Vad kostar ett jerkset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kostar ett jerkset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad kostar ett jerkset?

Tjabba!
    Jag har funderat lite på om man kanske skulle börja jerka istället för vanligt haspel (verkar så inne i vassen kul!!!), men eftersom jag inte kan ta mig till sjöar själv (inget körkort) så fiskar jag nästan bara i en liten sjö, vilket kanske kan kännas lite "lite" om man ska börja med jerk. Men vad behöver ett jerkset kosta som håller? (alltså ingen skitkvalité).

Vad jag menar med set är alltså:

- Spö
    - Rulle med lina
    - Lite tafsar och ett par beten

Vad kan det kosta tillsammans, jag är helt ny inom detta område så det är svårt att kolla ut priser själv eftersom det finns så mycket saker och olika prisklasser i jerk-sortimentet.

Tänk på att jag är nybörjare och har bara fiskat med hederlig haspel så jag vill inte ha några supersaker, men lite tips och priser och vore bra att ha för att se "om det är värt att köpa jerk" Antar att alla som börjat med jerk inte ha ångrat sig och tycker att det är skitbra, så man blir lite sugen.
    Senast ändrad av Cobben; 2006-05-20, 17:13.

Under 1500 kr kan du få ihop ett helt okej jerkset. Inga värstinggrejer men ändå helt ok utrustning.

Kommentera

Var Niklar som skrev senaste inlägget orkade/glömde ändra användarnamn. (butiksdator)

Kommentera

Ursprungligen postat av maxackaxan
        Under 1500 kr kan du få ihop ett helt okej jerkset. Inga värstinggrejer men ändå helt ok utrustning.
        Oj! Det var inga stora pengar, men då får man väl ändå inte några beten/lina/tafsar? Spö och rulle borde kanske kosta åtminstone 1500:- eller? Vill som sagt inte ha grejer som går sönder efter tre turer.

Nån som vet nån sida som har bra "paket-erbjudanden" ?

Kommentera

Ursprungligen postat av CObb
          Tjabba!
          Jag har funderat lite på om man kanske skulle börja jerka istället för vanligt haspel, men eftersom jag inte kan ta mig till sjöar själv (inget körkort) så fiskar jag nästan bara i en liten sjö, vilket kanske kan kännas lite "lite" om man ska börja med jerk. Men vad behöver ett jerkset kosta som håller? (alltså ingen skitkvalité).

Vad jag menar med set är alltså:

- Spö
          - Rulle med lina
          - Lite tafsar och ett par beten

Vad kan det kosta tillsammans, jag är helt ny inom detta område så det är svårt att kolla ut priser själv eftersom det finns så mycket saker och olika prisklasser i jerk-sortimentet.

Tänk på att jag är nybörjare och har bara fiskat med hederlig haspel så jag vill inte ha några supersaker, men lite tips och priser och vore bra att ha för att se "om det är värt att köpa jerk" Antar att alla som börjat med jerk inte ha ångrat sig och tycker att det är skitbra, så man blir lite sugen.

se det inte som att du över en teknik för en annan, utan att du kompleterar med ytterligare ett sätt att fiska. gör inte kardinalfelet och köp det absolut billigaste, dels så är det oftast ingen "feeling" i dom prylarna och dels så håller dom sällan. du kommer som så många andra ganska snart vilja köpa upp dig ett snäpp ändå. satsa på ett set runt 1500:- redan från början och håll dig till kända produkter, skulle du inte gilla det så kan du alltid sälja det vidare (vilket blir svårt med ett skit-set). den affär ( www.lundgrensfiske.com ) där jag (och många andra här på forumet) köper mycket av mina prylar har bra rykte och är mycket kunniga, så dom rekomenderar jag starkt.

om du kollar runt i sökfunktionen så ser du ungefär vilka spön, rullar, linor och beten som rekomenderas och gillas. du ser också en del prylar som du ska akta dig för. men som det sagts så många gånger så handlar det om vad DU gillar och vad som passar DIG och DITT fiske.
          Senast ändrad av ALQ; 2006-05-20, 15:18.
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

