Upp med bilder! *Klapp klapp klapp* Upp med bilder! *Klapp klapp klapp*
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborrar större än svenska rekordet
Collapse
X
-
Gäst1
Som du säger, rekordet kan ju knappast vara omöjlöigt att slå. Det finns säkert nån 3-kilos i dom flesta abborr-sjöar. Jag skulle kunna tro att det finns flera stycken på 4 kg i landet, b la i Kalmarsund och i skärgården.Ursprungligen postat av apersson69Skall ha tagits en i Voxsjön i Bollnäs på 50-talet som vägde 3,5 kg. Skall finnas kort men jag har inte sett dom. Tar det ändå med en nypa salt... Men jag tror inte det Svenska rekordet är oslagbart på något sätt...
Kommentera
-
Nog går det att slå men jag tror inte att det simmar 3-kilos i dom flesta abborrsjöar, inte ens 2-kilos. Det verkar inte vara många vatten som levererat riktigt, riktigt stor abborre. Det är ju knappt någon som kommit i närheten av svenska rekordet. Har för mig att Leif Krausse tog en på 2,9 men annars kan jag inte komma på någon. Och som ni ser så är den här tråden fortfarande utan bildbevis på abborrar över 3 kilo...Ursprungligen postat av Gäst1Som du säger, rekordet kan ju knappast vara omöjlöigt att slå. Det finns säkert nån 3-kilos i dom flesta abborr-sjöar. Jag skulle kunna tro att det finns flera stycken på 4 kg i landet, b la i Kalmarsund och i skärgården.
Kommentera
-
hehe hörde talas om det för några dagar sen och tänkte lägga ut en tråd sj :P vad jag har hört finns det massor av abborre i stim på flera hundra borra på 1-4kg som äter vad de ser i bassängerna vid kärnkraftverk. varför de blir så stora är för att kärnkraftsverkets varma vatten tappas ut i bassängerna så det bildas aldrig is där, det blir varmt och tillgången på föda är stor men de kan visst vara radioaktiva om det skulle vara en större mängd strålning i avfallet som släpps ut från kärnkraftverken. men det råder fiskeförbud och det är inte giltiga rekordfiskar i bassängerna men de mynnar ut i havet så det kan nog dra ut en och annan borre till kusten som man kan dra upp.
säger bara ultralätt
Kommentera
-
Man släpper INTE ut något "radioaktivt avfall" i något vatten utan enbart kylvatten, dvs svalt vatten som "tar" värmeenergi från reaktorena.. så vattnet är oförändrat men varmare.Ursprungligen postat av sjögräshehe hörde talas om det för några dagar sen och tänkte lägga ut en tråd sj :P vad jag har hört finns det massor av abborre i stim på flera hundra borra på 1-4kg som äter vad de ser i bassängerna vid kärnkraftverk. varför de blir så stora är för att kärnkraftsverkets varma vatten tappas ut i bassängerna så det bildas aldrig is där, det blir varmt och tillgången på föda är stor men de kan visst vara radioaktiva om det skulle vara en större mängd strålning i avfallet som släpps ut från kärnkraftverken. men det råder fiskeförbud och det är inte giltiga rekordfiskar i bassängerna men de mynnar ut i havet så det kan nog dra ut en och annan borre till kusten som man kan dra upp.
stim med borrar på upp till 4 kilo låter dessutom som en önskedröm men är nog som sagt inget mer än en just en dröm..size does matters!
Kommentera
-
jag snackade med en som har jobbat på ett kärnkraftverk och han sa att de gjorde prover i polerna och på proverna så ser man om vattnet har för hög radioaktivitet. sen tror inte jag heller att de släpper ut sådana saker i havet.Ursprungligen postat av pikehunterMan släpper INTE ut något "radioaktivt avfall" i något vatten utan enbart kylvatten, dvs svalt vatten som "tar" värmeenergi från reaktorena.. så vattnet är oförändrat men varmare.
stim med borrar på upp till 4 kilo låter dessutom som en önskedröm men är nog som sagt inget mer än en just en dröm..säger bara ultralätt
Kommentera
-
För att en abborre ska nå upp till 3 så behöver dom inte bara vara långa, dom måste vara sjukt feta... Tror dom som blir sjukt feta dör innan dom når upp till 4 kilo... Ne, min gissning är att MAX är 3.520 kilo
I en hygglig abborresjö så ligger nog toppen runt 2 kilo, i några upp mot 2.5... Och väldigt få upp mot 3.
Kommentera
-
Tvivlar på att det finns 4 kg,s borrar i Sverige.. Ok, har sett bild på uppstoppade borrar som påståtts väga 3,5 kg. Men det är max. Abus, napp och nytts, tävling vanns för många år sedan av K.G. Lindström, Boden, med en borre på 3,9 kg. Den största påstådda vad jag vet. Enligt uppgift tagen i Djupträsk utanför Överkalix, Norrbotten. Jag har fiskat där, någon 3,9 kg,s.-borre var inte känd från sjön enligt lokalbefolkningen. Hörde inte talas om någon märkvärdig borre alls.. Däremot var gös inplanterad..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 266 visningar