fiske, en dyr hobby och livsstil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiske, en dyr hobby och livsstil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • fiske, en dyr hobby och livsstil?

    Jag vet inte om någon liknande tråd finns redan, sökte men utan framgång. Men om så är fallet flytta eller lås denna.
    Jag har fiskat som nästan alla här sen barnsben. Men då med ett enkelt metspö från biltema och mask från komposten.
    Dom senaste tre åren har intresset av olika anledningar ökat extremt och framförallt gäddfisket (men också till en ganska stor del fjällfiske med torrfluga) men framförallt jerk/spinn-fiske efter gädda.
    Har sambo och en dotter på 1,5år så tiden (som bekant också är pengar) är knapp.
    Man har ju köpt på sig ALLT nödvändigt, och även massa som egentligen inte behövs och lagt ut åtskilliga kronor på fisket. Under en ganska kort tid.
    Är lite intresserad över om ni andra har stenkoll på hur mycket pengar ert fiske/intresse kostar per år. Och vad det kostat under dom åren ni fiskat? Jag skulle inte säga att jag är extrem på något sätt när det gäller fisket, skulle gärna satsa ännu mycket mer men av olika anledningar går det inte.
    När jag tänker på den ekonomiska biten inkluderar jag allt tänkbart som hör fisket till, och lite därtill. Så som bränsle till båt/fiskekort/båtförvaring/håvar/tänger/småplock/färg osv för er som bygger beten/försäkringar/service osv osv..

    Och en till fråga. Jag tror många känner igen sig i -ska du ut nu igen, kan du aldrig va hemma och mysa. - Men du va ju ute förra helgen också! -Vad har du köpt nu igen? Va fan kostade det där?
    Hur tar er familj det? =)

  • #2
    ... Tar jag mig INTE ut med jämna mellanrum blir jag grining, irriterad och omedgörlig. Ungefär som när jag är hungrig/trött... Jag sitter i familjesituation med en liten också och för familjefridens skull brukar ett pass i veckan vara accepterat. Men visst får jag mycket skit för det endå hemifrån, så är det ju.

    Det spelar ingen roll vad jag tar mig ut på för slags fiske heller, det är hela grejjen att totalt kunna släppa vardagen och bara fokusera på en sak som är det meditativa för mig.

    Jag tror det är samma/lika med andra hobbys/intressen också som fungerar som verklighetsflykt.

    Innan jag hade familj var det mer en livsstil dock!

    Kommentera


    • #3
      Det du förklarar är så nära ett beroende av droger man kan komma. Eller egentligen kanske samma sak, förutom att du inte skadar dig själv rent fysiskt. Har inte riktigt kommit till det stadiet, men längtar ut hela tiden.

      Kommentera


      • #4
        been there, done that.......känner igen mig i allt TS skriver och det blir några sådana år för alla.Barnen måste få sitt och
        mycket tid har gått till hockey,fotboll och ridningar under deras uppväxt,ibland kändes det som det inte fanns tid eller pengar alls för egna intresset men i slutänden betalar det sig i alla fall och på ett eller annat sätt går det att ordna ändå så att man i alla fall får stilla den värsta hungern....En ide kan ju vara att försöka få nån annan i familjen intresserad av samma sak....Men tids nog kommer både tid och lite mer pengar att kunna läggas på ditt fiske....men en förstående partner med ett eget intresse är guld värt,det blir inte lika mycket gnäll då.Jag är i dag så lyckligt lottad att barnen är utflugna och jag i stort sett ägnar mig åt jakt och fiske i den mån jag själv önskar under min lediga tid....vad har du köpt nu igen? kommer mer som en retsam kommentar än en ilsken fråga i dag....i alla fall om det inte gäller alltför dyra grejer.Bida din tid Fredrik...tids nog får du tid skall
        du se, den som väntar på nåt gott vet du....
        Hur mycket pengar man lägger på fiske har jag aldrig räknat på....då tror jag man kanske skulle få ordentligt dåligt
        samvete
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #5
          Jag började fiska "ordentligt i slutet av 2013 (För ungefär 3-4 månadersen), kan säga att jag redan lagt ut 10 tusen utan att fundera... De skulle inte förvåna mig om de är mer! Lägger man till båt som precis blev köpt så säg 25 tusen och den är långt ifrån färdig än! haha

          Jag föddes dock in i en familj där far är... Fisketokig, eget fiskerum... Med fler drag än vår fiskebutik nere i stan hehe, 2-3 båtar osv...

          Egentligen vill jag inte veta hur detta året kommer sluta i köpta grejer... Men jag har en dum vana att jag alltid köper grejer så fort jag inte får fiska på två veckor elr mindre, de kan vara allt från små drag för 30kr st till rullar för flera tusen!
          Hade samma problem med min andra hobby, därför sluta jag med den. Då fiske och "den andra hobbyn" gjorde att jag knappt hade råd med nuddlar varje dag...

          Man kan såklart klara sig med ETT spö, EN rulle, EN lina och ETT bete. Men man vill testa allt innan de är försent!

          Såg någon som skrivit i sin signatur något i stilen: När jag dör, hoppas jag inte frugan säljer mina fiske grejer för de jag sagt att jag köpt de för. Så jävla true..
          Senast ändrad av Snöhäst; 2014-01-17, 14:23.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

          Kommentera


          • #6
            Via min nettbank (Skandiabanken) fører jeg et "familieregnskap" for oss, så jeg har stålkontroll på hvor mye penger vi (les; jeg) bruker på fiskerelaterte innkjøp. Det eneste unntaket er drivstoff, dette klarer jeg ikke å skille ut fra drivstoff til bilene våre uten masse merarbeid. Av forskjellige årsaker har jeg ikke tenkt til å si hvor mye penger som renner ut hvert år, men det er et betydelig beløp. Til gjengjeld bruker jeg ikke penger på så mye annet, det blir et prioriteringsspørsmål.