Vi (stockholms sportfiskebutik(fishit)) säljer ett jerkset för 995:- . Spö (crystalis jerk 180/90) + rulle (iridium banner 806). Spöet är jävligt sjyst. Rullen har jag ingen aning om. den känns okej, me jag har inte använt den själv så jag vågar inte lova något. Om något mot förmodan skulle gå sönder har du ju alltid ett års garanti på sakerna. Flätad lina kostar typ 200 kr och drag kan du få mellan 50 och 350 kr/st helt beroende på vad du vill ha.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar
              Vi (stockholms sportfiskebutik(fishit)) säljer ett jerkset för 995:- . Spö (crystalis jerk 180/90) + rulle (iridium banner 806). Spöet är jävligt sjyst. Rullen har jag ingen aning om. den känns okej, me jag har inte använt den själv så jag vågar inte lova något. Om något mot förmodan skulle gå sönder har du ju alltid ett års garanti på sakerna. Flätad lina kostar typ 200 kr och drag kan du få mellan 50 och 350 kr/st helt beroende på vad du vill ha.

det är just sånna set som jag varnar för! i princip omöjliga att sälja vidare. en ambassadeurrulle kan du alltid sälja om du inte skulle gilla den eller om du vill byta upp dig. samma sak med spön.
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
                se det inte som att du över en teknik för en annan, utan att du kompleterar med ytterligare ett sätt att fiska. gör inte kardinalfelet och köp det absolut billigaste, dels så är det oftast ingen "feeling" i dom prylarna och dels så håller dom sällan. du kommer som så många andra ganska snart vilja köpa upp dig ett snäpp ändå. satsa på ett set runt 1500:- redan från början och håll dig till kända produkter, skulle du inte gilla det så kan du alltid sälja det vidare (vilket blir svårt med ett skit-set). den affär ( www.lundgrensfiske.com ) där jag (och många andra här på forumet) köper mycket av mina prylar har bra rykte och är mycket kunniga, så dom rekomenderar jag starkt.

om du kollar runt i sökfunktionen så ser du ungefär vilka spön, rullar, linor och beten som rekomenderas och gillas. du ser också en del prylar som du ska akta dig för. men som det sagts så många gånger så handlar det om vad DU gillar och vad som passar DIG och DITT fiske.

Tack så mycket för infon! Jag vill defentitivt köpa kvalité som jag skrev i de tidigare inläggen och då är det ju smart att hålla sig till kända märken. Jag ska kolla lite på lundgrens och se om jag hittar något.. Det är ingen som har tips på ett par rullar och ett par spön som är populära (Ni kan ju tipsa om era egna grejer om ni är nöjda med dom ). En sak till! Vad för kastvikter på spöt rekomenderas?

Kommentera

Köp en Amba 5601 c4. GRYYYYYYMMMM rulle... Spö:t kan vara tex Buster Stiff eller kinnetic...

Fick detta kit med lina (pp) 2 taffsar och en buster för 2000....
                  Skitnöjd..

Va också innne på 1500kr budget men kliver man upp 500 kr får man ut så mycket mer av grejjorna och man slipper känna ångesten när man inte är nöjd med prylarna sen.
                  - T e a m O d i n -

Kommentera

Ursprungligen postat av rickjung
                    Köp en Amba 5601 c4. GRYYYYYYMMMM rulle... Spö:t kan vara tex Buster Stiff eller kinnetic...

Fick detta kit med lina (pp) 2 taffsar och en buster för 2000....
                    Skitnöjd..

Va också innne på 1500kr budget men kliver man upp 500 kr får man ut så mycket mer av grejjorna och man slipper känna ångesten när man inte är nöjd med prylarna sen.
                    okej, låter finfint, 500:- kan man gå upp Men vart köpte du grejjerna?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen