Ståltafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ståltafs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ståltafs

    Hej

    Ska fiska i en sjö som har både gädda och regnbåge, det är tänkt att jag ska spinnfiska. Tyvärr är jag lite sent ute och har endast tillgång till ståltafs, är det bättre att använda det eller sumpar man chansen att få regnbåge helt och hållet då? Eller ska jag skippa tafsen helt?

    Tack

  • #2
    Med tanke på att gäddan hugger på allt regnbågen kan tänkas hugga på - ja, använd tafs. Om inte annat så för gäddornas skull. Aldrig värt att riskera att gäddorna blir permanent beklädda i beten och krokar!

    Kommentera


    • #3
      Okej tack, blir väl med tafs. Men hur påverkar det regnbågsfisket?

      Kommentera


      • #4
        Kan möjligen påverka negativt om betet du tänkt använda till regnbågsfisket inte beter sig korrekt, exempelvis en spinnare som inte snurrar. Hört/läst att exempelvis gös inte gillar eller rentav skyggar för ståltafs, har inte märkt någon skillnad på stål/FC/betelås, har även provat alla vid göstrolling.
        Fiskar du regnbåge en strålande solig dag, vindstilla och kristallklart vatten, så kanske den skyggar.
        Fast nä det tror jag inte den gör, det är en fisk, är den sugen på att smacka så skiter den i om det sitter en ståltafs på!

        Kommentera


        • #5
          Som med mycket annat inom fiske så är ståltafsens skrämselfaktor något som alla fiskare har en åsikt om. En del hävdar att den skrämmer, andra att den inte gör det. Det finns inte alltid sanningar inom fisket. Jag har fått lika mycket gös då jag fiskat med ståltafs som då min medfiskare fiskat med FC-tafs. Vi har båda använt jiggar (för ordningens skull kan det vara bra att nämna). Vad gäller regnbågens eventuella skyggande kan vi alla bara gissa.

          Många hävdar att man måste ha nylon-/FC-tafs för att havsöring (som anses ännu skyggare) ska hugga. Nej, jag har sett folk fånga havsöring med skrikande gul flätlina till draget. Ut och pröva dig fram! Med tafsen slipper du i alla fall att låta gädda simma med ditt drag i munnen och du kanske får behålla fler drag.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

          Kommentera


          • #6
            En sån här lär inte störa regnbågen speciellt mycket. http://www.olssonsfiske.se/fiskereds...s-25cm-6kg-3-s

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av nalyd Visa inlägg
              Hej

              Ska fiska i en sjö som har både gädda och regnbåge, det är tänkt att jag ska spinnfiska. Tyvärr är jag lite sent ute och har endast tillgång till ståltafs, är det bättre att använda det eller sumpar man chansen att få regnbåge helt och hållet då? Eller ska jag skippa tafsen helt?

              Tack
              Hej Ddylan;

              För att minska antalet förlorade beten och samtidigt öka huggfrekvensen kan du skarva på 0,40 mm fluorocarbon mellan bete och huvudlina... En bra skarvknut är dubbel Uniknot...

              Vid riktat Gäddfiske föredrar jag själv ståltafs..

              Go for the Big Ones!

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

              Kommentera


              • #8
                Tack alla för hjälpen, det gick bra idag

                Kommentera


                • #9
                  Rapporterat
                  Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  66 svar
                  14 639 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art
                   
                  Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                  19 svar
                  5 468 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                  22 svar
                  3 085 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nextline  
                  Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                  26 svar
                  8 253 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                  Startad av stahre87, 2014-01-17, 13:06
                  72 svar
                  9 739 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Arbetar...
                  X