Köper upp för att sälja på Tradera! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köper upp för att sälja på Tradera!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu har jag "gillat" nästan varenda inlägg i denna trevliga tråden, för alla har rätt och ingen har direkt fel liksom.
    Visst är det en sur känsla om man slumpar iväg något till en kompis och sedan upptäcker att han sålt den vidare med vinst. Jag sålde en bil till en nära kompis för många år sedan till sällskapspris när han satt i skiten och behövde en bil snabbt. Några månader senare dök han upp i en betydligt flottare kärra och hade sålt av min gamla bil betydligt dyrare så han kunde byta upp sig. Först blev jag lite sned och sårad men sen tänkte jag om. Så länge han ändå köpte en bil han behövde för pengarna så skitsamma. Han har den flottare bilen kvar föresten, det e rätt kul o känns bra.
    Här på FS och på FB blir resonemangen lite luddigare. Den "kompis" man säljer till är ju ganska anonym och dom flesta har man aldrig träffat. Jag har själv bara sålt ett fåtal grejor men köpt en hel del begagnat och varit mkt nöjd med pris och prylarna.
    Man ska nog ändå alltid försöka se en affär som "en affär". Vill man maxa pengarna när man säljer en grej ska man kanske inte sälja till kompisar.
    Vissa tänker si och andra så. Med snart 10 miljarder människor på Jorden varav typ 1 miljard har FB får man nog räkna med att inte alla har samma "kodex" eller affärsmoral så man inte blir besviken i onödan om en speciell grej dyker upp o säljs på Tradera för ett högre pris. Lite trist men "thats life"!
    Men det är bra och kul att vi fortsätter att göra "interna" affärer här på FS och i våra FB grupper så att våra fiskeprylar används o kommer till nytta och inte ligger i malpåse hemma i våra lådor.

I långa loppet tror jag vi tjänar mer på detta än nasarna på Tradera. (Inget negativt om nasare annars)
    Såld!!!
    Senast ändrad av Husse0416; 2018-03-03, 14:46.

Kommentera

Det är en intressant fråga!
      En bra grundregel är att undvika affärer med vänner.
      Jag hade blivit sur om jag hade råkat ut för det Husse beskrev med bilaffären. Det är inte logiskt, för om jag säljer en billig bil till en vän för att hjälpa honom ur en knipa vill jag ju inte tvinga honom att fortsätta köra den bilen "av tacksamhet". Jag vill inte heller att han skall sumpa sin ekonomi genom att sälja den vidare för billigt. Som sagt inte logiskt men känslomässigt hade det känts lite ruttet.
      Vi har ju haft kids här på sidan som tiggt gratisgrejor för att de inte haft pengar och sedan sålt vidare sakerna. Då har man definitivt passerat anständighetens gräns enligt mig.
      Generellt ser jag annars inget problem i att köpa något billigt på FS och sedan sälja det dyrare på tradera. Som säljare på FS vet man ju att priserna kanske inte alltid är de bästa men å andra sidan vinner man mycket säkerhet iom den lilla gruppen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
        Om någon har en tidsmaskin till salu för en överkomlig peng, är jag sugen.

Mest för att kunna gå tillbaks och inte sälja av alla de Svartzonker, Wolfcreek, osv. beten som jag sålde billigt för att överleva förälder ledighet och diverse sjukskrivningar.
        Förlorade många tusingar genom att sälja de då istället för nu, men man måste göra vad som krävs när inte Försäkringskassan är så givmilda
        Det kostar att ligga på topp!! Köper man nytt torskar man alltid mkt pengar om man blir tvingad att sälja så är det ju bara.
        Köp en ny bil och kör en runda runt kvarteret och fråga bilfirman om dom kan köpa tillbaka den för samma pris? Det skulle bli dyyyyyra mil. Samma med fiskeprylar.

PS Min tidmaskin har jag tyvärr nyligen sålt på Blocket till en yngre kopia av mig själv... köpte den billigt av en äldre version av mig själv på tradera för 10 år sedan. Hmmm....? Jodå jag sålde den dyrt till den där snåla typen och tjänade en slant!
        Senast ändrad av Husse0416; 2018-03-03, 14:44.

Kommentera

En kompis sålde en sak till en bekant för kompispris, bara för att han var så intresserad och verkligen vill ha den.
          Sedan visar det sig att den bekante sålde den vidare nästa dag för 5 gånger summan han köpt den för...

Vissa drar till med lögner för att komma över något som dom kan försöka flippa.
          Det är ett jävligt sniket beteende kort och gott. Ingen gillar folk som håller på så.

Om folk säljer billigt för att vara snäll och för att hjälpa någon så dom får något dom inte har råd med så tycker jag att det bara är svinigt att köpa upp bara för att sälja vidare.

Kommentera

Fattar inte det egentliga problemet här med att sälja en vara o nån köper den billigt eller vill pruta då e det väl upp till säljaren o se till så man själv tycker det är rimligt pris. Sen om den andre tycker sig vilja tjäna pengar eller tjänar på den affären det struntar jag totalt i bara jag blev nöjd såklart sen vad han eller hon gör med den är väl upp till köparen den det är ju hans då inte mitt längre. I alla fall om jag inte känner köparen ens sen om det är på fiskesida eller inte det struntar jag blankt i. jag släpper inget för billigt bara för att vara snäll. jkag skall väl inte sitta där sen o tycka Ojj jag sålde visst för billigt nu tjänade han på min våran affär strax efter. Klart man vill tjäna pengar på det som går o man kan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 439 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art