C&R gädda - intressant artikel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R gädda - intressant artikel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • C&R gädda - intressant artikel

    http://bursell.dk/artikler/freshwate...nsekvenser.pdf
    Senast ändrad av Niklar; 2018-02-17, 19:30.

  • #2
    Kan man översätta?

    Kommentera


    • #3
      Wow. Referenslista och allt. Jag som trodde Fisk og fri var en kraftigt oseriös tidning.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Kan man översätta?
        Gedde=gädda...

        Är det något särskilt ord som är problem?

        Kommentera


        • #5
          Ja, många

          Kommentera


          • #6
            Intressant artikel. Att C&R är nödvändigt i vatten med hårt fisketryck är väl ganska uppenbart och likaså att man ska göra sitt yttersta för att skada fisken så lite som möjligt o hantera fisken korrekt. Att det trots detta förloras mellan 5-10% av återsatt fisk är bekymmersamt. Jag har svårt att tro att minskade bestånd/fångster i C&R vatten skulle bero på sjukdom spridning hos fisken. Det måste finnas gott om naturliga orsaker till skador av samma typ som sportfisket orsakar, tex rovfågel o andra kanibalgäddor som säker ofta missar sitt byte så här mpste naturen vara kapabel att hantera de förhållandevis små skador jag orsakar.
            Beteendeförändringar och stress låter i mitt tycke som en mer trolig orsak men för att minska detta måste man i så fall begränsa själva fisket så man bara får kroka ett visst antal fiskar även om de återsätts?
            Det skulle vara spännande att höra mer om C&R förbudet i Tyskland och hur deras återväxt/bestånd påverkas (om nu tyska gäddfiskare följer det underliga påbudet?)
            Sen är det kanske helt andra förändringar i den marina miljön som orsakar minskade bestånd och inte alls C&R eller sportfiske. Invasiva arter som smörbult nämns i artikeln men det kan vara massor med andra naturliga biologiska eller av människor orsakade miljöskadliga orsaker. Stora populationer skarv och säl påverkar alldeles säkert tex negativt på många ställen.
            Läkemedelsavfall via avloppsvatten tror jag själv är en stor outredd trolig kraftigt skadlig orsak till påverkan av insjö och kustnära marin miljö. Läkemedelsanvändnkngen har ökat enormt de sista 20 åren och det kommer ständigt nya läkemedel och forskningen på miljösidan ligger långt efter vad som är önskvärt. Många läkemedel har långsiktiga effekter där fortplantning hos fisk påverkas men ännu har väldigt lite gjorts för att åtgärda detta. En del läkemedel bryts ner mycket långsamt och koncentreras därför med tiden i vatten med låga flöden.

            Så vad ska man göra? Nöja sig med ett hugg ? Låta bli att fiska? Tills vi vet bättre fortsätter jag fiska som jag lärt mig, korta fighter, gummerat nät, försiktig avkrokning gärna på matta eller i vattnet, låta fisken hämta sig innan den släpps. Fisk som är svårt skadad får följa med hem om storleken inte bryter mot fiskereglerna.
            /Skitfiske
            PS, pissa på land, grannens blomkrukor funkar!!
            Senast ändrad av Husse0416; 2018-02-17, 21:10.

            Kommentera


            • #7
              Finns inte något enkelt svar på vad man som sportfiskare kan göra. Sluta fiska är ju kontra produktivt. Men är nog nyttigt att inse att även C&R fiske påverkar beståndet negativt tillsammans med skarv och säl med mera.

              Och tänker man till finns det nog en del man kan styra. Går ju förutom det du nämnde även att variera vatten så man inte bankar samma vass varje gång och även undvika "barnkammarna".

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                Finns inte något enkelt svar på vad man som sportfiskare kan göra. Sluta fiska är ju kontra produktivt. Men är nog nyttigt att inse att även C&R fiske påverkar beståndet negativt tillsammans med skarv och säl med mera.

                Och tänker man till finns det nog en del man kan styra. Går ju förutom det du nämnde även att variera vatten så man inte bankar samma vass varje gång och även undvika "barnkammarna".
                Håller helt med. Att införa områden som är totalt skyddade i stort sett året runt tror jag är en smart lösning. Tillväxtområden med lek o yngelplatser där miljötrycket är lågt som vi sportfiskare helt enkelt får avstå ifrån för att i gengälld få ett bättre fiske på lång sikt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                  Finns inte något enkelt svar på vad man som sportfiskare kan göra. Sluta fiska är ju kontra produktivt. Men är nog nyttigt att inse att även C&R fiske påverkar beståndet negativt tillsammans med skarv och säl med mera.

                  Och tänker man till finns det nog en del man kan styra. Går ju förutom det du nämnde även att variera vatten så man inte bankar samma vass varje gång och även undvika "barnkammarna".
                  Å ena sidan intressant med en så hög dödlighetssiffra som 13 procent. Långt över Fränstams studie. Obs har ej läst någon av dem så säger inte att ena är fel, måste vara svårt att mäta och så kanske vi har lite kralligare gäddmaterial i norden...

                  Skämt åsido så faller ju ändå argumenten med sin egen orimlighet dvs det är för mig omöjligt att se ett bättre alternativ än c&r utom att helt avstå.

                  Fredade områden kan man ju ha oavsett typ av fiske.

                  Sedan så finns det ju självklart grader av försiktighet i c&r men det är nyanser och ingen skillnad i principen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                    Wow. Referenslista och allt. Jag som trodde Fisk og fri var en kraftigt oseriös tidning.
                    Förr var det Svend Erik Vardrup som var redaktör för danska Fisk og Fri och fiskeboksförfattaren Jens Ploug Hansen (in memoriam) var den skribent som skrev flest intressanta artiklar i tidningen....

                    Nothing is forever!

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand
                    (Leif Engström)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 19:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 588 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 18:27
                    63 svar
                    13 665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 469 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 342 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 591 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X