C&R gädda - intressant artikel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R gädda - intressant artikel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Ett märkningsprojet med endast spöfångad gädda vore intressant bland annat för att få en uppfattning om överlevnad och tillväxt på våra "stressade" sportfiskar. (Jag antar att det projektet du hänvisar till i Täby var nätfångad fisk?)

I USA engageras ofta sportfiskare för märkning av fisk vilket jag tycker är utmärkt. Skapar intresse och delaktighet när vi kan bidra och tillföra forskningen våra resurser.
    Nej all fisk fångades och märktes av vanlgia sportfiskare som fått gå en märkningsutbildning samt under tävlingar som värtan cup, värtan cup ismete, big pike fly challenge etc. Finns lite skrivet här: https://sportfiskarna-my.sharepoint....Lghog?e=eUMRUN

Men som sagt är denna data mer eller mindre outredd. Finns info om fångstplats, bete, längd/vikt, kön etc. på många av fiskarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Förr var det Svend Erik Vardrup som var redaktör för danska Fisk og Fri och fiskeboksförfattaren Jens Ploug Hansen (in memoriam) var den skribent som skrev flest intressanta artiklar i tidningen....

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand
      (Leif Engström)
      Hej Leif!
      Jens P H har jag läst mycket intressant av.
      Jag tänkte mest på tidningens inslag av fiske-pinuppor som inte känns helt fräscht.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Kom att tänka på hur "ofrivillig/okontrollerad" C&R påverkar, dvs fisk som sliter sig under drillningen(med eller utan bete) ? För att om en krokad och återutsatt fisk påverkas så måste det väl även gälla krokade fiskar som "återutsätter" sig själva.?
        Ja, särskilt det där med fisk som försvinner *med* betet har jag funderat på. Tycker man ser ofta i exempelvis Perch Pro att de står där och tittar på avbiten lina och säger "Hoppla, där försvann hela riggen. Det var säkert en gädda!". Hur mår den egentligen med en abborrjigg fast i käften resten av livet?
        Undrar varför de inte har en ståltafs alltid, om de nu fiskar där det finns gädda...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
          Hej Leif!
          Jens P H har jag läst mycket intressant av.
          Jag tänkte mest på tidningens inslag av fiske-pinuppor som inte känns helt fräscht.
          Hej Cyaneus;

Jens Ploug Hansen (JPH) (in memoriam) skrev närmare femton böcker om fiske efter Abborre, Gädda, Lax och Öring. JPH föddes 1948 i Köpenhamn och tog studenten 1967. Han avbröt biologistudierna för att arbeta som journalist och fotograf inom fritidsfisket. Några av JPH´s kända böcker: Fluefisker (Skarv 1981), Havsfiske (Elanders 1982), Knaek og braek (Skarv 1984), Lystfisker på Öresund (Skarv 1977), Kystfisker (Skarv 1978), På fiskesafari jorden runt (ICA bokförlag 1993), På fisketur med Jens Ploug Hansen (Skarv 1981) Ädelfisk 1976 (på svenska),

Den av hans böcker jag gillar allra bäst är Insjöfiskarens handbok Gädda, Abborre och Gös (Elanders Boktryckeri AB Kungsbacka 1980)

Jens var vid flera tillfällen och fiskade Gädda och Gös tillsammans med mig i Mälaren samt runt Eriksö och Mörkö förr. Vi hade också avancerade planer på att åka upp till Altaelva och fiska Lax, men tiden räckte aldrig för oss till några längre resor till Norge...

Memories!

Old Firehand
          (Leif Engström)

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Cyaneus;

"men tiden räckte aldrig för oss till några längre resor till Norge..."

Old Firehand
            (Leif Engström)
            Så är det för oss alla , ett mänskoliv är för kort för att hinna med att fiska allt vi vill .
            "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
              Så är det för oss alla , ett mänskoliv är för kort för att hinna med att fiska allt vi vill .
              Sant sant men livet är långt nog för att vi ska försöka fiska allt vi vill ändå!!

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                Har du tagit med gäddan hem till badkaret? :p
                Klart man gör allt som står i ens makt för att rädda dom små liven!
                I det här fallet kom jag hem från stan och fick hjälpa ungarna kroka loss den lilla snipan som dom säckat i håven eftersom dom inte fick ur krokarna som dessutom fastnat ordentligt i håvnätet. Dom hade stått och väntat i vattenbrynet en bra stund och där var det nog närmare 25 grader varmt i vattnet så den utpumpade stackaren var i princip livlös när jag fått loss betet. Efter en stunds gullande och diverse återupplivningsförsök återstod bara bonken eller ett kallbad så det fick bli det senare. Har inte mer än ett 10tal meter från vattnet till badrummet och efter en stund i kallvatten kunde vi återutsätta den lilla krabaten som glatt simmade ut mot djupet som en nytänd raket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
                  Klart man gör allt som står i ens makt för att rädda dom små liven!
                  I det här fallet kom jag hem från stan och fick hjälpa ungarna kroka loss den lilla snipan som dom säckat i håven eftersom dom inte fick ur krokarna som dessutom fastnat ordentligt i håvnätet. Dom hade stått och väntat i vattenbrynet en bra stund och där var det nog närmare 25 grader varmt i vattnet så den utpumpade stackaren var i princip livlös när jag fått loss betet. Efter en stunds gullande och diverse återupplivningsförsök återstod bara bonken eller ett kallbad så det fick bli det senare. Har inte mer än ett 10tal meter från vattnet till badrummet och efter en stund i kallvatten kunde vi återutsätta den lilla krabaten som glatt simmade ut mot djupet som en nytänd raket!
                  Lysande!! Underbar story!! I just love it!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                  9 svar
                  1 064 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman