Ny lina för aborrefisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny lina för aborrefisket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny lina för aborrefisket

    Hej. Har till kommande säsongen tänkt fiska mer borre än tidigare. Jag har köpt nytt set, spinn för att komplettera mitt haspel.

    Har dessutom köpt en ny lättviktsspole till min type R och eftersom jag enbart har kassa erfarenheter av tunnare linor plus multirulle undrar jag om ni har heta tips på linor som

    ; inte skär ner så fruktansvärt mycket i undre lager (har kanske mer med dimension att göra?)
    ; som är tyst
    ; som är pålitlig så till vida att brott gränsen stämmer hyfsat mot spec.

    Jag har bra erfarenhet av vissa linor men då i dimensioner 0.28-.0.36

    Gör det så stor skillnad i fisket om man har 0.10/0.12/0.14??
    Kommer alltid ha sista två metrarna med FC i typ 0.35 skarvad med knut mot flätlinan.

    Spinnspöt kommer uteslutande användas till hårda beten

    Och sådana här trådar brukar tendera att barka iväg i någon form av hävdelse om att jag har rätt o du fel, pajkastning osv.

    Bespara oss det och ge konkreta tips på hur ni upplever linor så ska jag själv bedömma sen.

    Mvh

  • #2
    Kör sedan 2016 mest spin med multi ca 90% till borrefisket och är helnöjd med det och jag har på båda mina borre spön Strike Wire Vertical 0,13mm i rosa så jag ser den trots svikande synskärpa och den är i mina ögon kanon bra, inga problem med att den skär ner varken på Revon eller Tatulan och håller gör den bra med avslutade säsongen med att drilla in en +8kg gädda med Tatulan på ett 6,1" Tatula spö så hållfastheten är god.

    kan inte uttala min om andra linor i de dimensionerna då denna är den enda jag provat och har inga planer på att byta då den funkar så bra ;-)

    Kommentera


    • #3
      På mitt multiset till abborre använder jag Fireline tracer braid 0,14. Jag är mycket nöjd med den linan. Lägger sig bra på rullen och kastar bra. Blir dock ganska snabbt blekt men den synd ändå ganska bra tycker jag.
      Instagram: mattiasandersson90

      Bara ett kast till...

      Kommentera


      • #4
        Har PP Red Vermillion köpt 2011 i USA, Tror det är 10 eller 15 lb, upplever den aningen grövre än en Spiderwire Stealth Smooth 8, 0,10 kanske är den 0,13-0,15. La på den på en liten multi för abborre 2014 och vände på den härom året!

        Nå den funkar mycket bra, inga spontana linbrott, gräver inte ned sig speciellt, drillade en pigg norrlandsgädda på ca 5kg i somras, lite väl mörkröd, dock. När jag byter nästa gång blir det nog PP igen (gul). Tråkigt? Tja den funkar ju...

        Kommentera


        • #5
          Tracer Braid 0,14 har jag på min multi till borre och 0.12 tror jag den va på haspeln
          Tracer Braid är en grym lina i alla storlekar
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Jag kör med 0,14 tracerbraid på ett spö och 0,14 sufix 832 på ett annat spö.
            Båda har fungerat utmärkt för mig.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Jag kör med 0,14 tracerbraid på ett spö och 0,14 sufix 832 på ett annat spö.
              Båda har fungerat utmärkt för mig.
              Har båda i grövre dimensioner. Vilken om du får välja!?

              Kommentera


              • #8
                832 känns mjukare och lite mer följsam.
                TB är dock jäkligt stark men ändå smidig och den sviker en aldrig så min röst går till Tracerbraid.

                Kommentera


                • #9
                  Har kört den här säsongen med spiderwire stealth smooth 8 0,12 ihop med Daiwa Zillion 1016 SW TW samt ett customspö från truecustom rods , även använt den rullen & linan till lite öring . Linan har funkat klockrent , den är tyst , binder inge vatten , kastar långt , stabil & håller förvånansvärt bra .
                  Med så tunna linor brukar man alltid snärta av lina några ggr men kan inte minnas att jag har gjort det med denna .

                  Enda negativa är att jag upplever linan något tjockare än specat , känns som den är 1 stl större än specat så nästa gång kommer jag välja 0,10 istället för 0,12

                  Har även den linan (0,17 & 0,20) på 2 haspel rullar för gädda & även där funkar klockrent .

                  En annan lina som jag tyvärr inte har hunnit prova mer en några kast på haspel är Daiwa EVO 8 , utav det lilla jag har provat så känns linan riktigt bra .
                  Tyst , mjuk , stabil , känns riktigt tunn & enligt en god vän som kört med linan en hel säsong håller coatningen väldigt bra & han har bytt till den linan på samtliga sina rullar .

                  Kommentera


                  • #10
                    Eftersom du ska köra ned "hårdbeten " och inga avancerade jiggtekniker så säger jag direkt nylon/fc
                    Finns otroligt bra och moderna nylonlinor nu. Stroft LS är min favorit..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 638 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X