Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilket av dessa ekolod skulle ni välja?
Collapse
X
-
Jag har ett X 125 och är kanonnöjd.
Det enda minus jag kan komma på är att du inte kan koppla ihop lodet till andra enheter, t ex en GPS eller PC om du vill plotta din rutt och lägga in djup.
Då behöver du gå upp en storlek till X 135.There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...
Kommentera
-
Är faktikst också i köpartagen. Dock har jag spanat in några lite billigare alternativ. Väljer mellan Eagle Cuda 168 och ett Lowrance X-47. Skall ha det nästan uteslutande i mindre insjöar. Vilket skulle ni valt ? Eller någon som har tips om ett annat bra prisvärt ekolod?
Kommentera
-
Tack för alla svar. Tycker det känns tråkigt att behöva borra i båten under vattenlinjen när man skall ha den fast monterad som jag vill ha. Dessutom kommer borrhålen att bli mitt emellan skroven, då min båt är dubbelbottnad. Då har man inte en chans att se om det blivit tätt eller ej. Och sugpropp är ju bara skit om man har en lite snabbare båt. Har haft en idé om att man sätter fast givaren på en bit plastskärbräda som man sedan fäster med sikaflex. Har gjort en provbit där jag limmade ihop två små plastbitar med sikaflex och det satt som berget, håller lätt för över hundra kilo. Har bännt och knäckt utan att det har lossnat. Frågan var bara hur det skulle hålla om man hade den i vattnet i flera år. Då, av en slump glider jag in på en tysk hemsida där en kille har gjort samma sak som jag tänkt. Han har tom. två givare på sin bit och det har suttit fast problemlöst sedan 1998.
Här är länken+bilder:http://www.angeln.de/praxis/echolote/artikel02.htm
Kanske finns det någon här som är lite bättre på tyska än jag, som kan översätta artikeln.
Kommentera
-
Här är nån som säljer ett X-125 med batteri och laddare för 3200:-
Ola
Kommentera
-
Ok. tack för tipset. Eftersom jag har lite känningar kommer nog ett nytt X-125 att hamna i den prisklassen för mig. Kruxet är bara att jag nu skall se vad jag får ett X-102c för. Det blir självklart dyrare men om det blir en bra rabatt så tar jag nog ett X-102c istället. Dat är alltid samma sak när det gäller mig. Man börjar att kolla bland de billigaste, men ju mer man läser på i ämnet vill man satsa lite mer och lite mer. Dock lite svårt att veta vad man behöver när man aldrig har haft ett ekolod tidigare ej heller sett ett i action på vattnet. Har läst om några som tycker att displayen är lite svår att se vid skumt ljus på X-125. Men vi får som sagt se.
Kommentera
-
Ett gott råd är att inte överdriva, sällan värt pengarna dock synbarheten är viktig, vid tex spinnfiske så är i stort sett enda fördelen att du vet var botten är och kanske något om dess beskaffenhet då, fisk ser du sällan, vid trolling är det av större betydelse framför allt i öppen sjö då du får koll på betesfisk rovfiskar ser du sällan annat än som snabba lodräta streck på skärmen i princip omöjliga att tolka, oftast är det så att lodet kan ge dej info du själv får tolka på bästa sätt sällan några riktiga svar, vet man hur det fungerar så inser man snabbt begränsningarna dock som sagt vid trolling är det nödvändigt.
Vid norskt sej och torsk dvs vertikalfiske är saken i ett annat läge då är det oumbärligt naturligtvis.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Same shit diffrent nameUrsprungligen postat av JimboooÄr faktikst också i köpartagen. Dock har jag spanat in några lite billigare alternativ. Väljer mellan Eagle Cuda 168 och ett Lowrance X-47. Skall ha det nästan uteslutande i mindre insjöar. Vilket skulle ni valt ? Eller någon som har tips om ett annat bra prisvärt ekolod?
sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 296 visningar