Att drunkna eller inte drunkna. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att drunkna eller inte drunkna.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
    Jag har hört på olika ställen att för flytvästen ska fungera ultimat ska man inte ha för mycke jackor extra tröjor osv under den för då blir de ändå så mycke tyngd när grejorna är blöta så knappt västen orkar hålla en flytande längre... Så "folk" säger att man ska ha västen UNDER jackan varesig de är uppblåsbara elr icke så ska man ta av sig jackan när man trillar i, men om man däckar å sen skiten blåser upp sig? Bryter man inte revbenen då?
    Du skall inte lyssna så mycket på folk Vattnet i kläderna bidrar inte med vikt när du är i vattnet... Sedan kan ju naturligtvis en jacka vara så tung att den är det som gör att du sjunker, det kan ju vara klokt att ha lite marginal mellan kroppsvikt och västens flytkraft. Lämna ringbrynjan hemma. Jag tror personligen inte på livräddningsstrategier som bygger på komplicerade moment som att ta av sig plagg i vattnet. Som gjort för att ligga där intrasslad med armarna låsta. Det skall vara lätt och intuitivt. Jag hade inte heller velat riskera att västen inte blåser upp sig pga att jackan hindrar luftblåsan.
    En vanlig seglarväst värmer däremot skönt under jackan.

Kommentera

Tog mig själv i örat och gick ut och kollade på våra uppblåsbara västar (Flyfisher 150).

Om det står "Replace by 2013 06" på utlösaren, då är det dags att byta va???

Det är väl inga problem att fixa själv om man är normalhändig?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sword Visa inlägg
        Om det står "Replace by 2013 06" på utlösaren, då är det dags att byta va???
        Köp reservdel och byt eller en ny väst.
        Better safe then sorry/sleeping with the fishes.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
          Jag saxade från FishEco:

Fiskare överrepresenterade vid drunkningsolyckor 2016!

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 6 personer omkom under maj 2016 jämfört med 4 personer under maj förra året....

http://www.fiskesnack.com/forum/show...gsolyckor-2016!

http://www.fiskesnack.com/forum/show...när-isen-brast!

Om det varm eller kallt i vattnet spelar ingen roll!

GLÖM INTE FLYTVÄSTEN eller DYLIKT!!! Så du kommer hem igen, levande eller död!
          Det är ju dock större chans att fiskare är på sjön än exempelvis golfare så statistik kan man ej gå efter...
          Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
            Jag är 1,90 och väger 1/8 ton. Se gärna mitt tidigare inlägg i tråden. Med en flytväst för vuxna människor flyter du garanterat som en kork och i en Baltic Race ser du oerhört stekig ut.

Du behöver inte en flytkraft på 1250N för att bära upp din kropp. Kroppen flyter ganska bra själv. Med 150N vilket är vanligt på uppblåsbara västar flyter du alldeles ypperligt och syns på lång väg i nödläge.

Att den sedan sitter fint med goda justermöjligheter för fullvuxna karlar är ett klart plus.
            Provade att ha uppblåsbar flytväst för många år sedan då jag jobbade som livräddare .
            Västeländet löste ut då det åskregnade under en utryckning , inte så roligt just då .
            Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
              Provade att ha uppblåsbar flytväst för många år sedan då jag jobbade som livräddare .
              Västeländet löste ut då det åskregnade under en utryckning , inte så roligt just då .
              Ok, jag är gärna ute och fiskar i regn då jag haft mina bästa gäddfisken i just regn. Ofta blir det en heldag i regn eller ösregn och jag har aldrig haft en felutlösning på västen.

Annars så finns så att säga "idiotsäkra" (därmed inte sagt att du skulle vara en idiot) västar som tex Baltic SAR, vilken är bekväm att både arbeta i och att simma med. Även för oss som är nästan två meter långa och väger en åttondels ton.
              Click image for larger version

Name:	IMG_0241.jpg
Views:	1
Size:	896,2 KB
ID:	1781769
              Notera flytvästen som väl pryder tjockisen under den.
              Senast ändrad av Låg_Profil; 2016-06-08, 23:54.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Fungerar tom att röka cigarr med västen på.

När bälteslagen infördes i bilar var det ofta någon som inte ville ha bilbältet på med argument som
                * vill inte brinna inne i bilen
                * vill inte drunkna om jag kör ned i en å.
                Osv. Idag hör jag aldrig de argumenten.

Om man vill kan man säkert hitta situationer när västen kan vara ett problem vid en olycka men i 99% av fallen förbättrar den chansen att överleva ( eller snarare minskar risken att dö).

Man kan hitta en segelväst från 99 kr på jula eller en uppblåsbar för 699kr. Sen finns det hur dyra som helst.
                Skit i räddningsvästar (för vuxna ), bättre att ha en väst som man använder.

från nallen

Kommentera

Jag har tänkt på det mer den senaste tiden.. och jag tänkte unna mig en nu när skatteåb dimper in! En väl placerad peng enligt mig i :P sen så är det ju svårt att låta bli att köpa lite smått och gott när man besöker den lokala fiskebutiken.. "som vi alla vet.." hehe

Kommentera

Helt galet egentligen...men tajmingen i ämnet för mig personligen är smått...galet...

Har haft en Baltic Winner 150 sen 2007 och använt den en (!) gång innan i år (ovant, obekvämt, blabla osv).

Inför båtsäsongen i år kopplades den delen av hjärnan in igen varpå jag åkte till butiken och fick västen kontrollerad. Köpte ny utlösare, o konstaterade att gaspatronen var det inget fel på. Västen är inte obekväm eller i vägen, så det finns fan ingen ursäkt.

Jag fiskar hälften av mina fiskepass ifrån en 360 lång, 42 kg tung takbåt (typ jonboat). Ett felsteg där så ligger man i sjön...
                    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
                    -Ta med skräpet hem.
                    -Var ödmjuk.
                    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
                    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Jag har provat uppblåsbara oxå men märker allvarligt talat ingen skillnad alls vad gäller smidighet eller nå't annat. Bara vetskapen om att dessa har bästföredatum och skall kontrolleras med ganska täta intervall gör att de går bort.

Dagens västar är tunna och sitter bra, när det är kallt ute funkar dom bra som ersättare för en tröja under jackan. Största hindret är nog helt enkelt bara den nedärvda "töntstämpeln" som vissa tycker att det har och att man skall komma ihåg att ta på sig flytvästen när man åker ut och fiskar.

En sådan här för 99:- duger bra http://www.jula.se/catalog/fritid/ba...ytvast-659130/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85