERIÖSA FÖRETAG..Inte av micklare..
          Förstår du nu hur jag menar då??

Föresten finns inte Gibson.. Man måste lira Telecaster..Den enda gitarrmodell som finns..Från den enda tillverkaren som räknas.. ;o)
          *Får jag inte säga för frugan som lirar på sveriges enda original Gibson V-Bass..haha*

Kommentera

Ab

Vi har inte blivit stamda men hotade med stamning av halva fiskemonopolet. De ar bogar allihopa och kan dra at helvete. Skoja bara Vi kor pa bade jag och Anders. Detta ar en kul grej bara och vi har jobb vid sidan om. Med detta sagt tror jag att vi haft en positiv effekt pa priser osv. Vi kor pa och kommer utoka detta ar, men som sagt fortfarande hobby men men vet aldrig. Om ett par ar ar vi kanske stora vem vet.

och som sagt det dar med bogar allihopa bara skoj sa inga hotmail nu

Jenk

Kommentera

Ja du PA, vi lär nog aldrig komma riktigt överrens här, men visst jag förstår och respekterar dina argument, även om jag inte riktigt håller med....

Att du sedan lider av en djup förvirring vad det gäller gitarrer får vi ta en annan gång!

Kommentera

Ab

Nar det galler alla lagar kan man kringga dem alla bara men har ratt resurser. Pa lang sikt tror jag att distrubitorerna sitter risigt. Det ar faktiskt p.g.a att Sverige ar med i EU som vi inte kan salja PP till exempel. Det ar full lagligt att importera PP fran ett annat EU land och salja i Sverige men inte om du importerar utanfor EU. Sverige ar emot denna princip i EU men bland annat Franssoserna vill ha denna pincip kvar. Sa ar man bara lite kreativ och tanker till skulle man kunna salja PP i Sverige utan att ngn kan stoppa det.

Kommentera

Är aldrig förvirrad när det gäller gitarrer..varit med för länge för det och skådade ljuset redan för 25 år sedan efter en massa plågsamma försök med olika märken och modeller..haha.

Jenk; Näe..Att tro att AB haft någon positiv påverkan när det gäller priser, är bara förmätet att tro. "De stora" skiter fullständigt i AB när dom sätter sina priser. Och vi med 80% direktimport sätter priser efter vad vi får betala för våra grejjor. Alltid så lågt vi kan efter alla uträkningar med omkostnader som svinhyra, löner o.s.v.

Däremot är AB ett bra komplement när det gäller sortiment av saker som kan vara trixiga att komma över till rätt pris, eller allmänt knepiga att komma över för gemene man, även om jag själv tycker vissa saker är lätta att komma över med bara några knapptryckningar på en dator istället för att gå via AB..
                  Men jag förstår samtidigt dom som gärna köper från AB lite som för att stödja själva grejjen i sig. Istället för att trycka på några knappar själv.
                  Men det är en annan femma..

Nu gäller det bara att få Jenk att lära sig lira gitarr och inte lalla så förbaskat.. Kan Joe Bucher, så kan du, pluttskrutt.. Och dräll förbi på en juffa när du svänger förbi stan..Vill ge dig en skön magbox som du gillar så mycket.. ;o)

Kommentera

Ja vad ska man säga om den här tråden!!
                    Handlaren är representerad gillar absolut inte "källarmicklaren" som fixar grejor åt kompisgänget, tycker att denne bör hålla käften köpa billigt själv och lämna kompisarna till handlaren.
                    Egentligen lite tråkigt för jag förstår bägges problem, handlaren vill kunna leva på försäljningen naturligtvis, problemet är att utbudet annorstädes är så mycket bättre med lägre priser, känner man till vad man köper är det en stor fördel både utbudsmässigt och prismässigt, helt klart finns ingen anledning att klämma och känna överhuvudtaget längre till stor del.(förutom spön)
                    Delvis beror detta på möjligheten att slippa tullen/momsen post och tullverk hänger inte riktigt med här detta skapar oshysst konkurrens mot handlaren helt riktigt, fråga Jenk han kan säkert mycket om detta.
                    Trots allt kommer med Internet en utjämning av prisnivån inte bara inom fiske prylar mycket annat också bortsett från soffor och liknande stora grejor, allt som är lättfraktat.
                    En ny tid helt klart.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Pa

Man kan ju kopa 75% av ditt sortiment av beten billigare genom att trycka pa ett par knappar ocksa, lallare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 558 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85