Vad är sportfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är sportfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Vill man borra ner sig i vad ”sport” är så blir det knepigare....
    Så är det. Just därför att det inte handlar om någon självklarhet förtjänar frågan att stötas och blötas och av samma skäl borde Sportfiskarna hålla sig med en begriplig definition av vad det sportfiske organisationen gör anspråk på att företräda är.

Kommentera

Nu får jag säkert skäll
      Men just Sportfiske förknippar jag med att man tävlar i fiske oxå
      Annars tycker jag det skall heta Fritidsfiskare som jag alltid sett mig själv.

Har iofs blivit en Sportfiskare nu då eftersom jag börjat tävla i Gäddfiske

Men det är mina tankar.

Fritidsfiskare, Sportfiskarna och Yrkesfiskare där är katogorierna i min värld oavsett om du metar, kastar eller trollar
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

Fritidsfiskare, Sportfiskarna och Yrkesfiskare där är katogorierna i min värld oavsett om du metar, kastar eller trollar
        Så de som lägger nät eller fiskar med spö på sin fritid tillhör fritidsfisket?

Kommentera

Nu får jag säkert skäll

Men det är mina tankar.

Men tävlingsfiske kan bedrivas på sätt som är o- eller svårförenligt med vad mng anser vara sportfiskeetiskt acceptabelt. Hur som helst så blir det, i mina ögon, inte sportfiske bara för att det är tävling.

Kommentera

Nu får jag säkert skäll

Men det är mina tankar.

då skäller vi då...

för mig och många andra är fritidsfiske ett samlingsbegrepp...

saxat från jordbruksverket...

"Fritidsfiske brukar delas upp i sportfiske och husbehovsfiske:

Sportfiske bedrivs endast med handredskap så som spö, lina och krok. Sportfiske kan vara ett missvisande namn eftersom syftet oftare är rekreation och avkoppling än sport och tävling.

Husbehovsfiske bedrivs oftast med mängdfångande redskap så som nät, ryssjor och mjärdar. Syftet är även här rekreation, men i stor grad även konsumtion av fångsten i det egna hushållet."

det var just därför tidigare "fritidsfiskarna" bytte namn till sportfiskarna...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
              Så de som lägger nät eller fiskar med spö på sin fritid tillhör fritidsfisket?
              Nätfiskare finns inte i min värld. Lågt stående personer för mig. Nu blir det väl nya skrik och skällningar men jag kan ta det för detta är vad Jag tycker
              Alla har rätt till sin åsikt och jag ville bara säga min.
              Men, Vad är sportfiske?
              Personligen tycker jag det är Svårt att svara på, som att bryta ner ordet Normal
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Detta är väl inget nytt, harpunera i Norge har vart lagligt i många många år minst va jag vet 30 år eller så länge jag kommer ihåg. hade en kompis som åkte på dykresor dit och harpunera havsskatt har jag för mig. Nu e jag inte för detta sätt men skall ci hård dra detta så ja dom dör väl i alla fall. Dom harpunerar ju inte o sen släpper tillbaka dom. Till skillnad va vi gör sätter massa krokar i fiskarna o sen skall släppa tillbaka dom. Jag tycker egentligen i så fall att vi skall förbjuda C&R om vi skall vara riktigt realistiska. Ja jag kommer få mothugg nu men men......

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  det var just därför tidigare "fritidsfiskarna" bytte namn till sportfiskarna...
                  Bland annat i alla fall. När skedde namnbytet? Själv minns jag inte men var det i samma veva som man tog fram de etiska reglerna? Jag minns debatten om det (men inte exakt vilket/vlka år det var reglerna antogs (men smedmanöringen luktar ju tidigt sjuttiotal). Jag minns att på sextiotelet kallade man sig för Fiskefrämjandet (och tidningen hette då Svenskt Fiske - Sportfiskaren).

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Se där hur olika man kan tycka. De flesta av de fiskar jag själv fångat, sportsmässigt, har ätits upp. Däremot anser jag inte att de som tillämpar C&R inte är sportfiskare men företeelsen rymmer en rad etiska problem. Kanske behövs etiska regler även för C&R?
                    Se där! Nu börjar vi komma någon vart, eller i alla fall få en start på att reda ut de olika begreppen.
                    "Sportsmässigt", här får du gärna komma med en lite längre förklaring och din beskrivning av termen, för jag finner den inte glasklar!
                    För om jag, för en stund, får vara din motpol i frågan C&R vs Mumsa, så är det just ordet "sportmässigt" jag fastnar på.
                    Dvs kanske kan "sportmässigt" få mig att ändra min syn på saken, eller i alla fall bergripa din syn på saken.
                    (C&R etiken bordlägger vi!?)

Sen tycker jag TS är lite försiktig/feg/undvikande med sina egna "tyckande" om vad som är Sportfiske.
                    Däremot är TS mer offensiv/tuff/tydlig med att finna avvikelser från förslag på Sportfiske.
                    (dvs jag läser gärna mer om vad TS själv tycker i frågan)
                    Förövrigt så har jag saxat lite av det TS, kanske modifierat saxningen lite, har för funderingat och försökt mig på en liten sammanställning:
                    C&R - kan vara Sportfiske.
                    Ett spö, en lina - behöver inte vara Sportfiske.
                    Tävlingsfiske - Är inte per automatik Sportfiske.
                    Harpunfiske - är inte Sportfiske.
                    (Nä, jag skriver inte detta för att trycka ner eller mobba, jag tycker TS lyfter en mycket svår och intressant fråga, vilket får mig att fundera över mitt egna "sportfiske" och vad Sportfiskarna står för....)
                    Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

Ursprungligen postat av pegaso Visa inlägg
                      Se där! Nu börjar vi komma någon vart, eller i alla fall få en start på att reda ut de olika begreppen.
                      "Sportsmässigt", här får du gärna komma med en lite längre förklaring och din beskrivning av termen, för jag finner den inte glasklar!
                      Kul att någon högg... För mig innebär det att jag fångat fisk, som lockats hugga på mitt bete, med spö och i enlighet med de etiska regler för sportfiske (ja, de som Sportfiskarna inte längre vill stå för) jag en gång fick mig ipräntade. Det är ju en av fördelarna med att ha sådan regler, att man ganska lätt kan avgöra vad som är vad. Det blir så mycket klarare och redigare då.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 450 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art