Ursprungligen postat av holden
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är sportfiske?
Collapse
X
-
Nu får jag säkert skäll
Men just Sportfiske förknippar jag med att man tävlar i fiske oxå
Annars tycker jag det skall heta Fritidsfiskaresom jag alltid sett mig själv.
Har iofs blivit en Sportfiskare nu då eftersom jag börjat tävla i Gäddfiske
Men det är mina tankar.
Fritidsfiskare, Sportfiskarna och Yrkesfiskaredär är katogorierna i min värld oavsett om du metar, kastar eller trollar
Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
Fritidsfiskare, Sportfiskarna och Yrkesfiskaredär är katogorierna i min värld oavsett om du metar, kastar eller trollar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Classe69 Visa inläggNu får jag säkert skäll
Men det är mina tankar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Classe69 Visa inläggNu får jag säkert skäll
Men det är mina tankar.
då skäller vi då...
för mig och många andra är fritidsfiske ett samlingsbegrepp...
saxat från jordbruksverket...
"Fritidsfiske brukar delas upp i sportfiske och husbehovsfiske:
Sportfiske bedrivs endast med handredskap så som spö, lina och krok. Sportfiske kan vara ett missvisande namn eftersom syftet oftare är rekreation och avkoppling än sport och tävling.
Husbehovsfiske bedrivs oftast med mängdfångande redskap så som nät, ryssjor och mjärdar. Syftet är även här rekreation, men i stor grad även konsumtion av fångsten i det egna hushållet."
det var just därför tidigare "fritidsfiskarna" bytte namn till sportfiskarna...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stefan1 Visa inläggSå de som lägger nät eller fiskar med spö på sin fritid tillhör fritidsfisket?
Alla har rätt till sin åsikt och jag ville bara säga min.
Men, Vad är sportfiske?
Personligen tycker jag det är Svårt att svara på, som att bryta ner ordet NormalDu får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Detta är väl inget nytt, harpunera i Norge har vart lagligt i många många år minst va jag vet 30 år eller så länge jag kommer ihåg. hade en kompis som åkte på dykresor dit och harpunera havsskatt har jag för mig. Nu e jag inte för detta sätt men skall ci hård dra detta så ja dom dör väl i alla fall. Dom harpunerar ju inte o sen släpper tillbaka dom. Till skillnad va vi gör sätter massa krokar i fiskarna o sen skall släppa tillbaka dom. Jag tycker egentligen i så fall att vi skall förbjuda C&R om vi skall vara riktigt realistiska. Ja jag kommer få mothugg nu men men......
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggdet var just därför tidigare "fritidsfiskarna" bytte namn till sportfiskarna...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggSe där hur olika man kan tycka. De flesta av de fiskar jag själv fångat, sportsmässigt, har ätits upp. Däremot anser jag inte att de som tillämpar C&R inte är sportfiskare men företeelsen rymmer en rad etiska problem. Kanske behövs etiska regler även för C&R?
"Sportsmässigt", här får du gärna komma med en lite längre förklaring och din beskrivning av termen, för jag finner den inte glasklar!
För om jag, för en stund, får vara din motpol i frågan C&R vs Mumsa, så är det just ordet "sportmässigt" jag fastnar på.
Dvs kanske kan "sportmässigt" få mig att ändra min syn på saken, eller i alla fall bergripa din syn på saken.
(C&R etiken bordlägger vi!?)
Sen tycker jag TS är lite försiktig/feg/undvikande med sina egna "tyckande" om vad som är Sportfiske.
Däremot är TS mer offensiv/tuff/tydlig med att finna avvikelser från förslag på Sportfiske.
(dvs jag läser gärna mer om vad TS själv tycker i frågan)
Förövrigt så har jag saxat lite av det TS, kanske modifierat saxningen lite, har för funderingat och försökt mig på en liten sammanställning:
C&R - kan vara Sportfiske.
Ett spö, en lina - behöver inte vara Sportfiske.
Tävlingsfiske - Är inte per automatik Sportfiske.
Harpunfiske - är inte Sportfiske.
(Nä, jag skriver inte detta för att trycka ner eller mobba, jag tycker TS lyfter en mycket svår och intressant fråga, vilket får mig att fundera över mitt egna "sportfiske" och vad Sportfiskarna står för....)Visst fn är det en materialsport!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pegaso Visa inläggSe där! Nu börjar vi komma någon vart, eller i alla fall få en start på att reda ut de olika begreppen.
"Sportsmässigt", här får du gärna komma med en lite längre förklaring och din beskrivning av termen, för jag finner den inte glasklar!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 450 visningar
1 gilla