Ny lina för aborrefisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny lina för aborrefisket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    För övrigt har jag med mig en svart/brun tuschpenna, dra den sista metern av lina runt spetsen så e den mörk på fem sekunder.
    Varför vill man måla linan mörk?
    En mörk lina ger mest kontrast i vattnet.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Varför vill man måla linan mörk?
      En mörk lina ger mest kontrast i vattnet.
      Ja det kan man diskutera. Beror nog på var och hur djupt man fiskar, en gul lina på ett par meters djup tror jag syns mer från sidan, från ovan fiskad i mellanvatten med ljus himmel kan det vara annorlunda, även färg på botten (mörk/ljus) torde ha betydelse.

      Jag svartfärgar linan när jag bottenjiggar och tror det är en fördel annars vore väl en gul lina och svart jigg det optimala ur synbarhetssynpukt och det vete sjutton om det är så enkelt...

      Kommentera


      • #23
        Det där är ingen exakt vetenskap, och högst osäkert vad som faktiskt gäller för dagen. Jag fiskar t.e.x HÖ med smokefärgad lina, trots grunt fiske i oftast klart vatten - det gör de flesta guider också. Andra kör vit lina till detta fiske, alltså helt på tvärs med övriga. Borre fiskar jag med för mig starkt synlig lina eftersom jag vill se slackhuggen på linan, huruvida fisken bryr sig är väldigt svårt att veta.

        Kommentera


        • #24
          ingen har ännu kunnat övertyga mig om att det för fisken spelar någon roll vilken färg linan har, jag har heller aldrig märkt någon skillnad...tror helt enkelt inte att det spelar någon som helst roll vilken färg den har...men tron kan ju försätta berg så tror man det spelar roll är det bäst man kör med det man tror är rätt färg...annars fiskar man nog därefter...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #25
            Nej färgen lägger jag ingen vikt vid. Eller jo. På så vis att jag gärna vill se linan . kör ändå sista 1,5-2m med fc

            Kommentera


            • #26
              Jag kör också fc närmast betet utom just för HÖ, skälet är att jag inte vill addera risken med sammanfogade linor, fiskar som håller sig under vattnet åstadkommer inte samma hävstång så där ser jag inte lika stor risk för linbrott vid knutarna. Å andra sidan finns det de som hävdar att man absolut måste ha fc just vid öringfiske, jag har då inte märkt att det skulle göra fisken mindre skygg. Viktigast är nog som sagt att man tror på grejerna själv.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 587 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 649 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 468 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 340 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 584 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X