            Det er verdt å huske på at det er fult mulig å få fisk uten et forbruk tilsvarende USAs forsvarsbudsjett. Spinnfiske etter feks gjedde er egentlig et utrolig enkelt fiske. Du får gjedder med en investering på noen hundre kroner hos Biltema/ Jula etc, det er ingen andre enn deg selv som som står for kjøpspresset. Hvis du er i tvil, så bare se på våre nye landsmenn, de får fisk i bøtter og spann med utstyr fra Biltema. At man ender opp med et par båter, 3-4 motorer, 10-20 stenger og sneller og hundretalls beten er ene og alene noe man må ta skylden for selv.

            Tidligere drev jeg med utforsykling (DH), der vil jeg påstå at man MÅ legge 10.000+ på bordet for å komme i gang, helst 20.000+ for fiskingen holder det som sagt med noen hundrelapper.

            Tidsaspektet er det langt værre med, særlig for oss med (små) barn og en partner som ikke selv er fiskeinteressert. Skal du fiske må du nødvendigvis bruke tid ved/ på vannet. I motsetning til pengene man bruker på fiskingen, er det helt klart en sammenheng mellom tid brukt på fisking, og hvor mye (eller stor) fisk man får, så vil man ha mye (stor) fisk, må man bruke mye tid. Den eneste anbefalingen jeg kan komme med her, er å legge inn så mye aksjer man klarer når man er hjemme (les; ta ansvar, gjør husarbeid frivillig etc), og snakk med den man deler livet med om viktigheten av at man kommer seg ut. Å forvente at man kan ta fisketurer på sparket ("Men kjære, forholdene er helt perfekte akkurat nå, jeg vet at junior har kolikk, men jeg må bare ut nå.") er det bare å glemme, i hvertfall hvis man har en plan om fortsette å leve sammen med sin partner. Legg planer langt fremover i tid, sett opp en kalender og bli enige. Litt mas og kjas blir det uansett, men mye mindre enn dersom du kommer 30 minutter før avreise og sier "sees om tre dager, jeg skal fiske".

            Du kan banne på at når den planlagte turen kommer, den du har booket inn hos din kjære fire måneder i forveien, så er forholdene elendige, trafikkorken står dønn, agnfisken din har råtnet og vinden blåser 24 m/sek. Da skal du bare ta på deg det største smilet du har, tilpasse deg etter beste evne, komme deg ut og nyte det. Basta!
            Senast ändrad av Team Colibri; 2014-01-17, 14:35.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Bra svar! Tror det byggarn skriver, att det är bra att ens partner har en hobby då man förhoppningsvis förstår varandra bättre då. Nu är det så tyvärr, att min sambo inte har något speciellt intresse. Och allt som hör sport och fritid till är absolut längst ner på listan...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Bra svar! Tror det byggarn skriver, att det är bra att ens partner har en hobby då man förhoppningsvis förstår varandra bättre då. Nu är det så tyvärr, att min sambo inte har något speciellt intresse. Och allt som hör sport och fritid till är absolut längst ner på listan...
                Takk.
                Alle har en interesse Fredrik, det er bare at hvis den interessen er feks å sitte i sofaen og se på TV, så kalles det å "slappe av" i steden for en interesse. Det samme gjelder shopping, kafebesøk med venninner, å lese bøker etc. Din kjære har sikkert en interesse, det er bare at hun ikke selv definerer det hun liker å gjøre som en interesse. Om ikke annet så har hun tydeligvis minst en interesse, og det er å være sammen med deg.

                Hadde man vært interesseløs, så hadde man vært strålende fornøyd med å tilbringe hele sin fritid sittende på en stol mens man stirrer i veggen, og der er heldigvis de færreste av oss.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Jag la golfen på hyllan för några år sedan när jag fick barn, där var det utgifter på ca 15 000kr per år, fisket är inte speciellt dyrt då båten är inköpt för annat oxå.

                  Några spön + rullar för sammanlagt några tusenlappar bör hålla några år och beten behöver man inte så mycket anser jag, räcker med en uppsättning jiggar, lite kustwobblers, nån bomber och zalt samt de där spinnarna, skeddragen och övriga hi-lo mm. Lite lina på det och ha båtplatser nära det bra fisket gör inte så mycket pengar.

                  Innan jag mördade in på detta forum hade jag ett spö och rulle och en låda drag som fungerat i många år. Men nu måste man ju köpa sig lycklig och kan få riktigt bra grejer kring 1500-2000kr.

                  Edit. Vi har häst oxå, där kan vi prata pengar!!!
                  Senast ändrad av KN; 2014-01-17, 17:23.

                  Kommentera


                  • #10
                    Fiske är precis så dyrt som man gör det till. Det går att bedriva relativt billigt (särskilt för de som har tillgång till vatten med det fria handredskapsfisket) men man kan såklart också göra det precis så dyrt som man vill.

                    Golf, Hästsport, Rally eller liknande har helt andra kostnader där minimisummor som greenfee, stallplats och reparationskostnader/försäkringar osv är av helt andra proportioner.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 654 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 469 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 586 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X